Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2023. nov. 13.

Calm RES 2000

 


Jedrilica od penastog (EPP) materijala, od za nas već dobropoznatog proizvođača Styroman iz Mađarske. Raspon krila 2000mm, predviđen na elektro pogon.


Kit jedrilice podrazumeva sve potrebne delove od EPP pene, balze, špera, šrafove, matice, vođice od karbona




---------------------------------------------------------------------------------------

PRODAJA MODELA U KIT VARIJANTI

U prvoj, osnovnoj opciji dobijate:

- unapred isečene delove krila, trupa, repnih površina

- razna ojačanja od špera i balze

- maticu i šraf za fiksiranje krila (4 kom.)

- magnete za fiksiranje poklopca gondole (4 kom.)

- šipke za povezivanje servoa sa pokretnim površinama (karbon, 2 kom.)

- poluge za pokretne površine za povezivanje servoa (2 kom.)

- stoperi za poluge (2 kom.)

- ojačanja za krila, letve 3mm x 1mm (karbon, 4 kom.)

- ojačanje za trup, cev 7-8mm (karbon, 1 kom.)

- link ka albumu sa detaljnim fotkama i snimku o koracima sastavljanja


Cena prve opcije: 18.000,00RSD


U drugoj opciji dobijate:

- unapred isečene delove krila, trupa, repnih površina

- razna ojačanja od špera i balze

- maticu i šraf za fiksiranje krila (4 kom.)

- magnete za fiksiranje poklopca gondole (4 kom.)

- šipke za povezivanje servoa sa pokretnim površinama (karbon, 2 kom.)

- poluge za pokretne površine za povezivanje servoa (2 kom.)

- stoperi za poluge (2 kom.)

- ojačanja za krila, letve 3mm x 1mm (karbon, 4 kom.)

- ojačanje za trup, cev 7-8mm (karbon, 1 kom.)

- lepak za sastavljanje (CA lepak + aktivator sprej)

- link ka albumu sa detaljnim fotkama i snimku o koracima sastavljanja


Cena druge opcije: 19.800,00RSD


Opciono, možemo i mi sastaviti jedrilicu, za cenu se onda posebno dogovaramo.

---------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------

Za sastavljanje je potrebno:

- skalpel

- lepkovi: cianoakrilat + aktivator (najkomotnija i najbrža varijanta za sastavljanje), dvokomponentni epoxy lepak, lepak za drvo ili UHU HART, UHU POR 

- šmirgl papir gradijacija 180

- traka za maskiranje (po mogućstvu malo kvalitetniji)

- akrilna boja u spreju, četkica za slikanje (ona tanka, školska)

- parče folije za presvlačenje modela

- šarkice za kormilo dubine i kormilo pravca (ako ne koristite UHU POR)


Preporuka za elektroniku:

- motor: 2306 /2400kV

- esc: 30-40A

- servo: 2x 9g.-12g.

- elisa: 7x4 ili 6x3 

- baterija: LiPo 7.4V 2S 650-1000mAh 70-100C


========================================

SASTAVLJANJE MODELA


Kod sastavljanja modela sam uglavnom koristio AC lepak + aktivator sprej. Mogu da kažem, znatno brže ide sastavljanje jer nakon nanošenja aktivatora, delovi ostaju fiksirani. Nema potrebe čekati da se stegne lepak


Ako naručite ovaj kit aviona, moja preporuka je da pažljivo pratite slike, korake sastavljanja, obratite pažnju na tekst koje sam napisao ispod. Na kraju teme uskoro će biti i link ka video snimku gde sve to isto možete i da pogledate.


Sastavljanje trupa

U prvom koraku sam sastavio gondolu jedrilice. Pripremio sam delove:
P2 (šper), 
A (šper, balza), 
K, K2, K3, K4 (šper)
M


Sa lepkom za drvo sam nalepio delove K i K2 na svoja mesta. Spojio sam i delove sa oznakama A, šper za balzu



Kad se osušio lepak, proverio sam gde idu ostali delovi








Vrlo važna napomena, dok nisam ulepio sve delove gondole, dotle nisam stao sa sastavljanjem. Razlog je, specifičan oblik gondole. Znači sve se fiksira tek kad su sva rebra na svojim mestima. Za sastavljanje sam koristio lepak za drvo.

Prvo sam namazao delove sa oznakama A, koje treba provući kroz delove sa oznakama P2



Kad sam ih provukao i spojio, mogao sam da namažem ivice špera, na šta nalegne bočna strana (balza) gondole


Kad sam postavio desnu stranicu, okrenuo sam ga, stavio sam na mesta delove sa oznakama K3, K4, M. Namazao sam sa lepkom i levu ivicu špera i postavio sam levu stranu (balza)


Pomoću trake za maskiranje sam fiksirao stranice.



Na spojevima ivice špera sa stranicama, dodao sam još malo lepka


Kad se osušio lepak, mogao sam da uvučem trup jedrilice, koji je karbon cev od 7mm





Kod svakog rebra sam stavio par kapi CA lepka i našpricao sa aktivator sprejom




Došao momenat da na gondolu nalepim stranice od EPP pene. na balzu sam naneo CA lepak,


a EPP sam našpricao sa aktivator sprejom i spojio sam površine


Donji deo trupa, isti koraci








Gornji i donji delovi su malo duži, kad sam ih nalepio, mogao sam da odsečem višak


Na karbon ide zaštita od EPP pene, koje treba prvo zalepiti




Taj zaštitni deo treba odseći na 52cm i može da se nalepi na karbon. Ja sam koristio 2K lepak



U sledećem koraku, u delove sa oznakama M1 i M2 pomoću CA lepka i aktivatora ulepio sam magnete


Obe oznake imate isečene od špera i od balze. Koji su od špera, idu u gondolu. Ima isečen deo na stranicama gde ulegnu. Koristio sam 2K lepak


Delovi od balze, sa ulepljenim magnetima, idu u poklopac gondole



Kako se vidi, koristio sam 2K lepak.

Pošto je prednji deo gondole bio završen, mogao sam da ga ofarbam. 


Sa unutrašnje strane trupa treba probušiti mesta za ugradne matice. Iako ima označeno gde treba da se probuši, mi smo koristili već izbušene delove krila, da bi tačno odredili mesto za ugradne matice. O sastavljanju krila možete čitati malo niže.


Sa 2K lepkom sam ih ulepio. Obavezno treba paziti da lepak ne uđe u navoje.


Kad sam krilo uradio do koraka ispod na slici, mogao sam da ga našrafim na trup, i da nalepim parče EPP pene koji zatvara trup, iza izlazne ivice centroplana .tako sam ga odsekao da malo nalegne na krilo. Videćete na snimku gradnje






Nastavak radova, o postavljanju repnih površina, možete da čitate malo niže...

----------------------------------------------------------------------------------------

Sastavljanje krila


Kako se vidi na slici iznad, krilo se sastavlja iz šest delova i neće imati elerone, flapsove, kočnice. Po segmentima sam radio na njima, pa tek na kraju ih zalepio...

Centralni segment (A)

Delove od špera (nemaju oznake na sebi) na slici ispod, treba zalepiti da se dobije kao kutija za karbonski cev, i ulepljuje se u centralni deo krila. Ujedno drže i krila u potrebnom uglu



Kad se osušio lepak, mogao sam da proverim kako legnu na svoja mesta

NAPOMENA: 
KOD OVOG KORAKA NE SME SE ZALEPITI NIŠTA DOK SVAKI DEO CENTRALNOG DELA NE DOĐE NA SVOJA MESTA



Malo su bili deblji i višlji u odnosu na ležišta, pa sam odšmirglao višak



Kad sam dobio potrebnu meru, sastavio sam ih sa karbonom, da vidim kako stoje


U sledećem koraku, pripremio sam delove koje se lepe na krajeve centralnog segmenta, sa unutrašnje strane


Zbog lakšeg transporta i skladištenja, krilo na ovom delu neće biti zalepljen, već će biti od dva dela. Od boksa od špera, koji služi kao kućište za karbon, odsekao sam višak, ali sam uračunao debljinu rebara od balze



Na rebrima od balze, označio sam mesto gde izlazi kraj tog boksa i isekao sam




Tako sam poravnao koren krila, unutrašnje stranice srednjeg segmenta



izmerio sam koliko treba da skratim karbonski cev



Na kraju, proverio sam da li su svi delovi na mestu i da li lepo nalegnu, ulegnu na svoja mesta


Ostavši boks karbonske cevi na mestu, sa 2K lepkom nalepio sam delove rebra od balze





Na svoja mesta, ulepio sam male vođice (karbonski cev), kao i boksove karbona (šper). 

NAPOMENA:
OBAVEZNO OBRATITI PAŽNJU DA REBRA OD BALZE NE DOBIJU LEPAK, JER KRILO JE OD DVA DELA, NA CENTRALNOM DELU SE RASTAVLJA




Kad sam sve namazao lepkom, sastavio sam centralne segmente i fiksirao sam ih. To je važan korak jer ovako vođice i boks karbona dođu na svoja mesta i posle lako mogu sastaviti, rastaviti




U gornju i donju površinu ulepio sam ojačanje karbonske letve (3x1mm)


Gornje letve sam ostavio 10mm duže, da bi imao vez sa srednjim segmentom



Za lepljenje sam koristio CA lepak i aktivator sprej



U donje površine nema potrebe ostaviti duže letve


U gornje površine treba ulepiti male ploče od špera. Treba da se iseče višak EPP pene, da ploče lepo ulegnu


Za lepljenje sam koristio CA lepak + aktivator sprej




Pomoću delova od špera sa oznakama A i B sam označio gde treba da probušim krilo. Tu idu šrafovi (4 kom.) za fiksiranje krila za trup




----------------------------------------------------------------------------------------

Srednji segment (B)

U srednje segmente, u donje i u gornje površine sam ulepio ojačanje od karbona (letva 3mm x 1mm). 



Naneo sam i jedan sloj farbe


Konstruktor mi je poslao fajlove za natpis. Malo smo se namučili dok smo uspeli da ga tako postavimo, da prilikom farbanja farba ne procuri ispod folije. kod ovog EPP penastog materijala je mana da ne može nikakva folija da se nalepi na površinu




----------------------------------------------------------------------------------------

Krajevi krila (C)

Na treće segmente krila treba nalepiti ojačanje od balze. Služi kao zaštita od oštećenja krajeva krila 


Označio sam gde treba da odsečem višak EPP materijala, sa oštrim skalpelom sam odsekao



sa oštrim skalpelom sam odsekao, sa 2K lepkom sam ih nalepio. 


Kako se vidi na slici iznad, na radnu površinu sam stavio foliju, radi neželjenog fiksiranja delova da radni sto. Iako 2K lepak brzo stegne, stavio sam špenadle da drže delove na mestu.

Kad sam ih podigao sa radne površine, mogao sam da odšmirglam višak balze, da oblikujem krajeve krila




Na donjim površinama zadnjeg segmenata imate usečene linije, gde treba ulepiti ojačanje od karbona (letva 3mm x 1mm). Kako se vidi na slici, koristio sam CA lepak + aktivator sprej





Pred presvlačenja krajeva, delova od balze, naneo sam jedan sloj farbe. Za farbanje uvek koristim akrilni sprej 


Nakon farbanja, delovi su bili spremni za presvlačenje



Gornja i donja površina ovih segmenata su iste boje



Sastavljanje segmenata krila

Delovi od špera sa oznakama A-B i B-C služe kao ojačanje spoja između segmenata a i kao šabloni za ispravne uglove (lomove) krila. 

U prvom koraku, na srednjem panelu (B),pored letve karbona sam napravio usek gde uđe produženo parče karbonske letve od centralnog panela (A) 




U donju površinu, iza karbonske letve (prema izlaznoj ivici) usekao sam mesta za delove A-B.





Kad sam napravio spojeve na oba krila, onda sam ih ulepio i prilepio sa 2K lepkom. Kako se vidi na slici ispod, da bi uglovi bili isti, stavio sam ih jedan pored drugog krila, koristio sam iste tegove (u ovom slučaju velike baterije), a ispod kraje srednjih segmenata (B) stavio sam letvu. 



Kad se osušio lepak, pripremio sam delove B-C


U donju površinu, iza karbonske letve (prema izlaznoj ivici) usekao sam mesta za delove B-C.


U ovom slučaju, prvo sam delove ulepio u segmente (C)


Kad se osušio lepak, ulepio sam ih i u segmente (B). Isto sam koristio 2K lepak. 



----------------------------------------------------------------------------------------

Sastavljanje repnih površina


Delove od špera (slika ispod) sam spojio sa lepkom za drvo. Oni će služiti kao ojačanje a i kao podloga za servo
horn-ove od kormile dubine i pravca




Kad su se osušile, mogao sam da ih ulepim na svoja mesta




Za lepljenje, tu sam koristio 2K lepak, a fiksiranje uz radnu površinu sam rešio sa špenadlama


Na svoja mesta, ulepio sam ojačanja od karbona (letva 3mm x 1mm)


Tu bih obratio pažnju da na vertikalnom stabilizatoru sam ostavio da je malo duži. 


Ni na ovoj letelici neću koristiti šarke. Izlazne ivice horizontalnog i vertikalnog stabilizatora sam odsekao pod uglom od 45 stepeni. Za to koristim parče iverice, koji mi služi kao vođica


Ako pratite moje radove, onda ste već mogli videti da kog modela od EPP pene, gde jako retko koristim šarkice, fiksne delove sa pokretnim delovima zalepim pomoću UHU POR-a


Ivice, koje su odečene pod uglom, treba namazati UHU POR lepkom...



spojiti fiksne delove sa pokretnim delovima, da bude lepka celim dužinama ivica...


razvući delove i ostaviti 8minuta. Nakon 8 minuta možete spojiti, i šarkice su formirane



U sledećem koraku, naneo sam prvu boju



----------------------------------------------------------------------------------------

Postavljanje repnih površina

Na kraj kraj trupa, karbonske cevi treba postaviti (još NE lepiti) deo od EPP pene. On služi kao podloga za horizontalni stabilizator. Karbonski cev treba skratiti, da bude 5mm kraći od kraja 



Našrafio sam krilo i sa špenadlama sam privremeno postavio horizontalni stabilizator


Da bi sigurno ispravno stajao u odnosu na glavno kirlo, osim merenja odstojanja od površine radnom stola, koristio sam i "okometar"


Sa dva kapa CA lepka sam fiksirao podlogu za trup



Skinuo sam horizontalni stabilizator i redovno sam nalepio onu podlogu



Koristeći 2K lepak, nalepio sam horizontalni stabilizator




Da bi bio siguran u položaj horizontalnog stabilizatora, uzeo sam mere sa više tačaka




Nakon par minuta, nalepio sam i vertikalni stabilizator






----------------------------------------------------------------------------------------

Ugradnja elektronike i delova

Dva servoa, za kormilo pravca i kormilo dubine idu unutar gondole


Karbonske šipke, za povezivanje servoa sa pokretnim površinama, idu kroz karbon cev. Prvo sam namontirao polugu kormile dubine





Karbon šipku za povezivanje servoa sa kormilom pravca, treba "izvući" iz karbonske cevi. Na nekih 30-40mm mereno prema napred od početka vertikalnog stabilizatora, usekao sam EPP penu, skroz do karbonske cevi, a zatim sam usekao i karbonski cev gde izlazi karbon šipka




Namontirao sam polugu kormile pravca




Povezao sam kormile pravca i dubine sa svojim servoima



U sledećem koraku probušio sam rebro gde prolaze šrafovi za fiksiranje krsta motora




Povezao sam prijemnik i namontirao sam spiner sa preklapajućom elisom




Težište sam namestio po uputstvu proizvođača, sa dodatkom 15g. olova na rep modela




Poletna težina jedrilice sa baterijom LiPo 2S 850mAh je 600g.



Namestio sam otklone, i samim tim jedrilica je bila spremna za test let



----------------------------------------------------------------------------------------

Zadnjeg vikenda januara meseca 2024-te, meterološki uslovi su bili idealni za test let jedrilice. 




Blagi povetarac iz pravca severozapada je više nego dobrodošao





Već prilikom odbačaja iz ruke sam primetio da je malo repat, pa sam nakon dva, tri kruga sleteo da bi ulepio par g.-a olova u nos


Drugo poletanje je već bio dosta bolji a i ponašanje jedrilice u vazduhu. 




Iako je samo sa tri kanala (bez elerona), ponašanje zadovoljava moja očekivanja. Reakcije su tačni, nema kašnjenja nakon pomeranja palice na daljinskom upravljaču. Lov na termike nije bilo moguće zbog niske temperature. 




==============================================


==============================================

G&E Aeromodelling workshop: Calm RES, foamy by Styroman - part 1 (Ep.387)⬋⬋⬋


⬋⬋⬋



G&E Aeromodelling workshop: Calm RES, foamy by Styroman - part 3 (Ep.405)⬋⬋⬋


G&E Aeromodelling teszt: CalmRES berepülés (Ep.404)⬋⬋⬋




==============================================

Calm RES 2000 Styroman - foamy (EPP) -2000mm

Constructor:
Styroman Nagy Balint

Distributors:
G&E Aeromodelling (SRB)/ Sarkanyellato (HU)

Modellers:
Erika Kiss, Gabor Lastovic

Photo/video:
Erika Kiss, Gabor Lastovic

==============================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése