Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2021. ápr. 13.

J-3 Cub DWH



Kako i u naslovu piše, u ovoj temi ću prikazati sastavljanje modela J-3 Cub. Proizvođač je Dancing Wings Hobby iz Kine. 


Raspon krila: 1180mm
Dužina trupa: 780mm

Jedan ovakav model smo već sastavljali uslužno, još tokom 2018.-te. O tom 
Cub-u možete da čitate na sledećem linku:

Kod ovog, našeg, neki delovi su malo drugačije isečeni


Što se tiče uputstva za sastavljanje, jako malo pomaže. Čak i meni je trebalo malo vremena da vidim kako su to oni izmislili redosled sastavljanja. 

Dok sam popio kaficu i proučavao uputstvo, video sam da čak ni delovi nisu tačno nacrtani i označeni. Inače kao distributer ovog modela je označen kao ELERC, a kad uđete na njihov sajt www.elerc.com, dobijete ponudu Dancing Wings Hobby-ja. Pojma nemam koja je ova kombinacija  U svakom slučaju, odluka je vrlo brzo pala, da ni slučajno neću koristiti priloženo uputstvo, već se oslanjam na iskustvo, i na slike od onog modela iz 2018. 

Sastavljanje trupa

Prvo sam povadio delove, od kojeg sam trebao zalepiti po dva komada

Što se tiče kvaliteta špera, nije najkvalitetniji to je sigurno. Na nekim mestima snop lasera nije ni prošao kroz materijal. U takvim slučajevima skalpel rešava problem


Kad se osušio lepak, mogao sam da ih ulepim među dve stranice trupa

Par sati kasnije, ulepio sam i ostala rebra


U sledećem koraku ulepio sam letve, što prolaze kroz poprečna rebra, celim dužinom trupa 



Nakon toga, mogao sam da nalepim donji plank, kao i trougao na šta se fiksira horizontalni stabilizator



Pošto se radi o malom modelu, nema potrebe da se ceo trup plankira. Poprečna rebra, sa gornje strane povezuje još tri letve



Ulepio sam i klupicu baterije i požarni zid, na šta se fiksira motor



Klupica servoa je isto deo kita. Otvori su predviđeni za mikro servoe




Pristup bateriji je sa donje strane trupa, preko jednog vratanca


Nakon presvlačenja, našrafio sam malu bravicu



Pošto sam završio presvlačenje stabilizatora i kormila ( o sastavljanju istih, možete čitati malo niže), mogao sam da ih nalepim na trup



Pre presvlačenja trupa, uvukao sam bovdene za servo linkove od kormile dubine i pravca



Presvlačenje je radila Erika




Sastavljanje krila

Kod ovog modela posebno treba obratiti pažnju na rebra od krila. Tri vrste se dobijaju, a nije svejedno koje gde ide, a po uputstvu nije posebno naznačeno


Kad sam povadio sva rebra iz furnira balze, poređao sam ih na letve, da ne bih pogrešio prilikom lepljenja

Nakon provere, mogao sam da ih nalepim 

Iste korake sam ponovio i sa druge strane


Nakon par sati, sa gornje strane nalepio sam i plankove


Sve vreme krila treba da su fiksirana za dasku, da ne bi došlo do izvitoperenja.

Kod ovih malih modela znači svaka mala ušteda na težini. Zbog toga, proizvođači umesto masivne ramenjače nude dve letve, koji spajaju rebra. Sa druge strane, krilo treba da ima potrebnu jačinu, da ne bi došlo do pucanja prilikom većih opterećenja tokom leta. Zbog toga, sa malim pločama od balze sam spojio ove letve


Kad sam povadio špenadle, mogao sam da nalepim plank i na donju površinu krila

Već viđeno rešenje za elerone, da njih radite u sklopu sa krilom, i kad je sve isplankirano, onda se iseku. Pre nego što sam nalepio plank, ulepio sam male trougliće, preko čega se fiksiraju servo horn-ovi


Napadna ivica se oblikuje iz jedne letve od balze



Stigao sam do momenta da zalepim krilo. U kit ima dva rebra rebra, koji osim što služe za ojačanje spoja, daju i potreban ugao krilu


Radi sigurnog i stabilnog položaja krila dok se stegne lepak, koristio sam dasku na kom mogu podešavati ugao



Nakon fiksiranja krajeva krila,


mogao sam da isečem elerone





Za zatvaranje elerona, nalepio sam letve od balze


Na red su došle i napadne ivice krila




Fiksiranje krila za trup ide preko dva štifta sa prednje strane i sa jednim šrafom na izlaznoj ivici


Na krilu sam napravio rupe, gde sam ulepio štiftove




Ulepio sam okvire na koje dolaze poklopci servoa elerona



Došao momenat i za presvlačenje





Sastavljanje repnih površina

Obično kod ovakvih, manjih modela stabilizatori su isečeni iz jednog komada

Na kormilo pravca sam trebao da dolepim jedan manji deo



Nakon odabira kolor šeme, sledelo je presvlačenje





Tokom radova na modelu, par puta sam ga sastavio da ga pogledam i u jednom komadu



Nakon par radnih sati



U horizontalni i vertikalni stabilizator sam ulepio papirnaste šarkice i namontirao sam kormilo pravca i dubine



Dok se sušio lepak, pripremio sam konzolu motora za ugradnju


i namontirao sam na trup



Dok je Erika pripremala otvore za servoe elerona,


ja sam radio na plankiranju trupa






Malo sam se namučio oko rešenja vratanca za pristup bateriji  , ali je Erika uskočila sa idejom, pa je isti problem ona rešila 




Sad već funkcioniše kako smo i zamislili


Na stajnom trapu sam napravio još jednu rupu za fiksiranje i proverio sam kako stoji na trupu




U nastavku, presvučen je prednji deo trupa, glavni trap je konačno fiksiran, namontirani su točkovi




Bočna "stakla" smo lako postavili


Vetrobran je bio pravi izazov. Nakon par minuta sam predao Eriki, da reši ona. Naravno, rešila je!







Dok je ona rešavala oblikovanje juvidura, ja sam radio na poklopcima i klocnama servoa elerona



Namontirao sam servo horn-ove i povezao sam ih sa servoima




Kad je bilo povezano sve, mogao sam da namestim servo otklone



Na kraju, namestio sam težište modela i proverio sam težinu





Ovih 810g. je mereno sa baterijom od 2200mAh, i sa dodatnih 35g. olova na nosu. Kad dođe kapotaž onda ću morati da proverim opet. Osim što sam radove na modelu popratio sa fotkama, pravio sam i video zapise


Po običaju, po koja fotka za kraj







Pošto nam se 02.01.2022. ukazala prilika da izađemo da otvorimo letačku sezonu, test ovog modela je bio prioritet.



Polako dodavajući gas sam ubrzao modela da bi se sam odlepio sa asfalta



Sa ponašanjem modela sam zadovoljan, mada biće malo modifikacija na otklonima elerona



Ponašanje modela je izračunjiv, mada treba paziti da se ne preteruje minimalna brzina, onda će vas iznenaditi sa propadanjem



Težište, jačina motora je sasvim u redu. U svakom slučaju, poletanja i sletanja su vrlo interesantna i ne u pozitivnom smislu, baš je nezgodan. U vazduhu je već stabilan, realističan. U zaokretima korišćenje kormile pravca je poželjno



Pošto je duvao bočni vetar u odnosu na pravac puta, sletanje nije bio baš elegantno. Šta više, od prevrtanja se slomila osovina motora 




Kratak video prilog o prvom letu modela:



Stigli su dekali koje na radi Top Print iz Bečeja, što smo i nalepili




Baš mu lepo čuči




Kolega Nedeljko iz B.Palanke mi je odštampao kapotaž. 


Fabrički je providan, jako mekan, dok ovaj je dosta masivniji a pritom nije puno teži



Kako ste veá mogli čitati iznad, prilikom prvog leta, pri sletanju se prevrnuo model i slomila se osovina motora. Kući u fioci nisam imao, a nije bilo ni na stanju kod Hobby King-a. Ostala je "C" opcija, da kolega Đerđ, po zanimanju strugar, napravi to. Tako sam došao do potrebe osovine, koje sam i zamenio




Uredno sam ga namontirao na trup, i kad sam hteo da postavim i kapotaž, vidim da od konzole motora ne može da stane  ...
Svi ovi motori su tako napravljeni, da po potrebi možete ih i okrenuti i onda elisa ne postavlja se na osovinu, već na rotorni deo treba našrafiti jedan dodatak i na njega se fiksira sa šrafom ili spinerom. Naravno, taj deo opet nisam imao u fioci, a ni njega nije bilo na stanju kod Hobby Kinga-a. Ostalo mi je pitam par kolega modelara, da li nekome slučajno ostao. Nakon par telefonskih razgovora kolega Slobodan iz Valjeva je našao jedan a da mu je višak kojeg mi je i poslao...

Malo razočarenje kad sam primio pošiljku. Taj dodatak je za motor veličine 35XX, znači za moj 28XX ne odgovara. 
Pošto Erikin brat sa porodicom živi u Velikoj Britaniji, a znao sam da dolaze za uskrs, zamolio sam ga da mi kupi tamo. Na sreću, našao je, čak je dobio na vreme, pa kad su dolazili poneo je sa sobom.
Tako sam mogao da nastavim radove na malom Cub-u


Biti modelar znači da je zagarantovano da vam neće biti dosadno. U ovom slučaju, koren uloška mora da bude van kapotaža, jer na njega nalegne elisa. 


Uspeo sam lepo da proširim taj otvor, a da ne oslabim konstrukciju. Vidi se razlika na slici


Kad je otvor bio dovoljno velik, onda sam prometio da sa donje strane isto moram da isečem parče, jer bez toga ne bih mogao otvarati poklopac klupice baterije


Kad sam i to rešio, mogao sam da se pozabavim sa površinom kapotaža, da ga pripremim za farbanje


Farbanje kapotaža sam radio u više koraka





Da napomenem, Nedeljko je odradio odličan posao što se tiče štampanja kapotaža. Dobar odabir materijala za štampu, a i temperaturu je potrefio. Sam kapotaž nije tanak, ni predebeo, lepo može da se obradi površina, nakon farbanja ne puca. Šta da vam kažem, prezadovoljan sam!

Sredimo jula meseca nam se ukazala prilika da idemo da letimo i da ponesemo i ovog mališana


Razočarenje, jer kad sam pokušavao da ga taksiram na travi, primetim da stalno hoće "preko nosa". Stajni trap i točkoci su jako blizu težištu modela i dovoljno je samo malo da zapne, već diže rep i elisa kači travu. Nisam hteo na silu da ga poletim jer bi se prevrnuo pri sletanju i najverovatnije bi došlo čak i do oštećenja


U takvim situacijama bolje bataliti sve, vratiti letelicu na radni sto i rešiti problem. Za ovih par godina sam naučio, da ako nemamo dovoljno strpljenja, lakše dođe do greške, oštećenja ili loma. 

Nakon par nedelja, ukazala se prilika da izađemo na hipodrom i da pokušam poleteti model


Ovaj put je bio dosta bolji i uspeo sam da ispraznim jednu bateriju. Prilikom sletanja, bukvalno pre nego što se zaustavio, opet je malo stao na nos, sli nije se prevrnuo. U svakom slučaju, teren treba da je idealan, trava da je jako nisko pokošena i onda nema nikakvih problema sa točkovima. Konačno, uživao sam u letenju ovog mališana


Ukazala se prilika da izađemo da letimo, iskoristio sam momenat da dok je niska trava, opet poletim modelče



Sve je bilo u najvećem redu, kad u jednom momentu prometim da baterija naglo gubi snagu



Pošto je bio na drugoj strani hipodroma, trebalo mu je vremena da stigne da bih mogao da ga sletim



Uspeo sam ga dovući na sletanje, ali na nekoj visini od 1m - 1,5m je izugubio svu snagu i sletanje je bio malo grublji pa se i prevrnuo. Taman da polomi vrh kormile pravca 


Naknadno sam primetio da je štoperica bila na 9min. umesto 7min., koliko vremena ovaj model ima u letu. Eto malo nepažnje i zaradite sebi 2-3 radna sata oko saniranja



Nakon par meseci prodaje preko oglasa tokom marta 2023. je prodat.

U sastavu naše flote: 2021-2023
_____________________________________________________________

J-3 Cub - kit modela od drvene konstrukcije - 1180mm 
Modelari: Erika Kiš, Gabor Lastovič (G&E Aeromodelling)
Foto/video: Erika Kiš, Gabor Lastovič

⇒⇒ Photo album ⇐⇐

Snimci sa mog You Tube kanala:

G&E Aeromodelling bemutató: DWH J-3 Cub, a türelemgyilkos projekt (Ep.262) ⬋⬋⬋



G&E Aeromodelling short: DWH J-3 Cub - battery holder door (Ep.263)  ⬋⬋⬋


G&E Aeromodelling műhely: DWH J-3 Cub, a végére jó lett (Ep.266) ⬋⬋⬋


G&E Aeromodelling teszt: DWH J-3 Cub sikeres berepülés,borulással a végén (Ep.270)⬋⬋⬋



G&E Aeromodelling test: DWH J-3 Cub maiden flight (Ep.271) ⬋⬋⬋


G&E Aeromodelling short: DWH J-3 Cub - decals (Ep.280) ⬋⬋⬋



⬋⬋⬋




⬋⬋⬋


=====================================================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése