Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2025 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2025

2025. máj. 22.

Trainer 400

 

Trainer 400 je visokokrilni trener model, drvene gradnje od dobropoznatog proizvođača Graupner



Raspon krila 1500mm
Dužina trupa 1120mm
Za upravljanje je potrebno 3 servoa standardne veličine (eleroni, kormilo dubine, kormilo pravca) + jedan servo ako se leti na SUS motor (6.5cc) 
Od prijemnika je dovoljno od četiri kanala


Ovaj primerak je zajednička nabavka sa kolegom Robertom. On ga kupio i pokupio, na meni je da ga sredim i da ga poletim. 


Biće posla na njemu ne malo. Mora da se oguli stara folija, da se sredi drvenarija i da se presvuče sa novom folijom. Što se tiče stajnih trapova, oni su u redu, samo ću staviti broj veće točkove


Na krajevima krila, horizontalnog i vertikalnog stabilizatora su detalji od tanke plastike koji su oštećeni. Tu su male šanse da se poprave, pa ću videti kako rešim dopunu istih




Krila se lako skidaju jer se fiksiraju uz pomoć guma. To je odlična opcija ako uzmemo u obzir da se radi o početničkom modelu. Ako pilot početnik malo grublje sleti i ako krilo dodirne travu, neće se odmah polomiti. 


Unutar trupa je ostavljen jedan servo, ali su presekli i šipku za povezivanje servoa sa kontrolnim površinama. Zašto, pojma nemam... Klupica za servoe je isto za zamenu i treba da napravim klupicu za prijemnik.


Pošto će ubuduće da leti na elektro pogon, skidam konzolu SUS motora, vadi se bovden od šipke za servo od motora i malo zatvorim prednji deo trupa


Iza požarnog zida je poklopac gde je bio pristup rezervoaru, a sad će tu ići baterija 4S 3000mAh


Servo od elerona treba da prođe test


------------------------------------------------------------------------------------

Saniranje modela

U prvom koraku, povadio sam ostatke delova, komponenti i odvojio sam stabilizatore sa trupa


U drugom koraku, ogulio sam svu foliju


Nakon saniranja sitnih površinskih oštećenja,


zalepio sam plastične krajeve krila, horizontalnog i vertikalnog stabilizatora, jer su bili prilično oštećeni.


Kad je bilo sve gotovo, sastavio sam model, da vidim šta još treba da se uradi


Unutar trupa još treba da se ugradi klupa servoa i baterije, ali to mogu i kasnije. 

Trup sam fiksirao za sto i ulepio sam horizontalni stabilizator


Kad se osušio lepak, ulepio sam i vertikalni stabilizator



Samim tim, spreman je za presvlačenje monokotom


Ceo avion presvlačimo na belu boju




Nakon što su eleroni bili gotovi, mogao sam da ih namontiram na krilo. Nakon provere, vratio sam sa istim šarkicama



Paralelno smo radili na delovima aviona










Nakon kompletnog presvlačenja, vratio sam stajne trapove. Prednji sam kompletno zamenio












Proverio sam kako izgledaju nalepnice na modelu



U nastavku, radio sam na klupi na šta ide baterija i na rešenju dodatnog poklopca gde je pristup prednjem stajnom  trapu i šrafovima od fiksiranja motora




Nakon povezivanja servoa na prijemnik nalepio sam ofarbane plastične krajeve krila i stabilizatora





Nalepili smo i "prozore" pilotske kabine



Proverio sam težište modela koja treba da bude na 30-35% mereno od napadne ivice krila, u ovom slučaju na 75-82mm. 


Pošto je bio malo repat, dodao sam 50g. olova na nos modela



Poletna težina sa baterijom 4S 4200mAh je 2200g


Izmerio sam i potisak, u ovom slučaju vučnu silu. Uvek probam više vrsta elisa, pa ostavim najoptimalniji. Brojke su sledeće:

12x6 dvokraka 53A - 710W
11x8 dvokraka 51A - 690W
11x8.5 trokraka 56A - 780W
10x7 dvokraka 40A - 590W - za test let ovaj ostaje u modelu


Sa ovim setapom vuče 1.95kg, što je dovoljno za ovu vrstu letelica


Motor: D3542-1000kV
ESC: Skywalker 50A
Servo: MG945 (3kom.)



U sredu 24.09.2025. meterološki uslovi su bili više nego idealni. Za vreme pauze za ručak izašli smo da ga poletim




Pošto je težište bio namešteno po nekom svom iskustvu za visokokrilne trener modele, znači na 30-35% mereno od napadne ivice, a motor imao dovoljno snage, nisam bio zabrinu za ponašanje pri poletanju


Polako sam dodavao gas, jer je teren dosta neravan pa da ne bi slučajno "skočio" na stranu, bez problema se odlepio sa trave. nakon prvog zaokreta sam video da je sve u redu sa njim. 





Na 60% gasa sam čak i pustio palice daljinskog upravljača, nastavio je ravno da leti. Trimove nisam ni pipnuo, nije bilo potrebe.




Kad nameštam otklone na pokretnim površinama, expo vrednost uvek stavim:
za elerone: 60%
za kormilo dubine: 60%
za kormilo pravca: 40% 

U slučaju ovog modela aviona, nakon sletanja sam expo vrednost za elerone smanjio na 50%. Sa tim sam dobio to da u zaokret krene malo intenzivnije. Za nemaštanje expo vrednosti nema pravila jer zavisi ko u kakvom stilu voli da leti svoje letelice




Prvo sletanje sa malo većom brzinom, pa je odskočio malo. Na nos sam dodao još 20g olova, a razlog za to je bio da prilikom taksiranja previše se "ljuljao" napred-nazad. To "ljuljanje" sam mogao i tako sprečiti da prdnji trap spustim malo niže, ali onda su veće šanse da elisa kosi travu. Ovih +20g. olova ne utiće na letne karakteristike, ali pomaže pri mirnijem taksiranju na neravnom terenu


Nakon 6 minuta u vazduhu, i nasam štedeo sa palicom gasa, u bateriji je bilo oko 60% snage, znači realno vreme letenja sa jednom baterijom je 8-9minuta.
Sa ponašanjem modela sam više nego zadovoljan. Ispunjava sve zahteve. Nakon malo vežbe na simulatpru, slobodno može da ga poleti i pilot početnik. 





Snimak o test letu modela:


U sledećem koraku, nalepili smo nalepnice 







Za kraj sam ostavio farbanje elise



Ukupan broj radnih sati: 82 (nije malo 😳😳😳)

Zadnjeg vikenda septembra meseca 2025., posle ručka smo izašli da opet poletim mališana, da vidimo kako izgleda u vazduhu sa nalepnicama






















Broj letova: 
Sezona 2025 - 4


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése