Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2025 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2025

2024. dec. 1.

Hangar 9 Piper Pawnee 40

 

Piper Pawnee 40 je proizvod dobropoznatog proizvođača Hangar9


Raspon krila: 2032mm (80")
Dužina trupa: 1417.3mm (55.8")
Poletna težina: 3.6-4kg
Motor: 0.56 -.082 4T / 0.40 - 0.52 2T
           Power 46 električni motor

Evo fabričkog izgleda ovoh aviončeta:


Kako se vidi na prvoj slici, Goran (bivši vlasnik) ga je prefarbao. 

Par reči o pravim avionima Piper Pa-25 Pawnee:

PA-25 Pavnee je poljoprivredni avion proizveden u Pajper erkraftu između 1959. i 1981. Ostao je u širokoj upotrebi u poljoprivredi, a koristi se i kao avion za vuču, ili tegljač, za lansiranje jedrilica ili za vuču transparenta. 1988. prava na dizajn i odgovornost za podršku prodati su Latino Americana de Aviacion iz Argentine.


Izvor: Wikipedia


A kako je avion stigao do moje flote? Pa, ovako:

Prethodni dani su bili više nego interesantni. Kolega Goran iz Subotice mi je dao razloga za razmišljanje. On je kupio Thunderbolta pre par meseci, a od njega mi je preleteo i Decathlon
Pre par nedelja mi je nabacio ideju, da trgujemo opet. Nabrajao mi je nekoliko modela koje bi prodao ili bi ubacio u zamenu. Pošto takav dogovor teško može da se reši preko poruka, otišli smo do njega na kaficu i da vidim šta on to nudi. Ponuda jeste bila interesantna, ali što je on tražio u zamenu, e tu mi je trebalo par dana da razmislim. Naime, kad je Goran dolazio po Thunderbolt, onda je video Pilatus Pc-21. Već onda je rekao da mu se jako dopada. Sad je navalio da  hoće u zamenu.  Detalje ću da napišem u temi Pc-21. Sve u svemu, rezultat je bio da sam u petak Pc-21 postavio na radni sto, da povadim prijemnik, da ga pripremim za isporuku...


U subotu posle posla smo krenuli za Suboticu, da isporučimo Pilatusa i da pokupimo dogovorene modele koje su došli u zamenu. Među njima je bio i Pawnee.


On ga je sastavio sa elektromotorom, što je i ostavio u njemu. Tačnije, model je stigao do mene kompletan. Ja sam samo dodao prijemnik, a koristi baterije LiPo 6S, kojeg imam na stanju od 5200mAh


Kako sam već i pisao, on je prefarbao model, i nalepio je oznake YU-BIC, koji je postojeći avion u Srbiji, po saznanjima trenutno u privatnom vlasništvu.




Moram priznati, uspeo je da ga prekopira. 



Ranijih godina, viđao sam jedan, ali sa glow motorom na Čenejskom aerodromu. Već onda mi se dopao. 

Leva donja slika

E, sad sam se iznenadio. Ta fotka se datira iz 2015. Prolazi vreme.... Dakle, prvi vlasnik tog aviona je bio Bata iz Novog Sada, pa je preleteo kod Radovana u Bačku Palanku. Trenutno se nalazi kod poznanika modelara kraj Beograda...

Ali, da se vratim mom avionu. Upornice mu dobro stoje ali su i od velikog zanačaja jer bajoneti nisu nešto predugački


Elisa drvena, prefarbana u boje aviona


Goran je dodao i sitne detalje, kao što su imitacije panel linija i nitni


Osim pilota u kabini, i instrument tabla je lepo izrađena


Još treba da vidim kako se ponaša u vazduhu, ali mislim da nisam napravio lošu odluku kad sam se opredelio za ovu trgovinu


Sledelo je nameštanje na daljinskom upravljaču


Zamenio sam produžni kabel što ide od ESC-a do baterije jer je postojeći bio različitih debljina, preko više konektora


Pošto je bio skinut kapotaž, proverio sam šrafove od konzole motora





Na kraju, proverio sam težište, označio sam mesto baterije i izmerio sam težinu aviona, koja iznosi 4180g.


Propeler koji je na njemu, mora da se zameni, jer je za motore na nitro pogon i nepovoljno utiču na snagu elektro motora. Isti je bio slučaj i kod Decathlon-a. Trenutno nemam odgovarajući propeler na stanju, tako da testovi o vučnim silama slede nakon zamene.

--------------------------------------------------------------------------------------

Sezona 2025

Prilikom pripreme modela za predstojeću sezonu, na Pawnee-u sam izmerio vučnu silu. Do zamene elise ipak nije došlo jer ispunjava potrebne zahteve. Odnos težina modela : vučna sila je 1:1 što je sasvim dovoljno za ovu vrstu letelice

Tokom RC okupljanja u Pečuj (Mađarska), Pawnee je imao uspešan test let


Sa ponašanjem sam oduševljen. Duvao je vetar izmenične jačine, ali me letelica ni u jednom trenutku nije iznenadila. 


Prilikom zaokreta ne sme da se pretera sa minimalnom brzinom, i korišćenje kormile pravca uzrokuje lepši, realističniji zaokret


Malo su me brinuli relativno mali točkovi, u kombinaciji sa glavnim trapom bez amortizera, ali nije bilo nikakvih problema ni pri poletanju, ni pri sletanju. 


Uz korišćenje flapsova oko 30 stepeni za poletanje, za nekoliko metara je u vazduhu. Za sletanje su porebni full flapsovi, oko 60 stepeni i minimalni obrtaj motora. Sa sitnim korekcijama na palicu gasa sa lakoćom kontrolišete sletanje. Naravno, u oba slučaja korišćenje kormile pravca je obavezna


Kako sam već i pisao, baš me oduševio ponašanje aviona u vazduhu. Neću preterivati ako kažem da čak i RC piloti početnici već mogu da ga lete nakon vežbe na trener modelu



Pošto je prošao test let, rešio sam da malu LED diodu od 5mm crvene boje na krovu pilotske kabine zamenim na crveni LED od 10mm. 


Previše sam bio samopouzdan kad sam mislio da ću to rešiti u roku od pola sata 


Radi ugradnje veće diode i provlačenja novog kabla, morao sam skinuti kompletnu pilotsku kabinu, 


prelemiti LED diodu. Hteo sam da ga nakačim na prijemnik, ali onda nisam dobio željeni efekat da sporo trepti. Ugradio sam mali kontroler koji je predviđen osvetljenje letelica i ima različite režime za rad LED svetala


Sa ovim velikim LED-om realističnije izgleda. Ceo proces je trajao nekih 5 radnih sati. 


Tako je leteo na 8 Skup modelara u Valjevu






Ovih dana je Đorđe odradio linije koje sam nalepio na kapotaž. 



---------------------------------------------------------------------------------

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése