Nakon par meseci mi se javio da bi ipak prodao model, i dogovorimo se oko trgovine. Tako je Cessna preleteo kod mene, čak i malo neočekivano 

Ivica nije znao ko je proizvođač modela, pokušavao sam naći prvog vlasnika, Belog iz Šapca, ali ne mogu da stupim u kontakt sa njim. Kontaktirao sam Zajka, on je prodao ovaj model pre par godina, rekao je da se radi o kineskom modelu kojeg je svojevremeno prodavao kao RTF, sa motorom i sve elektronikom
Raspon krila je 2220mm, dužina trupa od kapotaža do kraja kormile pravca je 1700mm. Najsličniji model je Top Flite-ov Skylane, ali on je manjih dimenzija.
Pošto je model navodno bio u "letnom stanju", od toga ipak nije bilo ništa, jer imao sam tu šta da proverim, da prekontrolišem itd., itd... Na sreću, znao sam šta preuzimam, pa me nije u tolikoj meri "pogodio". Ali da krenemo redom...
Pošto model navodno nikad nije leteo, prvo sam izvadio motor, da ga namontiram na konzolu, nek radi malo van modela i povadio sam sve servoe, radi testiranja istih
Erika je vratila sve oguljene folije
Na prvi problem sam vrlo brzo naleteo. Naime, šraf, koji bi trebalo da fiksira elisu na osovinu motora, nije odgovarala. Tražio sam po gvožđarama, ali svi imaju osmice, koje ne može da naiđe, ili desetke, koji pada na osovinu. Kontaktirao sam predsednika Oldtimer Kluba, sa kim već duže vreme imamo odličnu saradnju, da mi preporuči dobrog strugara. Nakon preporuke, odmah sam kontaktirao gospodina Ištvana, i poručio mi da ako odem odmah, vrlo brzo će mi rešiti problem. Tako je i bilo. Za nepunih pola sata imao sam odgovarajući šraf na osovini. Jadan još ni ne zna da u buduće koliko posla će dobiti od mene 

Sledeći problem je bio fiksiranje stakala, tačnije pleksiglasa u trup
Kako se vidi na slici, na jednom mestu je urađena, a na ostalom tri nije, šta više i fali jedan pleksiglas. Opet, nakon par telefonskih razgovora Miša iz Kragujevca mi ustupio par komada od tih gumenih okvira.
Beli, ko je bio prvi vlasnik modela je napravio drugi prednji trap, koji em ima amortizere, em je dosta masivniji u odnosu na fabrički
Pokušao sam da stegnem šraf koji fiksira polugicu na osovini stajnog trapa, ali bezuspešno. Stalno je proklizavao
Ovaj detalj mi je smetao od prvog dana, a sad sam dobio i odgovor zašto je pokušavano fiksiranje sa nekom šrafom koji nije ni predviđen za ove poluge. Nakon detaljne provere konstatirali smo da je navoj oštećen, mora da se stavi druga poluga. Pošto nisam imao potrebnu meru, već koji ima mesingani uložak predviđen za tanje osovine, morao sam da ga probušim. Prilikom bušenja stalno sam morao da ga hladim. Evo rezultata
Posle sam vratio trap i fiksirao sam polugu
Takođe, vratio sam motor na trup, ugradio sam rezervoar i postavio sam creva za gorivo
Velemir nam je odradio dekale za model, koje je Erika nalepila
Došlo momenat ze pregled krila. Opet sam naleteo na jedan vrlo interesantno rešenje. Mada, iskreno ne znam kako bi ovo funkcionisalo 

Prvo i prvo, ovaj servo radi na 4.8V, svi ostali na 6V. Jeste servo samo za flapsove, i to rešenje, da preko jednog servoa rade oba flapsa, ali ovaj dodatak, nešto što je izrađen u kućnoj radinosti, i šrafčina za fiksiranje, sasvim sigurna kombinacija za 

Rešenje problematike nije bilo jednostavno, ali ja ne bi bio ja da ne rešim ovakva i slična poteškoća
Rešenje mozda nije često viđen, ali ako flapsovi moraju da koriste jedan servo, onda ova opcija je bila najbolja.
Ostavljam fotku rešenja iznad, ali čisto da bi videli kako nemojte rešavati ovakav problem. Nakon par dana i par radnih sati sam došao na ideju da ipak ne sečem krilo zbog ugrađnje dodatnog servoa, već sam pokušao da zalemim servo linkoveGle čuda, proradio je kako treba. Nije bilo razlike u krajnim položajima
Pošto se radi o malo većem modelu sa benznskim motorem, ima tu dosta vibracija. Radi sigurnosti, ovaj Y spoj sam ojačao sa koncem kojeg sam premazao sa dvokomponentnom smolom
Prilikom provere servoa elerona opet sam naleteo na nešto suludo
Dok sam se zezao sa servo hodovima, rešio sam da upalim model
Nakon pola sata zezanja i promene svećice, on se upalio
Stakla (pleksiglas) su bili jako izgrebani, a falio je i jedan. Uspeo sam nabaviti parčade pleksiglasa i isekli smo ih na meru
Nakon male dorade mogli smo ulepiti u trup
Krilo se fiksira pomoću dva šrafa, ali nije bilo matice šta drži šrafove
Kako se vidi na slici, nekad je bilo. Zašto je izvađeno, ko zna?!

Na krilu ima dva štifta, koji ulaze u potrebne rupe od kojeg jedan nije bilo ulepljen. Mada, vidi se neka druga boja na površini, mozda i bio zalepljen, ali jako tanko namažen
Opet sam malo razrađivao motor, ali nikako ne mogu da namestim karburator da bi lepo radio
Kontaktirao sam bivšeg vlasnika da bi zatražio da mi pošalje uputstvo ili bilo šta,ali naravno, kao i ranije, on nema ništa, ne zna ništa. Po njemu model bio u letnom stanju, on nije pregledao ništa, samo okačio model na plafon. Od "u letnom stanju" nema ništa jer sa ovakvim rešenjima i greškama nikad ne bi poleteli model.
Nakon zamene svih servoa u krilima, ni jedan ne zuji, eleroni, flapsovi rade savršeno
Odavno smo ukoračili u sezonu 2019., ali model još uvek nije u letnom stanju

Unutar trupa namestio sam mesta za UBEC-e, za prijemnik i za baterije. Produžio sam i polugu sauga da bih imao lakši pristup, namontirao sam kapotaž
Provera težišta, merenje modela, priprema pred poletanje
Došlo je momenat da poletim model
Da, konačno motor lepo radi, kad ono...
Kad sam dao pun gas, servoi su počeli da se pomeraju do krajnih položaja
Znači od letenja opet ništa, sve dok ne rešimo i ovu problematiku
Vikend, nedelja, dan izmišljen za letenje
Cessna opet na aerodromu. Nakon detaljnog pregleda i njakanja kući u dvorištu, nije pokazao nikakve smetnje kao prethodni put. Pred poletanje isto provera
Pošto je bilo sve OK, krenu sam na poletanje
Ponašanje sasvim u redu, motor od 26cc dovoljno jak da model leti na pola gasa bez problema. Prve krugove san napravio malo višlje
Nakon par zaokreta dam opet pun gas, kad opet se pojavi isti problem
Model kreće da se okreće, naglo krene prema gore
U istom trenutku skinem gas da bi se servoi vratili u srednje polozaje. Na sreću imao sam dovoljno vremena i visine da ga ispravim. Malo sam podigao ler gas da bi ga vratio u pravcu modelarske piste. Mislio sam ako opet dam previše gasa, opet će početi da luduje. Sletanje ne baš po propisu, i u produžetku modelarske piste, ali uspeo sam da izvedem bez oštećenja trapova


U svakom slučaju, smetnju uzrokuje elektronika motora.
Odavno smo ukoračili u sezonu 2020, ali na modelu nisam radio ništa.
Tokom III skupa modelara u Valjevu, trgovao sam jedan polovan motor, AGM od 30ccm. Stari, fabrički motor od 26ccm sam skinuo i ovaj sam privremeno našrafio, da vidim kako stoji.
i provere tačnogo položaja na firewall-u,
Nakon sat vremena ukupnog vremena razrade motora, čekao sam da budu uslovi idealni za test let modela. Prvog vikenda jula su svi uslovi bili idealni za izlazak na Čenej. Naravno, Cessna je bio prioritet. Kad smo stigli, napunio sam rezervoar sa gorivom, uključio sam baterije, upalio sam motor da radi malo
Ništa iznenadnog ponašanja, malo trimovanja po kormilu dubine i na eleronima i model leteo ravno, kao da ide na šinama
Naravno, sledelo je šut po guzici, kako to rade i pravi piloti
Dakle, sa ponašanjem aviona sam više nego zadovoljan, prevazišao je sva moja očekivanja. Motor od 30cc jako lepo fercera, ima dovoljno snage. Potrošnja je odlična
Ako se vratimo na početak ove teme, pisao sam da sam sav sretan što je model šlan flote. U međuvremeu smo prošli dosta toga. Uglavnom smo imali poteškoća tehničkih karaktera. Ali evo još jednom primera da uz puno truda, strpljenja, mogu se rešiti razni problemi i imati u floti još jednog odličnog modela
Nakon par nedelja, Cessna je opet bila u vazduhu. Doduše, ovaj put je imao po kojeg tehničkog problema, a na kraju sam uspeo i da ga prevrnem pri sletanju. Zeznuo me vetar

Odavno smo se ukoračili u sezonu 2022. i došao red da Cessnu vratimo na radni sto. Što se tiče oštećenja na firewall-u, rešio sam još onda. Kolega Đerđ, moj strugar je rešio problem na prednjem trapu, i mogao sam da ga vratim na trup, i da namontiram motor, rezervoar i sve što treba
Flapsove sam rešio drugačije, pošto ipak ne može da se reši kako je fabrički bio smišljeno. Pokušavao sam da napravim malo više mesta, čak sam i plank prosekao, ali ne vredi, nisam dobio rezultat koji sam očekivao.
Na kraju, rešenje da odvojim flapsove i da ih pomera po jedan servo. Nije najlepše rešenje, ali za sad, dok ne probam model, ostaje ovako.
Ako bude sve kako treba, onda i njih ugradim unutar planka, ali u svakom slučaju, ostaju u funkciji dva servoa.
Nakon probe da kako radi motor, namontirao sam i kapotaž i opet upalio, da radi malo.Samim tim, model je opet operativan i spreman za letenje
Čekali smo trenutak da idemo do aerodroma da ponovo poletim Cessnu. Prilika se ukazala povodom
koji je bio održan trećeg vikenda maja meseca.
Na neki način, opet sam se malo razočarao, iako flapsove spušta dosta niže, ali mi se čini da je još uvek malo brz pri sletanju. Pošto se opet prevrnuo preko nosa, sreća u nesreći da se nije oštetio ništa. Kasnije, preko razgovorima sa kolegama modelarima i pravim pilotima, došli smo do zaključka da mu treba više vremena da se uspori, te, da moram sa veće daljine da ga slećem. Dobio sam i instrukcije kako da baratam sa kormilom dubine prilikom sletanja...
Nakon višenedeljne prodaje preko oglasa, model je preleteo kod kolege
==============================================
⇒ Foto album ⇐
=====================================================================
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése