Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC tezga . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2020 ...
* Uslužni radovi / test letovi u Sezoni 2020 ...




2017. okt. 24.

Extra 260 by Hangar9


Proizvođač modela je poznata firma Horizon Hobby . Model je već poduže vremena na tržištu (od 2005.) i pokazao se dosta dobro kako za IMAC tip letenja tako i za 3D. Projektovan je od strane čuvenog Mike McCoville-a kao legalan IMAC model. Bio je zamišljen da leti sa 180 četvorotaktnim glow ili benzinskim od 40-50ccm motorom ukupne težine od 5-6kg. Razmah krila je 198cm dužna trupa je 183cm.
Baš jedan, ovakav model je tokom 2012-te godine preleteo u moj hangar.
















Ja sam treći vlasnik modela. Model je jako očuvan, u vrlo dobrom stanju, bez oštećenja. Prvi vlasnik, gdin Radovan je ojačao model na nekim mestima, i sa time su i rešeni dečji bolesti modela. Kod prvog vlasnika, model je leteo na glow, kod drugog vlasnika, Veljka, na elektro, a kod mene će da leti sa benzinskim motorem. 
Gledajući fotografije sa RC okupljanja, našao sam po koju o ovoj Extri:
Palić 2008, vlasnik modela je bio Radovan, model je leteo sa Saito FA220 motorom
Palić 2008, vlasnik modela je bio Radovan, model je leteo sa Saito FA220 motorom
Palić 2010, vlasnik modela je bio Veljko, model je leteo sa elektro motorom
















Trenutno imam samo praznu pticu, pa ću tokom zime, i prvom polovinom sledeće sezone nabaviti i ugraditi potrebne komponente.


U prvom koraku mi je bio najvažnije da model vratim u prvobitno stanje, da napravim mesta za rezervoar, i potrebna ojačanja za benzinski motor. Motor od 50 kubika već ima vibracija, tako da sve se mora pažljivo i detaljno da se odradi.

Prvo sam napravio postolje za pilota. Po fabričkom rešenju samo bi trebalo da ga zalepim pod kabinu, ali pošto nameravam da ga zamenim, ovako će mi biti lakše da ga izvadim, zamenim. Isekao sam jednu ploču od balze, što sam presvukao sa belim monokotom. Koristeći dva obična šrafića za drvo, pilota sam zašrafio za postolje 
Na tu ploču sam stavio dve matice sa kandžama, i preko donje ploče kabine sam ga fiksirao sa šrafom M3
Kako sam već na početku pisao, model su leteli prvo sa glow motorom, pa posle sa elektro. Samim tim,  napavljeni su razni otvori na samoj kutiji od motora i na "firewall"-u













Za rupe na bokovima od kutije motora sam napravio čepove
Po preporuci Radovana, poznatog modelara iz Pančeva, prvog vlasnika modela, radi ojačanja, isekao i zalepio sam ploče od špera
Danas sam kutiju motora ojačao sa epoxy smolom-staklenom tkaninom. Na svaku ivicu, gde su sastavi, stavio sam dupli sloj

Malo sa zakašnjenjem, kao rođendanski poklon, stigao mi je motor i par sitnica...


Radi se o motoru DLE 55. Kako je i u oznaci, motor ima 55 ccm i naručeno je iz Lindinger-a. 


Sa motorom u komletu ide elektronsko-magnetno paljenje, držači motora, auspuh, svećica. U paketu mi je stigao i rezervoar za gorivo, creva, ventili, filter goriva, pumpa za gorivo, elisa
Pored motora, najmoćnija stavka je bila elisa... Pored dosadašnjih, što sam koristio, ovo je kao neka velika letva. Inače radi se o elisi Metts 23*8.

Što se servoa tiče svugde sam stavljao Sky Holic HDS-2288 sa fabričkim produžecima. 
Prvo sam pregledao da li imam sve potrebne stvari za model. 
Od elektronike imao sam dve LiPo baterije, 2S 1600mAh za paljenje i 2S 3000mAh za servoe i prijemnik, dve kontrolne lampice za baterije, UBEC 
Dvoumio sam se u vezi servoa za gas. Tri opcije, Futaba S3003, Hitec HS-311 i Hitec HS-635HB. 

Došao momenat da na model namontiram motor. 
Proverio sam kako stoji kapotaž
Morao sam malo da ga isečem, da bi glava motora mogao lepo da stane

Pošto su par njih rekli da teško može da stane elisa veličine 23x.., namontirao sam ga
Ubacio sam i rezervoar u trup, hteo sam da vidim koliko mesta ostaje i kako stoji klupica za servo od gasa.

Hteo sam da namontiram držače motora, ali kad sam izmerio gde tačno trebaju da budu rupe...

Čak sam morao da izvadim i šraf koji drži vinklu sa unutrašnje strane kutije motora. 
Od balze sam napravio male čepove i zalepio sam ih u rupe koje svakako neću koristiti
Dok se sušio lepak, ugradio sam servoe za elerone i za vertikalac

Kad se osušio lepak, označio sam gde treba da bušim rupe



Pošto sam dobio negativne kritike vezano sa čepove od balze, rešio sam da ih zamenim. Ali pošto nisam imao adekvatno drvo, stavio sam "temu" na stranu, i uzeo sam elisu, da ga probušim. Postoji mali alat, baš za motore DLE 30 i DLE 55, koji služi za bušenje propelera. U setu se dobiju i potrebne burgije
Elisu postavite na osovinu od alata, sa druge strane zašrafite da se ne pomera
posle samo probušite preko tog alata, koji služi i kao vođica za burgiju a na kraju namontirate na osovinu od motora

Našao sam čepove. Juče sam povadio one od balze, i ulepio sam ove od tvrdog drveta
Pošto tu nisam mogao da radim dalje, uzeo sam u ruke elisu, da ga izbalansiram po potrebi. Nakon provere, ispostavilo se da treba malo korekcije

Kao "teg", koristio sam parče izolir trake, čisto da vidim kolika je razlika
Nije bilo puno teži, ali i ovako mi je potrajala dok sam ga sredio...
Za balansiranje elise, imate dve, tri opcije. Jedna je, da malo ubušite u elisu, i napunite rupu sa olovom. Druga je da nalepite neku traku, mada tu postoji mogućnost odlepljenja, pa motor u momentu dobije jak potres zbog debalansa,. Treća opcija je da pažljivo, pomoću šmirgle, sa kraja elise skidate malo po malo. Ne iz dužine, već iz debljine materijala. Ja sam se opredelio za ovu, treću varijantu. Jeste da potraje malo , meni je trebalo skoro dva sata, ali ovo je po meni, ali i po iskusnim modelarima najbolja opcija. 
Poravnao sam "firewall" i probušio sam rupe gde će se našrafiti stubići, držači motora
Pošto nemam dovoljno šrafova, sa dva šrafa sam fiksirao motor, da proverim da li sve stoji kako treba

Dok su deca namontirale motor

Karči i ja smo počeli da prosečemo kapotaž. Prvo smi izmerili i označili gde treba da se seče
Mislio sam iseći ceo donji deo, ali brzo sam se predomislio. Prvo smo isekli gde dolazi glava motora

Namontirao sam auspuh, i izračunao sam gde treba da se napravi otvor
Na kraju skinuo sam zaštitnu traku, i ručno malo doterao ivice otvora

Kako sam i primetio, ali i kolege modelari su komentarisali da je kapotaž dosta mekan. To neće da valja pošto benzinski motor zna da stvara vibracije. Tako sam se odlučio da ojačam kapotaž sa unutrašnje strane sa dva sloja stkalene tkanine od 80g/m2. 
Prvo sam izmerio kapotaž, da bih posle znao koliko plus težine sam nabacio na nos modela
Posle sam izmešao epoxi smolu, i naneo dva sloja staklene ktanine
 
Odsekao sam višak staklene tkanine sa kapotaža i opet sam obradio ivice. Pošto sam dobio kritike na uglove prilikom sečenja, njih sam zaoblio
U sledećem koraku vaga je došla na scenu, da vidimo koliko plus grama me je koštalo ojačanje
Da, razlika je 144g., što kod modela ovakvih dimenzija, i nije toliko strašno. U svakom slučaju, treba izbegavati nepotrebno dodavanje težine.
Sastavio sam model, i sve stavio na planirano mesto. Došao je trenutak istine, da vidim kako stoji težište

Kao stalak za proveru težišta, koristio sam dve stolice. Sa malo pomeranja delova unutar trupa, model je stojao horizontalno, baš kako treba. 
Kako vidite, to bi bilo to... Ali... 
Kako sam stavio baterije (dosta je tesno, pogotovo za 3000mAh), rezervoar ispred bajoneta, ne bih morao dirati servo vertikalca...

Ako npr. stavim spiner, veće točkove, ili poklopce za točkove, onda najverovatnije već treba da prebacim servo vertikalca skroz nazad, ali onda bih mogao bateriju servoa staviti na dosta pristupačniji deo, nasred trupa...
Pričao sa Markom iz Beograda, inače on je jedan od najboljih "freestyle" pilota u okolini. On mi je preporučio da proverim težište još jednom, i da pokušam tako raspodeliti komponente unutar trupa, da servo vertikalca ipak bude na kraju trupa... 
Znači opet sam namontirao krila, sa malom nalepnicom označio sam opseg težišta i upakovao potrebne komponente u trup. Servo sam izvadio iz trupa, i nalepio sam ga na horizontalni stabilizator, u liniju, gde treba da se ušrafi
















Kako se vidi na slici, težište i ovako je u preporučenim granicama. Servo dobio 


Skinuo sam motor sa modela, i namontirao sam ga na probnu konzolu




















Sa zadnje strane je namontirana elektronika od motora
Stigao sam do tačke, da treba da sklopim rezervoar goriva. Malo sam se zbunio, jer kako sam znao dosad, iz rezervoara izlaze tri bakarne cevi, a u ovom slučaju samo dve. 




















Po uputstvu, što sam dobio uz rezervoar, isto je nacrtano samo dve cevi
Pošto nisam znao šta da radim, napisao sam na forum šta je činiti sad?! Preko noći stiglo mi je dosta odgovora, da nema problema, mogu slobodno koristiti rezervoar kako je na skici. 
Ako sam već postavljao pitanje oko cevi i rezervoara, slikao sam i ventil za punjenje, da ne bi li kasnije imao opet nekih nejasnih stvari
Na sreću, ventil odgovara ako rezervoar ima samo jedan ulaz i jedan izlaz, tako da i to će biti u redu.
Pošto su nastala još neka pitanja oko sistema za gorivo, nisam radio dalje na temi. Na sreću, to me ne može sprečiti da radim neke druge radove na modelu...
Sinoć sam premestio servo kormila pravca, na kraj trupa


Kako sam i pretpostavio, ovaj rezervoar je za glow motore i za nitro gorivo, znači ni slučajno ne sme da se koristi u kombinaciji sa benzinskim motorima. Nije problem do samog rezervoara, već ne odgovara materijal tog čepa na čemu prolaze bakarne cevčice. Postoje konverzije za rezervoare, gde se uzima samo taj čep i tigon crevo što je unutar rezervoara, ali to kod nas nema da se kupi. Najbolja opcija je bila da uzmem nov rezervoar ali za benzinski motor. Rezervoar mi je uzeo deda Sava iz Mitrovice, u prodavnici za rc komponente Schweighofer, u Austriji.
U međuvremenu, nešto stalno sam se gledao u servo od gasa motora, i odlučio sam da ga izvadim. Nisam imao dovoljno mesta da priđem šrafovima po potrebi
Isekao sam dve ploče od špera, u jednu sam ubacio ugradljive matice, a na drugu ploču sam namontirao servo. 
Za fiksiranje ću koristiti imbus šrafove. Ovako, imaću pristup servou u svakom momentu.
Sinoć sam sastavio model, i namestio sam servoe, otklone
Pošto su otkloni bili ogromni, malo sam pomerio servo hornove
Ti veliki otkloni će biti potrebni tek kad se naviknem na model, i počnem da ga letim u 3D stilu. Brzina servoa je isto za poštovanje, kao i vučna sila od 25kg. na kraju, sa Loctite 243 sam osigurao svaki srednji šraf. Ovaj tečnost ne pušta da popusti šraf











5-og aprila 2012-te godine, tj. u četvrtoj godini modelarstva, došao je momenat, da upalim svoj prvi SUS motor. Ovaj momenat mi je od velikog značaja, pošto nikad u životu nisam imao prilikae da ručno upalim motor na modelu. Prvo san napravio "čorbu". Uglavnom svaki dvotaktni motor koristi 3%-4% mešavine sintetičkog ulja i benzina. Umesto rezervoara, na probnu konzolu sam nakačio samo jednu plastičnu flašu, iz čega motor može lepo da vuče gorivo








Povezao sam elektroniku, i sa unimerom, za svaki slučaj proverio sam brojke
Sve je bilo u redu, kako trba da bude. posle par zamaha, motor je proradio.   
Od sastava "engine test team"-a prvi je stigao Karči, ko se vredno držao za konzolu i pokušavao da se sakrije od "vetra" sa elise. Nije uspeo... :) . Kasnije nam se pridružio Piću i Ervin
Dosta brzo je pao mrak, pa je motor potrošio samo oko 300-350ml goriva
Prvi utisci su više nego pozitivni. Snaga, zvuk motora, i ceo feeling oko motora ne može samo tako da se opiše, to treba osetiti. 

Pošto je motor potrošio oko 1l goriva, skinuo sam ga sa probne konzole i vratio sam ga na model. Bilo je tu malo igranja sa položajima elektronike unutar trupa, ali sve je na mestu gde sam i nameravao da bude. To je jako važno zbog težišta modela. A nije svejedno gde će stajati rezervoar, jer kako se prazni, tako postaje malo lakši. U međuvremenu mi je stigao i čep za rezervoar. Taj rezervoar što mi je naknadno stigao bio je prevelik, pa sam ipak ostao pri staroj verziji od 450ml. Razlika je mala, ali problem može da bude velik ako se ne koristi koji je adekvatan. Razlika u čepu je da za nitro gorivo se koristi čep crne boje, dok za benzin ide čep braon boje










Jako sam se dvoumio kako da rešim creva, ali povezao sam na klasičan način, pošto na forumima sam dobio par negativnih kritika u vezi ventila za punjenje goriva. Te kritike su napisali iskusni piloti, pa sam rešio da prihvatim te sugestije. Znači ventil će služiti samo za punjenje, a ne i za protok goriva do karburatora. Do karburatora ide crevo direktno. A treće crevo ostaje za odušak.

Elektroniku motora sam postavio sa donje strane kutije motora. Između sam podmetnuo sunđer, da ga štiti od vibracije
Na boku kutije sam napravio otvor gde prolaze tigon creva. Jedan je za punjenje goriva, a drugi je odušak za višak goriva, i tu rezervoar dobije vazduh da se ne stvara vakum prilikom rada motora. Na "firewall"-u sam napravio mali otvor gde prolaze kablovi od elektronike motora do baterije.
Sa unutrašnje strane, UBEC-e sam stavio da imam lak pristup. Odmah ispred bajoneta će da stoji rezervoar, jer tu ne može da utiče na težište kako se polako prazni
Namontirao sam i prekidače UBEC-a










Nakon detaljnog pregleda modela, veze, šrafova, došlo je momenat da se upali motor na modelu. Dana 06.05.2012. i to se desio. U dvorištu sam namontirao krila i namestio sam servo gasa
Da ne bi komšija bunio zbog zvuka motora, model sam izneo na ulicu, i natankovao sam ga
Glavni asistent, sin, isto je bio prisutan, kao i otac moj, i Karolj. Malo kasnije nam se pridružio i Piću. 
Smimak o radu motora:
Motor je potrošio oko 400ml goriva. 

Pošto nikako nisam uspeo da naštelujem ler gas, rešio sam da prvom prilikom kad idem za Čenej, ponesem i Extru sa sobom. 19-tog maja smo Karči i ja uputili prema Čeneju. Tamo ima par iskusnih modelara, rc pilota, ko se "malo" više razume u SUS motore. Model lako staje u auto, samo treba da oborim zadnja sedišta (našlo se tu još par modela)
Dok smo čekali ostale, sastavio sam model
Kad su stigli novosađani upalio sam motor. Čika Dule mi je pomogao oko finog štelovanja. Iako sam na karburatoru namestio sve po uputstvu, ler gas je bio prevelik, i gušio se kad sam dodao gas. 
Posle par minuta, motor je radio kao švajcarski sat. Ler je bio normalan i nije hteo da pobegne kad ga nismo držali. 



20-tog maja u Beogradu ja održan RC skup RC LETENJE BEOGRAD 2012., gde sam isto odneo model, da i tamo kolege vide, da ga pregledaju. 

Po preporuci Marka, ali i po uputstvu tako piše, treba da smanjim otklone, i da namestim još neke stvari na daljinskom.
U subotu, 09.06.2012. na Čenejskom aerodromu obavljen je "maiden flight". Vreme toplo i bez vetra...
Sa modelom sam napravio dva starta. 
Prvi put motor nije hteo redovno da radi na visokim obrtajima, pa sam ga sleteo posle dva kruga. 
Nakon sletanja skinuo sam kapotaž, pa smo ga malo doštelovali. Opet sam sastavio nos modela i sledeo je drugi start. 

Stigla i elisa Biela 22*8 karbon
Pre nego što sam namontirao elisu, izmerio sam razlike u težini, i mogu da vam kažem, ima ga. Ako smo već kod razlike... Možete videti da je Biela dosta šira u odnosu na Metts. I to je bio jedan od razloga zašto nisam mogao staviti  Biela-u 22*10. Što se težine tiče, Biela je malo teži, ali to ne bi trebalo da utiče na rad motora.


Na kapotažu sam napravio jedan mali otvor, da bih imao pristup iglama za štelovanje karburatora. Jako me je smarao da svaki put ako treba da se šteluje, skidam elisu, pa kapotaž. Ovako će biti bolje.

Čekao sam skoro mesec dana da bi došao taj trenutak, da opet upalim i poletim model, međutim... ako ste dovoljno glupi, kakav sam ja bio u subotu, 04.08.2012. onda ostavite kući bajonet. Bez bajoneta nem sastavljanja krila, pa samim tim nema ni letenja modela. Od Čeneja nisam hteo da se vratim do Bečeja, da pokupim bajonet. Tako je model Extra ostala prizemljena, tj. u gepeku auta
Eto, prošlo je još nedelju dana, i u subotu, 11.08.2012. opet smo otišli do Čeneja. Ovaj put sam poneo i bajonet. Dok smo čekali kolege modelare, pala je po koja fotka
Kako se približavao predveče, vetar je bilo sve jači...
















Pošto još ne poznajem toliko model, a ni motor na modelu nije razrađen, nisam imao muda da ga poletim po ovom vetru...
Inače motor je potrošio još 4dl goriva, malo smo ga doštelovali i izmerili smo obrtaje na leru i na punom gasu

U subotu, 18.08.2012. Karči i ja smo otišli do Čeneja. Vreme lepo, temperatura oko 28 stepeni Celziusovih, malo vetrovito... 
Namontirao sam krila na model, i natankovao sam ga
Pregledao sam sve, namontirao sam i kabinu
Upalio sam motor, i sa Milošem i deda Savom smo prekontrolisali obrtaje, i rad motora na leru, u srednjem režimu kao i na punom gasu. Kako ste već čitali, pre nedelju dana sa čika Duletom i Golubom smo naštelovali motor, tako da sad nije bilo potrebe da se radi ništa
Iztaksirao sam model do piste, još jednom sam prekontrolisao pokretne površine
Zamolio sam Miloša da bude uz mene. Imao sam i malu tremu, ipak, nije svejedno kad polećete model ovih dimenzija. Dobio sam još po koji savet od njega, dao sam gas, i model posle par metara je vinuo u nebo 
Štopericu na daljinskom sam namestio na 5min., da vidim koliko goriva mi ostane u rezervoaru. Sletanje sam odradio bez problema. Model sleće vrlo lepo i stabilno
Pošto smo pre poletanja gledali obrtaje, tu je već potrošio malo goriva, a posle 5min. leta je ostao oko 200ml. Znači imam oko 8min. leta, a da mi ostaje i goriva za još jedan ili dva kruga. Opet sam sipao gorivo, i sledeo je drugi, a zatim i treći start


U drugom i trećem letu sam se već malo opustio, i uživao sam u letenju modela. Miloš je stalno bio pored mene, pa mi davao neke instrukcije, koje su mi itekako dobrodošli. Miloše, hvala ti još jednom!!!
Možda sam već napisao, ali evo... Iskusni RC piloti su mi rekli, da ću videti, ako poletim Extru, počeće neka sasvim druga era za mene u RC priči. Bili su u pravu. Leteti ovakav model, i tu mislim i na dimenzije i na zvuk, na snagu motora... Ah, jako, jako je to dobro. Iako na nebu su skoro svi modeli isti, lete pomoću daljinskog, SUS motori imaju zvuk, elektro ne toliko, čak i onda se oseća da se ne radi o modelu razmaha krila od 800-1000mm... Utisci su vrlo pozitivni.

01.09.2012. isto smo bili na Čeneju, napravio sam tri starta. Sve je bilo u najvećem redu, sad sve više i više se opustim, i uživanm u letenju modela...
Kad sam stigao kući i brisao model, činilo mi se da desna noga stajnog trapa kao da se malo savija. Model se odmah našao na radnom stolu
Kad sam uporedio sa drugom nogom, taj se nije savijao... Skinuo sam poklopac i stajni trap
Kad sam ga uzeo u ruke, onda sam primetio da na samoj krivini, slojevi karbona su se malo raslojali
Uzeo sam parče staklene tkanine i pomoću epoxy smole ojačao sam tu krivinu
Sutradan sam ga malo obradio i mogao sam da ga montiram na model
Dok je ćerkica montirala stajni trap, 
ja sam skinuo kapotaž i pregledao motor, karburator. Proverio sam i sve šrafove, da nešto nije slučajno popustio. Oko motora i kapotaža, sin mi je pomogao

Dana 06.10.2012., poleteo sam model na Čenejskom aerodromu. Hteo sam da vežbam program za takmičenje IMAC 2012., najavljeno za 07.10.2012.
Posle par krugova, krenuo sam da pravim figure, kad jednom primetim da servo gasa uopšte ne reaguje na moje komande, dok sve ostale funkcije rade kako treba. Znao sam, riknuo je servo gasa. Ono što u ovakvoj situaciji sledi, to je prinudno sletanje... Inače imam naviku, da svaki svoj model par puta namerno slećem bez motora, da vežbam prinudna sletanja. Onda me ne može da iznenadi situacija, već tačno znam šta i kako treba da odradim, ali znam kako se ponaša i model. Pošto sam sa ovom modelom još malo leteo, do tih vežbi nije došlo, pa sad je bio trenutak da se to obavi... Pošto je motor radio na nekih 20-20% gasa, mislio sam da uhvatim pravac piste, ugasim motor i da ga sletim. A nije to išlo baš tako jednostavno, jer funkcija "throttle cut" mi je na tom servou isto. nije mi drugo ostalo, već da kružim iznad aerodroma i da sačekam da nestane čorbe. Pokušavao sam par naglih navučenja, ali motor je namešten, uštelovan kako treba, neće da se ugasi... Pratio sam štopericu na daljinskom, i kad je došlo do 8 min., počeo sam da ga podignem još malo, da bih imao dovoljno prostora, tj. visine za potrebne zaokrete. Motor se ugasio skoro iznad glave, niz vetar. Nisam imao muda da ciljam modelarsku pistu, već sam uhvatio pravac velike piste, i tu sam ga spustio bez problema. Pa, u svakom slučaju, nije mi bilo sve jedno.... U prilog ide ovom kvaru, da sam razrađivao motor leteći tih 8 minuta skoro na leru.
Kad sam došao kući, zamenio sam servo
Namestio sam sve kako treba i model vratio nazad u auto...
U nedelju, 07.10.2012. na sportskom aerodromu 13 Maj u Beogradu, tačnije Zamun polju, održavalo se takmičenje IMAC 2012. Još prošle godine sam dao sebi rok, da sastavim i poletim model. Cilj je bio da sa ovom modelom prisustvujem na ovom takmičenju. To sam i uspeo. Jedini problem je bio, da nisam imao uopšte vremena da uvežbam program IMAC BASIC. Kad smo stigli na aerodrom, poleteo sam model, čisto da vidim kako se ponaša servo gasa, i da ga osetim i u tom vazdušnom prostoru. Sa modelom sam odleteo sva tri turnusa, ali treba još jako, jako puno da vežbam. O takmičenju možete čitati ovde
Posle takmičenja, uz asistenciju Marka, opet sam poleteo model. Onda sam se već opustio i uživao sam leteći model koji puca od snage. Ne mogu da vam opišem taj osećaj, da penjete model vertikalno, i skoro pa da nema kraja.
U početku sam imao dosta problema oko nameštanja karburatora, pa nikako nisam mogao da potrefim elisu, ali sad već znam da nisam pogrešio što sam odlučio za Extra 260 i vredelo je svaki trud što sam uložio u ovaj model. 

20.10.2012., dan više nego izmišljen za letenje, opet sam se našao na Čeneju. 
 Sa modelom sam napravio četri leta. Posle prvog leta, Veljko (od njega sam uzeo model) mi je predložio da malo doteramo otklone servoa, kao i vrednost expo-a. To se lako reši preko daljinskog, a oduzme možda ukupno 2-3 minuta. Kad sam opet poleteo model, reakcije na moje komande su bile više nego odlične. Bukvalno, dobio sam drugi model. Poletanja, sletanja su bila nežnija. Probao sam i po neku figuru iz programa IMAC, i to sam uradio puno bolje u odnosu kad je bilo takmičenje. Veljko, hvala ti lepo na pomoći!!!
Inače četvrti let u subotu je bio devetnaesti od kad je Extra poletela, a što se tiče motora, do sad je potrošio 10 lit. goriva. 

Iskoristili smo sunčan ali malo vetrovit dan. Već je početak novembra, ne može da se očekuje ne znam ja kakvo lepo vreme... Dan ranije napunio sam baterije, pregledao sam model, i na točkove namontirao sam one kapice...
Ćerkica je bila od pomoći da se pripremi model pre poletenja
Još jedna kontrola pre poletenje
Napravio sam četri leta sa modelom. Kao i uvek, uživao sam u svakom momentu
Dan je jako brzo prošao
Do sad 23 puta sam leteo Extru... Nije bilo dovoljno za ovu sezonu...  

Eto, još malo i prođe zima. Opet ću imati malo posla na modelu. Od Radovana stigao spiner od duraluminijuma. Dimenzije su 3 1/4". 
Treba da proverim stanje creva za gorivo, da promenim ventil za punjenje goriva, da pregledam motor, elektrokomponente i da model prebacim na desetokanalni daljinski...
Na kraju prošle sezone se već zezao ventil za točenje goriva, njega sam odmah zamenio. Proverio sam i creva za gorivo, oni su oK. Kad sam stigao do motora, malo sam se iznenadio. Od glave motora, jedan šraf nije bilo na mestu. 

Na sreću, radi se o standard imbus šrafu od 5mm, to sam lako rešio. Pregledao sam i ostale šrafove, i sve je bilo u najvećem redu. 
Hteo sam da namontiram i spiner, ali centralni šraf nije dovoljno dugačak, pa će sad sačekati dan, dva, dok ne uzmem jedan sa potrebnom dužinom.
Model sam sastavio...
... izneo sam ga na ulicu da bih upalio motor i da naštelujem ler gas...
Kad sam počeo da sipam gorivo, ono curi na sve strane. Skinem kapotaž i vidim da nisam dobro povezao ventil sa crevima. Duže mi trajalo da razmontiram nos modela nego da zamenem creva...
U međuvremenu su stigli Laslo, Tamaš i Karolj...
Motor je dosta brzo upalio

Evo i video snimaka: 
Video 1, video 2

Vratio sam kapotaž i opet sam ga upalio...
... kako se i vidi, već je pao mrak. 
Video 3

Model je naštelovan, proveren, spreman je za letnu sezonu...

Dana 20.04.2013. u pratnji Tamaša i Karolja otišao sam do Čeneja. Naravno, nosio sam i ovaj model. Iako je bio lep, sunčan dan, vetar je baš jako duvao i to poprečno nasprem piste. 
Polako sastavio sam model...
... upalio sam ga i malo sam doštelovao ler gas...


... i krenuo ka kraj piste da big poleteo...
... pre poletanja još jedna kontrola komandi i motora...
... gas sam dodavao polako do nekih 80%...
 ...i palicu polako navukao na sebe...
Zašto sam ja sve ovo ovako detaljno napisao?! Pa, jer sam prvi put leteo model sa novim daljinskim. Jako sam bio zadovoljan kad sam video da model leti ravno i da ne treba ništa da dotrimujem...
Ispraznio sam četri rezervoara goriva, što je nekih četridesetak minuta leta. 






















U međuvremenu sam namontirao spiner





















18.06.2013. sam išao do Čeneja, i naravno poneo sam sa sobom i ovaj model. 
Iako spiner nije težak, nisam znao šta da očekujem ali jedan "klik" na kormilu visine je rešio problem...
Pilot je isto zamenjen...





Sad ima da leti još bolje... Da se u to uverim, dana 09.06.2013. odneo sam ga do Čeneja, pa da izletim par rezervoara goriva vežbajući IMAC BASIC program. Pa, evo po koje fotkice:

Još malo poziranja na Čenejskom aerodromu
Kod modela sa SUS motorima vibracije su dosta velike... Tako se desilo da ovog vikenda, 20.07.2013. na Čenejskom sportskom aerodromu prilikom trećeg letenja sa modelom, u jednom trenutku promenio se zvuk motora. Tačno sam znao da je auspuh u pitanju, samo nisam znao šta se desilo. Sletanje je bilo malo interesantno jer se povećao ler gas, ali od drugog pokušaja ipak sam uspeo da ga sletim... Kako sam i mislio, otpao je auspuh. Na sreću, auspuh ne može puno da se pomera, pa je visio u kapotažu, čak i zaptivač i šrafovi su bili na mestima
Nisam hteo na terenu da razmontiram nos modela, a i dosta mi je bilo letenja na taj dan. Kad sam došao kući, na radnom stolu sam razmontirao sve
Sledelo je pregled svih komponenti i vraćanje auspuha na motor
28.07.2013. u Kraljevu se održavao RC skup.Model je bio spreman da grmi na Kraljevačkom nebu...
 Opet Čenej, opet Extra, opet popuštanje šrafova od auspuha
 Pokušao sam da na licu mesta rešim problem, ali zaptivač se izgubio negde. Dobio sam predloge kako da rešim zaptivanje pomoću bakarog lima 0.3mm. Na kraju, ipak sam poslušao savet kolege Saše ko inače popravlja motocikle, i tako sam rešio zaptivač...

Prvo smo poravnali površinu auspuha 
Označio sam gde treba da isečem zaptivni materijal a posle sam ga i isekao
Sa pastom za zaptivanje namazao sam cilindar i auspuh pa sam ga zašrafio
Upalio i ugrejao sam motor i uspeo sam jos 1/4 kruga da stegnem šrafove.
Još tog vikenda sam bio na Čeneju da vežbam IMAC figure i uspeo sam da ispraznim tri rezervoara bez problema oko auspuha...
Problem se opet pojavio nedelju dana pre takmičenja. Opet sam otišao do Čeneja i odmah pri prvom letu je opet popustio auspuh  ... Naravno, od vežbe nije bilo ništa...
Dana 05.10.2013. na sportskom aerodromu 13 Maj održan je IMAC 2013 gde je model radio kako treba i osvojili smo sedmo mesto od 12 prijavljenih takmičara


Ove, sezone 2014.-te do sad dosta malo sam leteo model. Tačnije, zadnjeg vikenda avgusta sam ga leteo i ispraznio sam 4 rezervoara goriva. Onda su bili i kolege iz video tima da nas pogledaju, pa su napravili po neku fotku, i kratak snimak. Pa, izvol'te:

Dana 28.09.2014. opet smo bili na Čeneju, ali sam ispraznio samo dva rezervoara...
Kad sam ga leteo drugi put, vežbao sam IMAC program. Izgleda da sam malo preterao, i kad sam krenuo na sletanje, model ostaje bez goriva, i ugasi se. Imao sam vremena da ga okrenem prema vetru, ali sam ga sleteo dosta daleko od sebe. Naravno, pri sletanju nije imao dovoljnu brzinu, pa je sletanje bilo malo žešći, čak se model i prevrnuo zbog previsoke i guste trave
To sam video da je pala jedna "papuča", ali nisam znao šta se desilo sa kapotažom, kabinom... Na sreću, kad smo okrenuli model, vidimo da je propukla elisa i stajni trap




Razlog prinudnog sletanja moja greška, nisam trebao sačekati da zapišti štoperica ako sam malo više forsirao model. Kako to obično bude, svaka lekcija se plaća, ovaj put sam imao ogromnu sreću da nisam napravio veću štetu na modelu

Razmontirao sam kapotaž modela, da proverim da li je došlo do još nekog oštećenja, ali na sreću nije... 
Elisa je našrafljena među ostale oštećene elise na "zid srama"...

Na stajnom trapu očistio sam prethodno ojačanje, da bih video dokle je propukla...
... malo superlepka sam stavio između slojeva i sledelo je ponovno ojačanje sa staklenom tkaninom
Kad se sve lepo osušilo, namontirao sam ga na model, zajedno sa kapotažom, elisom

Malo sam se plašio od prvoh poletanja i sletanja, jer ova elisa je 23x8 umesto 22x8, pa da ne bi kosio travu. Pošto je teren idealan, do košenja nije došlo
Šta više, sa ovom elisom model je za nijansu sporiji, sad treba malo vremena da naviknem na ponašanje


Sezona 2015

Krajem prošle sezone, kad je model ostao bez goriva, prilikom prinudnog sletanja osim elise oštetio se i stajni trap i jedna papuča. O svemu tome možete da pročitate par redova iznad... 
Sad je došao trenutak da popravim tu oštećenu papuču
Prvo sam malo odšmirglao površinu oko pukotine i ulepio sam parče balze u šta će na kraju da se ulepi matica za šraf...
Oko pukotine nalepio sam tanku staklenu tkaninu...
... kad se osušio, odšmirglao sam višak epoxy smole...
... probušio sam rupu gde prolazi šraf, i vratio sam ga na mesto
Sledeći korak je pregled svih spojeva, konektora, servoa, a kad dođe lepše vreme onda dolazi i do provere rada motora...

Sredinom meseca aprila, u društvu kolege Tamaša i Karolja upalili smo motor na modelu. Radio je nekih 5 min., samim tim, spreman je za sezonu 2015.

Evo, stigli smo do sredine sezone 2015. Model je bio par puta na Čeneju, i naravno, leteo je
Možda ponavljam sam sebe, ali leteti jedan ovakav model je svaki put poseban doživljaj... 
Prvo namontirate krila na trup, pa povežete elektroniku, proverite sve još jednom, pa dolazi sipanje goriva...
... a posle rukavice, i pokretanje motora modela...
... malo ostavite da radi na leru i posle pravac pista za poletanje...

Zadnji put kad sam sleteo model, primetio sam da je malo popustio levi poklopac točka. Hteo sam da ga stegnem, ali okrenula se fiksirana matica... 
Čim sa došao kući...
...isekao sam deo oko matice i ulepio sam novo parče, zatim probušio i ulepio sam novu maticu
Kapa točka je namontirana i model je spreman za let

Sezona 2016

Ove sezone je model malo leteo, samo jedanaestak puta. Zadnji put kad sam ga leteo, primetio sam da je popustila folija na trupu. Treba da se sredi i servo kormile pravca, tako da eto dovoljno razloga da se model nađe na radnom stolu
U prvom koraku sređujem foliju, što ne može da se vrati nazad, već morao sam iseći taj deo

Nakon malo promenjenog dizajna, što je uradila Erika, 
i presvlačenja, model izgleda ovako
U zadnje vreme, kad sam leteo model, pogotovo na većim brzinama, počeo je rep da šeta. Iako ne cepam model u 3D fazonu, servo kormile pravca je dobio malo lufta. Nisam uspeo naći servoe Sky Holic, pa sam zamenio servoe kormila dubine, i jedan ugradio na kormilo pravca
Kad sam i to završio, vratio sam kapotaž, elisu
Malo se odvuklo ovo saniranje, kasno sam počeo da ga radim, pa sad ne znam da li će biti još lepog vremena da ga isprobam još ove sezone?!

Sezona 2017

Uveliko smo se ukoračili u jesen, ali ove, 2017-te sezone dva puta sam ga nosio na aerodrom. Leteo je na Paraćinskom nebu,



i jednom na Čenejskom, kad je pri sletanju po jakom bočnom vetru oštetio stajni trap i elisa...
Pre par nedelja je stigla nova elisa
Pomoću šablona, kojeg sam dobio uz motor, izbušio sam rupe
Namontiro sam kapice točkova, koje sam skinuo još kad sam leteo model u Paraćinu
Prvom prilikom kad je model bio na aerodromu, opet je došlo do oštećenja elise
Ovaj put, jak vetar, pun vazdušni prostor, sletanje malo dalje od mene u malo većem uglu. Trapovi taman toliko popustili da vrh elise dodirne pistu, što je bilo sasvim dovoljno da se polomi. Nakon oglasa kolega Branislav mi pošalje jedan polovan, kako bi se reklo, taman razrađen, ali 22x8.
Ovaj je sad za ceo inch kraći od prethodnog
Kad sam ga opet stavio na pistu, nije mi se svidela koliko je još uvek blizu tlu. Kad bolje pogledamo, da stajni trap, koji je od karbona, ima dosta veliki hod. Odluka pala u momentu da ne poletim model, jer bih najverovatnije "sredio" i ovu elisu. Kad sam došao do radionice, zamenio sam glavni trap, vratio sam fabrički koji je od aluminijuma. Evo razlike odstojanja pre i posle zamene


















Teoretski, sad već ne bi trebalo da bude problema prilikom i malo grubljeg sletanja...
Nakon 17 letova tokom sezone 2018-te zadovoljan sam sa elisom.
Prilikom otavaranje sezone 2019-te nosio sam i njega na aerodrom. Prilikom drugog leta, u leđnom letu ugasio mu se motor. Pošto sam bio iznad glavne piste, bez problema sam ga prinudno sleteo. Pošto nisam hteo da ga tako ostavim, rešio sam da radi pregleda skinem motor, da izvadim rezervoar. Creva u rezervoaru imaju već par godina, zreli su za zamenu
Nakon skidanja spinera i elise
Skinuo sam kapotaž 
Ventil za punjenje goriva je isto za zamenu, u zadnje vreme stalno je procureo
Na samom početku sam imao problema oko zaptivača na auspuhu, kojeg posle šest sezona isto morao promeniti
To je bio još jedan razlog za detaljan pregled 


Primetio sam da se istrošila viljuška servoa i poluga za gas 
Pogledajte razliku. Leva je kojeg sam skinuo, desna je nova
Rezervoar je dobio novo crevo i nov čep
Od poznanika sam dobio zaptivač za auspuh
Napravio sam nov produžetak za polugicu gasa
Motor je bio spreman da se vrati na mesto
Pre nego što sam namontirao kapotaž, upalio sam motor
Morao sam proveriti kako funkcionišu creva i čep od rezervoara, ali morao sam i viljuške poluge servoa gasa da doštelujem
Kad sam video da sve funkcioniše kako treba, mogao sam da vratim kapotaž i da nalepim naš nov logo na rep modela
Sa tim model je opet spreman za letenje.

Nakon sređivanja kolega je rešio da ga kupi. Tako je model odleteo za Italiju.

Model sluzio u mojoj floti 7 sezone, 2012-2019  

======================================================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése