Specifičan, ali vrlo lep hobi. Radi se o modelima aviona, helikoptera, multirotora, auta, čamaca, brodova na daljinsko upravljanje. Za mene prvenstveno modeli aviona, izgradnja, popravka, prepravka i letenje istih
Vesti
* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
U duhu je Fokerovog monoplana iz vremena samog početka avijacije 1910, kada je holanđanin Anthony Fokker sa svojih 20 godina napravio prvi monoplan. Naravno nije verna skala konstrukcija i mnogo je pojednostavljeno radi praktičnosti i upotrebljivosti za naše prilike. Ova forma modela već poznata u mnogo Stick verzija u istoriji modelarstva. Neki prefiksi su kao, middle, ugly, slow, big itd. -Stick. U ovom slučaju, naziv je Stick 1300, gde broj označava raspon krila. Drvena konstrukcija sa elektro pogonom. Koncepcija je veoma jednostavna, lako se sastavlja.
O modelu
Proizvođač ovog modela aviona je Szánmodell iz Mađarske
Raspon krila 1300mm, predviđen na elektro pogon, na 3-4S LiPo. Drvena konstrukcija, kit sečen na laseru garantuje lako i precizno sastavljanje.
U kutiji dobijate:
- plan za sastavljanje krila u razmeri 1:1
- plan za sastavljanje trupa, repnih površina u razmeri 1:2
- delove trupa, krila, repnih površina od špera i balze
- glavni trap, točkove
- šipke za povezivanje servoa sa pokretnim površinama
- hornove, šarkice, razne šrafove, stoppere
Za sastavljanje aviona je potrebno:
- lepkovi: dvokomponentni i lepak za drvo
- folija za presvlačenje
Preporučena elektronika:
- motor: 3542-1000kV
- esc: 40A
- servo: 4x 9-12gr.
- propeler: APC 10x5E
- baterija: LiPo 3S-4S 2200mAh - 2500mAh
Sastavljanje modela vrlo lako ide, na neke sitnice treba da se obrati pažnja, ali smem da ga preporučujem čak i modelarima početnicima.
Sastavljanje trupa
Plan za sastavljanje trupa je u razmeri 1:2 i služi samo kao pokazni plan, sa oznakama koji deo, gde ide
U prvom koraku, zalepio sam bočne delove trupa, koje sastoje od po tri dela od špera. Za lepljenje, koristio sam 20 minutni 2K lepak
Dok se sušio lepak, zalepio sam dve ploče od špera, na šta se montira motor
Kad je stegnuo lepak na bočnim stranama, provremeno sam postavio poprečna rebra, da prekontrolišem kako stoje na svojim mestima
Pred sastavljanje, prešmirglao sam spojeve bočnih strana
Koristeći lepak za drvo, ulepio sam 3 poprečna rebra, rebro gde idu matice za fiksiranje krila i klupicu servoa kormile dubine i pravca.
Pod teg sam ostavio ovaj deo preko 24h. Razlog: na tom delu je trup ravan, mora da se skroz osuši lepak, jer prednji deo, kao i zadnji deo trupa se sužava i zbog fiksiranja ne može da se odradi istovremeno, sve
Nakon 24h sam mogao da skinem tegove i da ulepim poprečna rebra prema zadnjem delu trupa, kao i deo na koje legne horizontalni stabilizator
Isto sam sačekao 24h, pre nego što sam skinuo stege
Za to vreme, sastavio sam prednji, gornji deo trupa, šper, koji je ujedno i vratanac za pristup bateriji i ESC-u
Podloga glavnog trapa se spaja od više delova. Tri dela se zalepe, oni idu unutar trupa.
NAPOMENA:
Kod ovog modela aviona imate opcije da birate, da li želite da bude konfiguracija "tricikl", gde je glavni točak negde ispod druge trećine krila, sa prednjim točkom (koji se upravlja) ispod motora, ili da bude "taildragger", gde je glavni trap ispred krila, a kao zadnji trap koristite točak (koji se upravlja) ili kao klizač
Nakon 24h, kad se osušio lepak mogao sam ulepiti rebro na šta se montira motor i gornji deo, vratanac od baterije i ESC-a
Isto, nakon 24h sam nastavljao sastavljanje, ulepljenje delova od balze, na šta legne krilo
U nastavku, nalepio sam plankove na zadnji, gornji deo trupa. Delovi od balze su isečeni precizno, lako se posvljaju, ali treba da se obrati pažnja na jedan spoj.
Na slici se vidi taj problematični spoj, da plankovi ne ulegnu kako je isečeno. Pošto smo modelari, to za nas nije nikakav problem, skalpel i malo dodatnog lepka rešavaju sve
Krajnji plank sam duplirao. Razlog: u taj plank se ulepljuje vertikalni stabilizator i nisam hteo da ga drži samo plank od 1,5mm balze. Taj deo (dupliranje) nije u sastavu kita. Takođe bi obratio pažnju, da u kitu nije stavljen "čep" od kraja trupa. Ne mora da se zatvara, ali je nisam hteo da bude tamo rupe
Pre nego što sam nalepio donje plankove od balze na trup, ulepio sam podlogu (3 spojene ploče od špera) za glavni trap. Kako se vidi i na slikama, glavni trap će biti tik ispred krila jer sam se odlučio za konfiguraciju "taildragger", i sa klizačem ispod vertikalnog stabilizatora. Ne vidim potrebu da montiram redovan trap, sa točkom a da bude upravljiv.
Baš zbog toga, unutar trupa, ispred ležišta horizontalnog stabilizatora, ulepio sam blok od bukve, što ću na kraju probušiti i u njega lepim zadnji klizač, u mom slučaju kuku od ofingera. Već u više navrata sam koristio tu opciju i funkcioniše bez problema
Dok se sušio lepak od podloge glavnog trapa, nalepio sam plankove sve do tog dela
Rešavanje klupice za bateriju je ostavljen modelaru, znači nije deo kita. Korištio sam parče špera, koje sam ulepio u prednji, donji deo trupa. Odmah sam isekao i otvore gde prolazi čičak traka za fiksiranje baterije
Zadnji plank sam presekao na pola. Razlog: za fiksiranje krsta motora, ne volim da koristim šrafove za drvo, već redovan mašinski šraf sa maticama. Tako ću imati pristup tim maticama.
U rebro, u koje se fiksira krilo, ulepio sam matice. Dok se sušio lepak, prosekao sam dupli plank, gde ulegne vertikalni stabilizator.
Sastavljanje repnih površina
U ovom slučaju, delovi koje se najlakše sastavljaju. Kao kod vertikalnog stabilizatora - kormile pravca, tako i kod horizontalnog stabilizatora plankovi su unapred isečeni, kao i unutrašnji deo. Kormilo dubine je isečeno iz jedne letve od balze.
Pre nego što sam zalepio delove, proverio sam kako sve stoji.
Nakon provere, sa lepkom za drvo sam sastavio isečene delove.
Kad se osušio lepak, proverio sam kako stoji vertikalni stabilizator u trupu. Tu sam naišao na jednu grešku sa strane proizvođača. Ako bi ulepio kako je isečeno, onda ne bi dobio vertikalni položaj za izlaznoj ivici stabilizatora. Zato, dolepio sam deo, iz čega sam izvadio rebro od korena, malo sam dopunio plank i tako sam već dobio ispravan položaj
G&E Aeromodelling workshop: Stick 1300, balsa by Szán modell - part 1 (Ep.431)⬋⬋⬋
Sastavljanje krila
Kao i kod trupa i repnih površina, i ovde su svi delovi precizno isečeni.
Pregled i postavljanje delova na plan 1:1, kojeg sam pokrio sa providnom folijom, da ne bi upropastio papir sa lepkovima
Donju ramenjaču (čamova letva) sam fiksirao uz radnu površinu i po planu sam lepio rebra
Srednja dva rebra treba zalepiti
Centralni deo je ojačan i sa šperom
Od više delova treba sastaviti i deo u koji sam ulepio štapić koji je na sredini krila i ulazi u unapred isečen deo na trupu
Između ramenjača idu ploče od balze
Ulepio sam i gornju ramenjaču i ostavio sam ceo krilo pod tegovima 24h.
Mesta za servoe elerona su unapred isečene
Izlazne ivice krila i plankovi centralnog dela su isečeni na meru
Blokovi od balze, predviđeni kao ojačanja u koja treba ugraditi šarkice.
Sa prednje strane krila sam ulepio polurebra i letvu koja je ujedno i napadna ivica krila
Nakon 24h sam mogao da skinem tegove i da okrenem krilo. Odlomio sam "nogice" sa rebara i mogao sam odšmirglati višak deo blokova za šarkice, nalepiti donje plankove, izlazne ivice
Došli na red i krajevi krila
Konačno, mogao sam da vidim model aviona u jednom komadu
G&E Aeromodelling workshop: Stick 1300, balsa by Szán modell - part 2 (Ep.432)⬋⬋⬋
Presvlačenje modela
Presvlačenje sam počeo na krilu. Dvoumio sam se koje boje da bude, pa kako i vidite, bopredelio sam se za žutu varijantu. Ugly Stik, koji je od EPP pene je crvena, pa da malo promenem boju
Postavio sam krilo na trup da bih probušio rupe za šrafove radi fiksiranja trupa
Proveravajući uglove, odstojanja, nalepio sam horizontalni stabilizator
Pred presvlačenje trupa, sa šmirglom gradijacije 360 sam prešao celu površinu
Došao na red i vertikalni stabilizator, kormilo pravca
Za pravilno ulepljenje vertikalnog stabilizatora i ovaj put sam koristio laser
Za dekale sam se opredelio za klasičnog krsta od "lufwaffe"-a
Ugradio sam glavne trapove. Kako sam već i pisao, na modelaru je da odluči da li želi konfiguraciju tricikl ili da je taildragger. Ja sam se odlučio za drugu opciju, samim tim, točkovi su ispred linije napadne ivice krila. Zadnji točak nisam stavljao, samo sam ulepio kuku od ofingera, kao i kod ostalih sličnih modela flote
Uradio sam motor, ESC, servoe, namestio sam težište i samim tim, bio je spreman za test let.
Ugradio sam sledeću elektroniku:
- motor: 3008-1220kV
- esc: 30A
- servo: 4x TowerPro S90MG
- propeler: APC 10x6E
- baterija: LiPo 3S-4S 2200mAh
G&E Aeromodelling workshop: Stick 1300, balsa by Szán modell - part 3 (Ep.433)⬋⬋⬋
Sredinom juna meseca, ukazala se prilika da izađemo do hipodroma, kraj Bečeja
Trava nije bila idealne visine, a ovaj motor na aviončetu baš i ne puca od snage. Nije baš idealna kombinacija. Uspeo sam da ga poletim, iako je elisa kosila travu
Nakon prvo zaokreta sam osetio da je model malo repat, imao je te tipične reakcije na komande elerona a bio je jako osetljiv i na kormilo dubine. Malo sam da dotrimovao, ali ubrzo sam krenuo na sletanje. Zamenio sam bateriju i dodao sam 20g. olova u nos modela. Ponašanje je postao znatno bolji, ali zamena motora je neophodna.
Realno, može da se izbori i sa ovom jačinom, ali da je teren za poletanje idealan. Ipak mislim, da će prvom prilikom dobiti motor 3542-1000kV, što imam i na ostalim avionima sličnmih karakteristika
Na kraju krajeva, zadovoljan sam sa prvim testovima. Uz malo iskustva sa lakoćom se sastavlja, naravno, treba više vremena u odnosu na neke od EPP pene, ali znate, ako mene pitate, balza je balza. Volim modele drvenih konstrukcija, čak i da radim, radimo trostruko više vremena na njima
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése