Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Na dnu stranice imate modifikovanu anketu, pogledajte, glasajte ...
* Stalna tema, RC tezga . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* O radovima na modelu Stuka pročitajte ovde ...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2017 ...
* Nov međuprojekat, Air Tractor ...
* Nov model u floti, Sundowner ...
* Uslužni radovi / test letovi u Sezoni 2017 ...


2012. ápr. 10.

Junkers Ju-87 Stuka



Kako i u naslovu piše, radi se o još jednom "warbird" modelu. Ovog aviona su leteli nemci, ali o istoriji ovog aviona možete pročitati na Wikipediji.
Kit od modela, kojeg ću da pravim, je stigao iz Amerike, a naručio ga je Mirče iz Novog Sada. On se posle predomislio da ga ne napravi, pa tako je model završio kod mene.
Mada još ne može da se kaže da je model, jer sam dobio samo jednu kutiju.
Sadržaj kutije je sledeće: 
- planovi sa svim detaljima, merama i rešenjima
- "short kit" modela, što podrazumeva samo konstruktivne elemente od špera
- kapotaž
- kabina
- poklopci za točkove
- stajni trapovi prednji i zadnji
Planove ovog modela potpisuje dobro poznati konstruktor, Nick Ziroli.
Trapovi su od fabrike Robart. Oni prave trapove za svaki model posebno, u odnosu na veličinu i težinu modela.

Ako smo već kod dimenzija, razmah krila će da bude 100", znači 2560mm, dužina trupa će da bude 77", znači 1971,20mm . Motorizacija će da bude najverovatnije dobro poznati benzinski motor Zenoah G-62, kojeg i preporučuju za ovaj model. O servoima i ostalim stvarima je još malo rano da razmišljam...
Prvi korak će biti, da napravim još jedan radni sto gde ću početi sa sastavljanjem modela. 
Ovaj projekat neće biti završen za nedelju dana ili za mesec dana. Tu treba jako puno vremena i pažnje, da bi sve na kraju bilo kako treba da bude. U svakom slučaju, za početak imam planove i konskrukciju modela, pa polako mogu da razmišljam šta i kako da radim. Na sreću, potpunu podršku imam od Mirčeta, a dosta tekstova, slika ima i na internetu. Evo još jednog dokaza, da u modelarstvu nikad nema kraja...


Sinoć sam raširio planove, da vidim šta mi treba od materijala za početak
Trup - prednji deo
Trup - zadnji deo


Krilo - leva uška, horizontalac
Krilo - leva uška i centroplan
Krilo - desna uška
Rebra - trup
Zvanični podaci o modelu i konstruktoru
Još kad smo zajedno sa Mirčetom raširili planove i gledali detalje, pričali smo da možda ne bi bilo loše da krilo ne napravim od jednog dela, kako je na planu. Sinoć sam isto razmišljao o tome, i svakako bi mi više odgovaralo da mogu skinuti uške, dok centroplan sa točkovima ostaje na trupu. Razlozi za ovu malu modifikaciju su lakši prevoz modela, lakše skladištenje modela, i da trup može samostalno da stoji, nema potrebe da imate pomoć oko montiranja/razmontiranja krila i modela. 
Da bih mogao napraviti tu modifikaciju, treba da montiram u oba krila po jedan bajonet i to pljosnatog oblika.

Još malo, pa počoinje gradnja modela. Za sad, imam potrebne letvice (ne baš sve sa slike) od čamovine , i jedan deo balze, što ću koristiti za plank

Napravili smo i jedan radni sto, pošto delovi ovog modela zahtevaju malo više mesta, pa da ne zauzimaju mesto na dosadašnjim radnim stolovima. Jednu garažu sam osposobio za radnu prostoriju No.2

Juče, znači 09.04.2012. počeo sam radove na modelu...
Prvo sam plan od desnog krila postavio na radnu površinu, i preko plana sam stavio providnu foliju da ga ne bih oštetio ili zamazao sa lepkovima
Poređao sam rebara i delove koje će biti potrebne prilikom gradnje krila
Isekao sam potrebnu dužinu ramenjače, što je pravljen od čamovine, i sa malim ekserom zakucao sam ga za radnu površinu. Isekao sam i letvicu balze 6x6mm, što treba da se stavi ispod zadnjeg dela rebara. To će služiti kao pomoćna alatka, da bi krilo tokom gradnje dobio poželjno vitoperenje 
Vitoperenje krila daje stabilno ponašanje modela prilikom leta.
Iako je već bilo kasno, postavio sam rebra na ramenjaču da vidim kako naležu
Kako sam već pisao, na planu je predviđeno da se krilo napravi iz jednog dela. Ja sam se opredelio da ga napravim od dva dela, zbog lakšeg skladištenja i transporta. Potražio sam i dva poprečna rebra, koje bi inače spajali levu ušku, centroplan i desnu ušku. Postavio sam ih, da vidim gde treba da ih presečem
Ulepio sam prvo donju ramenjaču...








...posle 24h zalepio sam i gornju ramenjaču...
...pa opet za 24h ulepio sam letvicu čamovine, 6x6mm, što spaja prednju stranu rebara
Dok se sušio lepak, potražio sam delove za sledeći korak, i došao sam do zastoja. Delovi odgovaraju crti na planu, ali...







Te male ploče treba da se stave ovde:
ali nikako ne pašu
Pošto sam na forumima postavio slike i pitanje, posle pristiglih odgovora opet se vraćam po koji korak nazad, da vidim kako mogu rešiti ovaj mali maler... Najverovatnije ove delove neću ni koristiti, jer baš kod ovog sastava će biti malih promena pri izgradnji.
U međuvremenu stigao sam do još nekih pitanja, koja su jako važna, i bez konkretnih odgovora ne mogu ni korak da idem dalje. Za početak svaki plan sam nalepio na zid, da svaki detalj imam uvek pred sobom















Pregledao sam i rebara od trupa, i primetio sam da fale par komada :(
 U suštini nije strašno, ali opet...

U jednom trenutku, uhvatila me neka panika u vezi ugradnje stajnih trapova. Mislio sam da stajni trap i poklopci točkova dolaze baš na mesto,gde sam hteo da "rasečem" krilo. Na sreću, nisam imao potrebe da se paničim, sve može da se reši. Znači ostajem kod rešenja da mogu rezmontirati krilo na tri dela, tj. centroplan ostaje na modelu, dok uške skidam. Za svaki slučaj sastavio sam centralni deo krila, hteo sam da vidim kako treba da stoje spojevi
Par rešenja sam našao na stranom RC Scale Builder forumu, ali moj će biti opet, malo drugačije...
Nastavio sam radove na krilu...
Na letvicu što spaja prednje strane rebara treba da se nalepi letvica od balze. Uzeo sam tačne mere, prvo sa plana, a proverio sam i na rebrima. Isekao sam potrebnu letvicu od 3mm debele balze. Posle provere nalepio sam ga










Pošto stalno treba da budem u mislima par koraka napred, isekao sam dve letvice od balze što treba da ide skoro celom dužinom trupa. To su dve glavne letve koje prolaze od kapotaža pa do repa modela. 

Spakovao sam centroplan u auto, i svratio do Novog Sada u "kombinat". Uz šolju kafice, sa Mirčetom smo pogledali šta da budu sledeći koraci izrade... 
Kako sam već i pisao, u svakom slučaju ostajem pri rešenju da se skidaju uške krila sa centroplana. Tu smo brzo odlučili da prvo rebro bude od špera 3mm, te da rebro od balze izvadim i da ga isečem od topolovog špera... 
Druga tema je bila, kako da rešim stajni trap, tj. kako da napravim ojačanja ili ležišta za stajne trapove. I tu se jasno primećuje Mirčetovo iskustvo jer je vrlo brzo našao odgovor na pitanje... 
Bilo je tu još dosta pitanja sa moje strane, a da nisam našao odgovore po netu...

Zbog ukupne težine modela, već na početku nije loše da se olakšaju neki delovi. Tako je i sa rebrima centroplana. Prvo sam obeležio gde treba da budu ti otvori...
... pa sam ih izbušio











Pažljivo, bez velikih oštećenja, uspeo sam da izvadim prvo rebro uške
Na parče špera precrtao sam rebro, sa potrebnom modifikacijom











Pošto mi je Mirče iz USA doneo bajonete, mogu polako dalje da razmišljam o rešavanju krila...
Bajoneti su pljosnati, od aluminijuma, a pravi ih firma SIG








Sa četri rebara, sastavio sam centroplan da vidim koliko mesta zauzima bajonet
U centroplanu treba da isečem rebro br.4 i br.5 jer preko njih treba da prelazi kućište u šta uklizi bajonet
Kod uški, drugi, da kažemo klizni deo bajoneta prolazi preko rebra br.6 pa će da ide do br.8

Tu još moram izmeriti ugao kako treba da se postavi...
Ako sam već kod centroplana, na planu sam postavio rebro br.5 što je i nacrtano, i označio  sam ugao stajnog trapa








Isekao sam parče balze, da vidim kako treba da stoji podloga, ploča, na šta treba da našrafim stajni trap
Ploču za stajni trap ću napraviti od 6mm debelog špera. Rebra br.2,3 i 4 treba da presečem, pa posle da nalepim nazad isečene parčade, s tim da ću ih skratiti za debljinu špera (au, ovo sam baš objasnio :)))  )
Počeo sam sa sastavljanjem i lepljenjem centroplana. Prvo sam ulepio rebara br.1, a malo kasnije i br.2.
Stalno sam proveravao uglove, da se nešto ne pomeri







Radove sam nastavljao na uški. Proverio sam visine rebara da bih mogao lepo da plankiram. Na tri mesta sam trebao dodavati tanak sloj od balze
Ulepio sam i prvo, tj. rebro br.6 i isto sam morao da ga malo korigujem
Dok se sušio lepak, nastavio sam sa lepljenjem centroplana. Prvo sam isekao ramenjače, njih ću još morati malo obraditi zbog spojeva koje će biti pod uglom
Ulepio sam i zadnje rebara na centroplanu, tj. rebra br.5 ( rebara br. 3 i 4 nisu još ulepljene )
Dotle se osušio lepak na rebrima i mogao sam da ih ošmirglam, kao i višak balze što sam nalepio sa prednje strane rebara. Pomoću lenjira, stalno sam proveravao da ne bih preterao sa šmirglanjem
Preko vikenda nisam puno radio na modelu, ali evo dokle sam stigao...
Isekao sam polurebro za ojačanje rebra W8, što sam i ulepio

Dok se sušio lepak, isekao sam balzu da bih mogao napraviti kutije kod ramenjače. I njih sam polako polepio i na kraju obradio
Na centroplanu ulepio sam horizontalnu donju i gornju ramenjaču i isekao sam ploču, ojačanje što će da drži stajni trap
Šper sam isekao na meru, i unutrašnju ivicu sam ošmirglao pod potrenim uglom da se lepo nalegne na rebro u korenu
Za svaki slučaj proverio sam još jednom ugao, pomoću stajnog trapa
Proverio sam mere i sa druge strane, i pošto su u milimetar isti (ne bi valjao da ima razlike), precrtao sam ga
Sa električnom testericom nisam se puno mučio
Obradio sam i drugu ploču, a posle sam ih ulepio
Mislim da nisam još napisao, za ova ojačanja koristio sam šper ploču od 6mm.
Isekao sam i zalepio sam male ploče od 3mm špera za kutiju što ide između rebara W8 i W9

Sa 2,5mm debelom balzom isplankirao sam gornju površinu desne uške, od ramenjače do napadne ivice
Nacrtao sam gde treba da dođe ležište stajnog trapa, kao i rebro W4
Sa štipaljkama postavio sam stajni trap, da vidim kako mogu rešiti stezanje istih
Tu sam razmišljao kakav bi bilo najboli položaj ležišta, zbog dostupnosti. Ako okrenem tako da bude prema rebru W3 ili prema nazad, prilaz sa imbus ključem je baš zeznuto

Najbolja varijanta je da glava šrafa gleda prema rebru W5 (nisam slilkao). Na tom rebru mogu napraviti mali otvor gde ću imati pristup tom šrafu.
Ležište svakako treba da našrafim preko šper ploče sa šrafovima 4x16, a sa druge strane sam mislio staviti ploču od drveta, u šta mogu sa ulepim ubodne matice M4
Između rebara W4 i W5 sa donje strane centroplana napraviću mali poklopac, pa ću imati pristup i šrafovima što drže ležište stajnog trapa...
Od 12mm debele balze isekao sam letve sa čime sam ojačao koren šper ploče na šta dolazi stajni trap
Završio sam plankiranje gornju površinu desne uške
Skinuo sam ga sa stola, da vidim kako izgleda iznutra
Još treba da odsečem višak balze, pa mogu raditi dalje na njemu...Nastavio sam sa centroplanom. U uglove ploče stajnog trapa, sa donje strane ulepio sam ojačanja

Nastavak o radovima možete pratiti ovde...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése