Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2019. dec. 17.

Fokker Dr.I Red Baron


Tokom III. AmperParty RC skupa 2016. godine, videli smo ovog malog lepotana od 1200mm. Još onda smo rešili da jednog dana napravimo i mi jedan.


Prvo ću napisati par reči o pravim avionima, o istoriji Fokker Dr.I


Fokker Dr.I je nemački lovački avion. Prvi let aviona je izvršen 1917. godine.
Najpoznatiji trokrilni lovački avion Prvog svetskog rata. Odlikovao se velikom pokretljivošću i brzinom penjanja. Na njemu je leteo i poginuo vazdušni as Manfred Von Richthofen.
Najveća brzina u horizontalnom letu je iznosila 170km/h. Praktična najveća visina leta je iznosila 5000 metara a brzina penjanja 345 metara u minuti. Razmah krila je bio 7,19 metara a dužina 5,77 metara. Masa praznog aviona je iznosila 406 kilograma a normalna poletna masa 586 kilograma. Bio je naoružan sa dva mitraljeza LMG 08/15 Spandau kalibra 7,92 mm.


Proizvođač našeg modela Fokker Dr.I je Szán modell


Vlasnik RC radnje, gospodin Nandor Sekereš možda bi prodao i njegovog, ali mi smo hteli sami da sastavimo jedan. Pred V. AmperParty se dogovorim sa njim da iseče i kompletira jedan za nas. Mislim da je došlo vreme da imamo u floti i jednog trokrilca.


U kutiji imate sve potrebne laserom isečene delove, šarkice, šrafove, čelične šipke za stajni trap i uputstvo za sastavljanje


O našem prvom Fokker-u, koji je završio kao maketa i visi sa plafona u jednom Bečejskom kafiću Baron, mo
žete da čitate na sledećem linku:

Fokker Dr.I




Pošto nam je ovaj drugi Fokker, uputstvo za sastavljanje je još u glavi, samo smo proverili delove


Kad sam sastavljao prvi model, još onda sam rešio da ako radim za sebe, redosled sastavljanja će biti malo drugačiji. Za početnike, ili ko sastavlja ovaj kit prvi put, svakako preporučujem da prati uputstvo. 

Ovaj put i tema je malo drugačije sastavljena.


Prvi dan


Prvo sam pripremio i zalepio sam točkove



Pošto nema zadnjeg točka, a klizač sastoji od dva dela, isto sam ih zalepio


Dok se sušio lepak, krenuo sam sa sastavljanjem malog krila koji dolazi između točkova


Kormilo pravca se sastavlja od više delova


Prvo treba zalepiti centralni deo


Toliko za ovaj, prvi dan


Drugi dan

Nastavio sam sa sastavljanjem malog krila i ulepljenjem osovine za točkove,


kao i sa sastavljanjem kormile pravca


Točkove sam zaoblio,


podlogu zadnjeg klizača sam zalepio


Sastavio sam i prednji deo trupa


Treći dan

Na kormilo pravca su nalepljeni delovi u šta idu šarkice,


u trup su dolepljena poprečna rebra i prednje rebro koji daje gabaritne linije trupa i prednjeg dela


Dok se sušio lepak, na točkove i klizač sam naneo jedan tanak sloj špric gita


Horizontalni stabilizator i kormilo dubine se sastavlja isto iz letvica balzi


Na kraju dana, na trup sam nalepio i zadnji deo


Četvrti dan

U sam kraj trupa sam ulepio ojačanja, na šta se nalepe horizontalni stabilizator, a sa donje strane klizač


Prvo rebro trupa se sastoji od dva komada, sa tim, da prvi sam ulepio prethodni dan, a na ovaj drugi prvo idu polurebra, što je ujedno i konzola za kapotaž


Kad se to zalepi, tek posle se nalepi na prvo rebro


Sastavio sam kormilo dubine


Na kraju dana nalepio sam odstojnike koji su vođice za letve koji idu oko prednjeg dela trupa, kao i letve. Preko njih  se na kraju pegla folija



Peti dan


Nalepio sam ostale letve na trup

Ofarbao sam točkove i klizač


Pripremio sam kormilo pravca kojeg je Erika i presvukla sa folijom


U sledećem koraku Erika je presvukla unutrašnji deo pilotske kabine za šta sam ja usput napravio klupicu gde će se fiksirati figura pilota


Šesti dan

Ovaj put sam imao malo manje vremena da radim na modelu. Ulepio sam ojačanje od špera, u šta se šrafi podloga klizača


Oko pilotske kabine ide jedan tanak sloj balze, preko čega ide folija a na samu ivicu okolo ide gumeni okvir


Sedmi dan

Došlo je momenat da započnem i sastavljanje krila. Prvo se sastavlja donje krilo. U prvom koraku sam na rebra koje drže upornice naneo tanak sloj špric gita


a posle i farbu


Zašto farba? Ogdovor je vrlo jednostavan, lakše je te delove farbati nego presvlačiti sa folijom.

Fiksirao sam letve od čamovine za radnu površinu i počeo sam sa lepljenjem rebra


Dok sam ja radio na krilu, Erika je presvukla malo krilo što ide između točkova


Na kraju dana sam nalepio prednju letvu od čega će se oblikovati napadna ivica i ulepio sam ojačana, ofarbana rebra za upornice


Osmi dan

Došao red i na srednje krilo. Redosled isti kao kod donjeg krila. Prvo farbanje,


pa posle sastavljanje 


Na kraju kontrola po crtežu i ulepljenje ofarbanih rebara


Deveti dan

Dok sam ja sastavljao gornje krilo, koji je ujedno i najkompleksniji


Erika je presvukla horizontalni stabilizator


Na kraju dana smo delimično sastavili do sada sastavljene delove


Uvek kažem, ponekad sastavite svoj model, da vidite dokle ste stigli. Meni puno pomaže u dodatnoj motivaciji, a i melem je za dušu.


Deseti dan

Kod ovog koraka se malo vidi na slikama, a dosta toga se radilo. Osim plankiranja centralnog dela srednjeg krila


na donjem i srednjem krilu su odšmirglane napadne ivice, krajevi krila su zaobljena kao i izlazne ivice su dobile svoj konačan oblik. Samim tim i oni su bili spremni za presvlačenje


Jedanaesti dan

Dok je Erika radila na presvlačenju donjeg krila,


ja sam provukao bovdene za servoe kormile dubine i pravca


Korak po korak, model postaje sve šareniji




Dvanaesti dan

Erika je presvukla zadnji deo trupa,


a ja sam namontirao elerone na gornje krilo


Trinaesti dan

Ponedeljak, rano jutro, bez kafe nema posla


Kormilo dubine se spaja od dva dela


Dok se sušio lepak, ugradio sam šarkice u kormilo pravca


Kad se osušio lepak mogao sam da presvučem kormilo dubine


Nalepio sam horizontalni stabilizator


Na kraju, usekao sam mesta gde se fiksiraju šarkice kormila dubine i pravca


Izrada mitraljeza

Kit modela Fokker Dr.I ne sadrži mitraljez. Razmišlao sam kako bih mogao napraviti, jer ipak, ratne ptice trebaju da imaju na sebi, pogotovo ako se trudimo da izgledaju što verniji pravim avionima. Na internetu sam našao par slika o pravim avionima gde se jasno vidi izgled mitraljeza


Setim se da kolega Nedeljko iz Bačke Palanke ima 3D štampač i da odlično radi sa njim. Prosledio sam mu slike i okvirne mere da bi on nacrtao i odštampao prototip. Nakon par dana prvi primerak je i stigao


Model Fokker je razmere 1/6, nakon provere mera pravog mitraljeza, videli smo da bi bilo prevelik na model, pa će biti razmera nekih 1/7-1/8. Zbog fiksiranja smo napravili još neke male modifikacije.

Nakon par dana, odštampan mitraljez je stigao do mene. Odštampan je od više delova, lako se sastavlja


Odlično izgleda na modelu



Da bi se mitraljezi fiksirali, morao sam napraviti neke male sitne izmene. Hteo sam da rešenje bude takvo, da bilo kad mogu skinuti sa modela. Prvo sam ih zalepio na zadnjem i na prednjem delu



Za fiksiranje, ulepio sam matice. Jedan iznad srednjeg dela srednjeg krila, a drugi među letvica iza kapotaža


Dok sam ja radio na fiksiranju oružja, Erika je presvukla srednje krilo


Kad je krilo bio odrađen, mogao sam da završim srednji deo krila, da uvučem produžne kablove za servo



Pre nego što smo počeli sa presvlačenjem gornjeg krila, uvukli smo produ
žne kablove servoa elerona




Dok je Erika radima na gornjem krilu, ja sam nalepio gumu oko pilotskog sedišta


Povezao sam kormilo dubine i pravca sa servoima



Konzola motora ne ide uz kit, to svako rešava za sebe


Kao kod ostalih modela, konzola motora se radi po meri. Kolega Đerđ je opet dao sve od sebe, izvanredno ga napravio


Montiranje sam tako rešio da bilo kad imam pristup radi doštelovanja uglova motora, ili zamene



Za to vreme Erika je završila gornje krilo pa mogao sam namontiram servo linkove i da nameštam otklone





To je najlepše, kad dođe momenat da se model "ubaci" u daljinski upravljač



Kod ovog momenta mo
že se reći da je model 90% gotov



Izmerio sam te
žinu modela


2.190g je malo više od predviđenog sa strane konstruktora. Ja sam za početak stavio 4S LiPo bateriju, mada što se motora tiče, mo
že da ide i na 3S LiPo.

Motor: Scorpion SII 3026-890KV
ESC: 60-80A
Servo: 4x TowerPro MG90S
Elisa: JXF 11x7 

Erika je završila presvlačenje ostatka trupa



Postavili smo oznake Luftwaffe-a



Na kraju sam sastavio model da vidimo kako sve to izgleda







Test let modela

Plan je bio, da model nosimo na III skup modelara u Valjevo, ali pošto nismo uspeli da i njega upakujemo, ostao je kući. Realno, ti prvi letovi ni ne rade se pred velikom publikom i na nepoznatom terenu. Aerodrom, pista u Divcima mi je već poznat, ali opet, puno ljudi...

Sutradan, znači zadnja nedelja juna 2020, isto vruć dan, ali sa jako malo vetra. Doduše vetar je bio malo neprijatan jer je stalno menjao pravac. Na Čeneju sam sastavio krila i proverio sam sve još jednom


Malo sam ga taksirao po travi, da vidim uopšte kako se ponaša



Pred poletanje još jedna fotka, za "svaki slučaj" 



Teoretski ne bi trebaloda se desi ništa loše, ali opet. 


Polako sam dodavao gas, kad se u jednom momentu odlepi od zemlje. 


To je taj momenat, i narednih par sekundi koji su odlučujuće.


Dosta toga negativnih komentara sam se naslušao u vezi ponašanja ovog modela, pogotovo u ovoj veličini, ali džabe to meni sve. Ako ja nešto hoću da napravim (mada izradu ovog modela je insistirala Erika), ja to i napravim a posle i poletim


D
akle, ponašanje jeste malo drugačije od ostalih modela, ali sasvim je u granicama mojih zahteva


Zaokreti su odlični ali svakako zahteva asistenciju sa kormilom pravca. Onda i daje utisak ponašanja pravog aviona Dr.I


Nakon 5 minuta, to je vreme kad zapišti štoperica pri prvom letu modela, da ne bih slučajno ostao bez snage u bateriji, da treba da ga sletim

 
Nakon drugog pokušaja i prilaz bio bolji, sletim ga ali nažalost, prevrnuo se


Na sreću samo je popustila podloška točka, do loma nije došlo. Uzrok prevrtanja je bio ne baš idealno pokošena trava u kombinaciji sa blagim bočnim vetrom.


U svakom slučaju zadovoljan sam sa ponašanjem modela, mada nije za vetrovito vreme. Sledeći put, kad budu bili dobri vremenski uslovi, evo ga opet na livadi 



================================================

Foto album

=====================================================================






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése