Specifičan, ali vrlo lep hobi. Radi se o modelima aviona, helikoptera, multirotora, auta, čamaca, brodova na daljinsko upravljanje. Za mene prvenstveno modeli aviona, izgradnja, popravka, prepravka i letenje istih
Vesti
* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
Ukoračili smo u novu sezonu, nastavljamo radove, projekte. Radni plan je napravljen, mada sasvim sam siguran da će biti i drugih projekata osim planiranih.
Imali smo ideju da danas izađemo i otvorimo sezonu sa letenjem nekih aviona iz flote, ali pošto smo malo bolesni, nemamo volje da idemo na livadu.
U radionici nastavljamo sa trenutno prioritetnim projektom, Marabu, a uskoro počinjemo sa sastavljanjem jedne makete, za koji nam je narudžbina stigla tokom decembra meseca. O tom, malo kasnije. Na red ubrzo dolazi i model Fun Cub, od penastog materijala.
I ove sezone smo prisutni i na društvenim mrežama, gde isto možete pratiti naše radove, dešavanja, isto će biti dosta slika, snimaka...
U periodu od katoličkog božića, do sredine januara malo manje smo aktivni oko aviona. Od ovog vikenda u modelarskoj radionici radimo punom parom. Erika je nastavila radove na modelu Marabu
Ja sam započeo sastavljanje aviona od penastog materijala Fun Cub, koje će uskoro biti i u ponudi kao kit varijanta
Završeni su uslužni radovi na modelu F-35, sledećom prilikom ide sa nama na livadu, da bi obavili test let aviona
Po zahtevu klijenta da se sastavi mala Cessna, kao maketa sa rasponom krila od 600mm, naručen je jedan kit kod kolege Balinta u Budimpešti. Pre par dana je stigao na poštu u Segedin, gde sam preuzeo pošiljku.
Detalje možete pročitati i pogledati u temi Cessna 600
Najveći deo posla oko drvenarije na maketi Raketa je završen
Tokom nedelje, priljatelji Robert iz Nemačke, i Zolt iz austije su mi poslali šrafove M2 i M3 sa svim podloškama i maticama. Robert je naleteo i na neke polovne stajne trapove, koje uvek možemo iskoristiti
Završeno je sastavljanje pokazne makete Cessna 600
Nakon par telefonskih razgovora za prijateljom Vladimirom (vlasnik Koptershop-a) iz Bele Crkve, kolega Robert me zove tokom popodneva, da ima pošiljku za mene. Robert, pilot instruktor, radi na aerodromu Vršac, ali često dolazi kući, u Novi Bečej. Ja sednem u auto, i odem do njega. U gepeku njegove Astre me čekao J-3 Cub, kojeg je poslao Vladimir
Dok je Robert bio u Novom Bečeju, iskoristili smo priliku da dođe do radionice i da zajedno pregledamo novajliju naše flote i da ga uporedimo sa našim avionom
Došli su nam klijenti radi obuke i kupovine modela aviona. Andrej je još mali, ali već ima iskustva sa malim RC avionom kojim je upravljao preko tableta. Na simulatoru sam video da neće biti problema oko upravljanja trener aviona, preko redovnog daljinskog upravljača
Na žalost meterološki uslovi nisu bili dobri. Jak vetar zbog hladnog fronta, a kad smo poleteli drugi put, počela je i neka kišica da pada. Treninge nastavljamo čim se malo prolepša vreme. Kući nisu krenuli praznih ruku. Roditelji su mu kupili J-3 Cub i RC-18
Još jedna radna nedelja za nama. Na maketi rakete su sve površine presvučene sa staklenom tkaninom i dvokomponentnom epoxy smolom, neke delove sam već doterao sa akril kitom i špric kitom
Zastava, koja je stigla pre par dana, dobio je dodatak da ga mogu okačiti na stub od džaka, pokazivača za pravac i jačinu vetra
ja sam pripremao, pregledao avione WindS i Reviva trener. Njih nosimo na RC susret u mađarsku
Za nas za ovu nedelju najvažniji momenat je bio brendiranje cerade naše prikolice za RC avione
Za izradu folija je bio zadužen kolega Đorđe, vlasnik firme TopPrint iz Bečeja
Osim logoa našeg tima i web adrese mog bloga, mesto je dobio i Auto centar Bormar iz Bečeja. Oni se bave tehničkim pregledom i registracijom motornih vozila, a pored imaju i auto praonicu
Iako je bilo najave za 40% - 50% padavina, i na malo jači vetar tokom dana, susret je ipak održan. Rano jutro smo krenuli iz Bečeja, ka graničnom prelazu Kelebija - Tompa. Nakon carinske procedure, prijaveaviona i opreme, put smo nastavili preko Baje, Bonjhada, do malog mesta Pečvarad. Na izlazu iz tog mesta prema Pečuju je taj sporedni put, poreg kojeg se nalazi njihova modelarska pista "Nemesikle"
Na aerodromu imate malo hladovine, ima i par stolova, na kojima se sastavljaju modeli. Mešu prvima sam poleteo WindS, koji mi je bio više nego neobičan. Prvo i prvo, zadnji put sam ga leteo pre dve sezone. Drugo, tek sad sam uspeo da ga prebacim na četrnaestokanalni daljinski, da ne bi vukao sa sobom i desetokanalnu. No, nakon par krugova su se već i prsti uhodali, tako da nije bilo nikakvih problema.
Iz flote, nosili smo i Revivalism trener model kojeg sam leteo sa krilima u donjem položaju.
Polako su pristizali i ostali učesnici skupa. Od modela aviona, bilo je jedrilica, paramotora, helikoptera, dronova. Što se tiče motorizacije u letelicama, od elektro, pa glow, preko benzinaca, boxer motora, zvezdastog motora, pa do jet-ova, bilo je šta da se vidi. Stari poznanici, novi prijatelji, teme razne mada uglavnom vezano za ovaj naš prelep hobi
Organizatori su nam obezbedili i ručak, a piće ste imali ceo dan na raspolaganju. Članovi aero kluba su nas u više navrata pitali da li je sve u redu, da li imamo potrebe za nečim. Već smo bili pozvani i ranijih sezona, ali sad su se uklopili kockice da možemo i mi prisustvovati. Za fotke je opet bila zadužena lepša polovina, mada sam se i ja ponekad dočepao fotoaparata
Jeste u zadnjem momentu, ali uspeli smo završiti sređivanje našeg najnovijeg modela flote, J-3 Cub. Sa njim sam se baš lepo naleteo.Od obećanih padavina nije bilo ništa, ali zato je vetar duvao raznim intenzitetom, uglavno u pravcu piste, mada kažu članovi, da tamo je čest slučaj da je bočni vetar aktuelan. Da napomenem, aerodrom se nalazi u podnožju Meček-a, tako da poneki turbolentni period od par minuta je uobičajen
Na kraju dana, umorni, ali sa punim srcem smo krenuli ka granici, ka Bečeju
Dogodine, ako kolege opet budu organizovali susret, nije ni pitanje da li idemo. To se podrazumeva. Gostoprimstvo sa strane organizatora i članova, odlično društvo iz raznih delova mađarske je zagarantovao da i ovaj skup bude od jednih zapamćenih.
Pohvala članovima modelarsko kluba "Nemesikle" iz Pečuj, Mađarska!!!
Prethodnih dana imali smo dosta obaveza, ali našli smo malo vremena da radimo i u radionici. Prioritet je bio završiti avion Extra 300
Nakon dve sezone, opet smo sastavili P-47D i upalio sam ga
Zbog loših meteroloških uslova, u četvrtak uveče su otkazali modelarski susret u Valjevu. Pošto smo se sa kupcem Cessna-e dogovorili da ga preuzima u Valjevu, izmenili smo plan pa smo mu odneli do Beograda
Radi sređivanja i zamena točkova, dostavljen mi je autić Traxxas E-Revo
Radi zamene amortizera i točkova, dostavljen mi je autić Traxxas Slash
Pošto je modelarski susret u Valjevu i ovaj put odložen, u petak sam kontaktirao Saleta, da nam pokosi deo piste a sa ostalima se dogovorili da se vidimo na aerodromu u nedelju popodne. Po prognozi smo videli da će biti toplo, ali jačinu vetra su nisu potrefili. Džak je konstantno stajao u ležećem položaju. No, to me nije sprečio da poletim nedavno završen Marabu
Po isto tom jakom vetru sam poleteo i mališana, Extra 300 od penastog materijala
Ponedeljak, kao prvi dan u nedelji, ne volim iz više razloga, ali ovaj je bio malo drugačiji. Naravno, u pozitivnom smislu...
Iznad sam pisao o tome, da smo nakon jedne izostavljene sezone bili na Čeneju. Tamo smo saznali da je aero klub u lošem finansijskom stanju, te da ne možemo platiti ni članarinu jer je navodno i račun kluba blokiran, itd., itd. Ja lično ne volim to da nisam član nekog aero kluba, jer preko aero kluba smo članovi i Vazduhoplovnog saveza Srbije. Zašto je važno da smo članovi VSS? Pa zato, što ako idemo na RC susrete van Srbije, onda nam mogu tražiti takmičarske kartice. Takmičarsku licencu mogu dobiti članovi aero klubova, koji su članovi VSS-a, znači kao pojedinac, individualno je dosta komplikovano da se dođe do te kartice. Da napomenem, VSS je član FAI-FÉDÉRATION AÉRONAUTIQUE INTERNATIONALE WORLD AIR SPORTS FEDERATION
Setim se da pitam Gorana, vlasnik sportskog aerodroma u Ćupriji, i predsednik Aero Kluba Ćuprija, da li bi prihvatio našu prijavu da budemo članovi u tom klubu.
On je prihvatio, i nakon par dana stigli su nam takmičarske kartice
Ne mogu da vam opišem koliko nam je drago što su nas primili "pod krilom". Biće nam čast pojaviti se na RC skupovima, takmičenjima a da iza našeg malog dvočlanog tima stoji jedan ozbiljan aero klub. Gorane, veliko ti hvala!!!
Osmeh na licu mi je ostao čak do uveče, jer posle posla, predveče smo izašli da poletimo tik par sata ranije završen Yoda Master 3D
Nakon našeg dogovora sa Goranom, predsednikom AK Ćuprija, da budemo njihovi članovi, naš prijatelj, Đorđe, vlasnik Top Print Bč je odštampao i našu prvu majicu
02.07.2023. - Skup RC modelara "Ferenc Čikoš memorijal" 2023, Ada
Nakon poziva sa strane predsednika Odtajmer klub Bečej-Novi Bečej, Atile Silađi, u okviru 14. Međunarodna smotra oldtajmera Ada, napravili smo SKUP RC MODELARA "FERENC ČIKOŠ MEMORIJAL" 2023. Skup je bio posvećen našem odnedavno preminulom kolegi, prijatelju, Ferencu Čikoš iz Kanjiže.
On se bavio modelarstvom od svoje dvanaeste, trinaeste godine godine.
Pravio je i vozio je RC autiće, RC čamce.
Od izlagača bili su prisutni njegova ćerka, sinovi sa porodicama i supruga, a od prijatelja RC modelara, Akoš iz Kanjiže, žolt iz Sente, i mi iz Bečeja.
Na sreću, postavili smo paviljone, jer meterološki uslovi nisu bili najbolji, jedno vreme je padala kiša
Akoš je doneo čamce i autiće,
Sinovi Ferenca, Sabolč i Čaba su doneliautiće, čamce, a kasnije su nam se pridružili supruga pokojnog, i ćerka, Renata
žolt je doneo kamione, radne mašine, tenk.
Ispod našeg paviljona je bio dva aviona
Iako je na početku padala kiša, dosta posetilaca je došao na hipodrom u Adi
Pošto je jedrilica od penastog materijala, Foamhawk XL 120 bila nameštena, a i Yoda Master 3D je čekao na svoj drugi let, nije ni bilo pitanje da li izlazimo predveče do hipodroma
Nakon poziva kolege modelara, Gorana iz Subotice, uputili smo se ka aerodromu Subotica. U više navrata smo bili sa njim u kontaktu, i njegova priča oko modelarske piste, o atmosferi u Aero-klubu "Ivan Sarić" mi je zagolicao maštu.
Goran nas je sačekao na uzlazu, kod rampe, pa nam je pokazao mesto gde oni lete svoje modele. Objasnio nam je pravila koje se odnose na modelare u raznim režimima rada aerodroma
Više sekcije su prisutne u aero klubu. Tu su piloti učenici, ko su na obuci, ima jedriličara, paraglajderista, padobranaca. To se podrazumeva, da su oni prioritet, i ako su oni aktivni, onda modelari pažljivo prate situaciju i letenje prilagođuju njima. To je sasvim u redu a posebno mi se sviđa to, da postoji red i disciplina, a to i treba u ovakvom okruženju.
Širina modelarske piste je dovoljna, a za dužinu smo se dogovorili sa Goranom, ako se budemo odlučili (što je vrlo verovatno), da postanemo i njihovi članovi, onda mogu da reše da se modelarska pista produži. Visina trave je više nego idealan, teren je ravan
Prve krugove sam napravio sa WindS. On mi je siguran, poznajem ga odavno. Kad letim na nekom novom terenu, uvek prvo poletim avion sa kojim imam višegodišnje iskustvo. Trebalo mi je par krugova, da se naviknem na teren. Oko modelarske piste su table kukuruza, treba da se obrati pažnja, pogotovo kod prilaza za sletanje. Kad sam "snimio" dužinu modelarske piste, prilaz za sletanje, ubacio sam bateriju u Midget Mustang. On je ovde imao svoj prvi let.
Poneli smo sa sobom i Thunderbolt, ali zbog tehničkig problema, opet je ostao prizemljen. Pošto smo skoro modifikovali unutrašnjost prikolice, i sad možemo ubaciti još jedan trup, da li nosimo avion Marabu, nije ni bilo pitanje
Iako je bilo 38℃, nismo se pokajali što smo otišli. Prazan aerodrom, bez aktivnosti, celi vazdušni prostor je bio naš
Malo mi je žao da je Goran bio sam, bez modela, sledeći put valjda će biti više nas, i da ću imati prilike da upoznam i ostale avio modelare, RC pilote. Sunce je već bio na horizontu kad smo krenuli svojim kućama
Čim nam se opet ukaže prilika, idemo. Gorane, još jedno veliko hvala na pozivu i gostoprimstvu!!!
U organizaciji "Korona modellező egyesület" (Modelarski klub Korona) iz Kiskunfélegyháza, Mađarska, na aerodromu nadomak Kiškunfeleđhaza je održan "Családi modellező nap" (Porodični modelarski dan) na šta smo i mi bili pozvani
Rano jutro smo krenuli prema graničnom prelazu Kelebija-Tompa. Nakon carinske procedure oko prijave našik modela, neprijatno smo se iznenadili čekanju od 2 sata. U 8 sati smo trebali da budemo na aerodromu, stigli smo u 9h
Od modela smo nosili Marabu i WindS. Naš paviljon je dobio mesto blizu zaštitne ograde i modelarske piste. Iza nas su bili vozila sa točenom pivom, sladoledom, malo dalje je bio postavljen šator gde su deca imala programe raznih sadržaja, crtanje, izrada aviončića od raznih materijala, simulator letenja
Stari poznanici, novi članovi, druženje, priče, zezanje, kako to obično bude
Osim želje, da se opet družimo sa kolegama modelarima, znao sam da će biti odličnih modela na ovom skupu, zato ni nije bio pitanje, da li prisustvujemo
Od aviona, sa elektro i sa SUS motorima, jetova, helikoptera, pa do RC padobranaca bilo je svega. Mislim da je naš WindS bio sa najmanjim rasponom krila od aviona koji su leteli tokom manifestacije
A i to mogu da potvrdim da je Marabu bio najtiši od aviona
Evo još po koje fotke o ostalim avionima
Ručak smo imali obezbeđen sa strane organizatora, a hlad smo potražili pod naš paviljon, jer je temperatura bila iznad 30℃
Celodnevno letenje, nebo iznad aerodroma ni u jednom trenutku nije bio prazan
Predveče smo krenuli prema graničnom prelazu Tompa-Kelebija, gde smo čekali 1h. Kasno uveče smo stigli kući, mrtvi umorni, ali sa punim srcima nakon još jednog odličnog druženja sa kolegama iz susedne Mađarske. Veliko hvala organizatoru, članovima na pozivu i gostoprimstvu! Iskreno se nadam da se družimo i naredne godine...
Konačno, opet nam se ukazala prilika da odemo do subotičkog aerodroma. Od aviona prioritet je bio P-47D Thunderbolt. Pošto nisam vukao prikolicu, uz njega sam ubacio J-3 Cub i Yoda master
Nakon dve godine, Thunderbolt sam poleteo tri puta,
Goran je odlučio da ga kupi od mene.
J-3 Cub je imao jedan blesavi pad. Mislim takvu grešku, kakvu sam ja napravio, prave RC piloti početnici
Yoda master je lepo leteo, dosta i "visio" na propeleru, svo dok motor (polovan bio u momentu montiranja) nije odlučio da zariba
Goran je leteo svog H9 J-3 Cub i H9 Pawnee
Za snimanje i fotkanje je bila zadužena lepša polovina
Ove sezone nismo izostavili priliku da nakon poziva organizatora odemo do aerodroma Ćuprija, da i mi učestvujemo na ovom aero skupu. Prioritet je bio program avijacije i UL avijacije
a u pauzama smo leteli mi, RC modelari. Ovaj put je bio samo kolega Milan iz Paraćina, i mi iz Bečeja
Sa strane organizatora, učesnici su imali obezbeđen doručak i ručak, rashladeno piće
Tokom celog dana smo imali priliku da obiđemo pristigle i stacionirane letelice
Kao znak pažnje, dobili smo i poklone
Još jedna odlična organizacija, letački dan sa bogatim sadržajima, gostoljubivi domaćini. Sve pohvale!!! Hvala Vam na pozivu, bilo na je čast opet prisustvovati na ovoj manifestaciji!
Radi probe dva modela nakon zamene motora, izašli smo do našeg hipodroma.
Jedan je bio elektro jedrilica Foamhawk XL120, za koji su distributeri prvi put poslali pogrešan motor. Pošto smo bili u Budimpešti, otišli smo do njih, pa smo dobili motor koji se i montira po preporuci, a da odgovara takmičarskim pravilima
Drugi je bio Yoda master 3D, na kojem je motor kao zaribao. Kolega je poslao ganc nov
Oba modela su imala uspešan test let, a detalje možete pročitati u svojim temama
Do radionice je svratio kolega da mu namestim avionče Alpha Sport 450 , koji je svojevremenom bio naš model. Pošto su meterološki uslovi bili više nego idealni, izašli smop do hipodroma da ga poletimo. Ako smo već izlazili, i ja sam ubacio dva modela, Fun Cub i Ugly Stik
U organizaciji Aero-kluba "Ivan Sarić", na aerodromu u Subotici je održano druženje članova kluba sa gostima iz Ćuprije, Kraljeva, Bečeja
Početak je bio zakazan za 10 časova, domaćini su nas dočekali sa kafom, doručkom.
Nakon doručka otišli smo do modelarske piste da bi leteli naše modele
Već kad smo stigli, video sam da će jačina vetra biti dosta jači u odnosu na prognozu
Kolega Goran nije ni poleteo svoje modele, a ja sam leteo samo Fun Cub i trener avion, U Can Fly II
Svako poletanje, letenje i sletanje je bila borba
Pošto nismo mogli toliko da letimo, imali smo vremena da obiđemo pristigle avione, hangar, da malo razgovaramo sa prijateljima iz Ćuprije i iz Kraljeva
Nakon ručka, gosti su krenuli nazad,
a mi smo ostali još malo i uživali u letu jednog prelepog aviona Diamond DA-42NG
Pošto vetar nije hteo da se smiri, oko 15.30h smo i mi krenuli kući
Malo mi je bio krivo da uprkos toplog dana, najverovatnije zadnjeg za ovu sezonu, malo gostiju i malo posetilaca je pristiglo na aerodrom. Da li je razlog bio samo jak vetar, ili nešto drugo, ko zna...
Po prognozi za nedelju su najavili jak vetar i kišu. Prepodne je već bilo oblačno, ali pošto nam je ostalo nekoliko napunjenih baterija, nije ni bilo pitanje da li izlazimo pred ručak do hipodroma, kraj Bečeja
Sve baterije smo ispraznili, a kad smo krenuli kući, krenula je i kiša da pada...
Popodne sam nastavio radone u radinoci, na modelu NG 3D Mini
Započeti su radovi na još jednom modelu, ovaj put trokanalnoj elektro jedrilici. Calm RES je sa rasponom krila od 2000mm. Seče se nadomak Budimpešte (Mađarska). Proizvod od Styroman-a uskoro i u našoj ponudi
Predzadnjeg dana u godini su nas posetili potencijalni kupci RC aviona. Dete ima 6-7 godina, ali nakon par minuta je bez problema leteo avion na simulatoru. Dok je dete leteo na simulatoru, roditeljima sam pokazao, objasnio šta je potrebno za početak RC pilotiranja. Prvo smo pričali o varijanti da sastavimo nov model, a posle su rešili da kupe polovan, ali već gotov avion. Odlučili su da će za prvi model kupiti neki avion od penastog materijala. U opciji su ostali Ugly Stik i Fun Cub. Pošto su meterološki uslovi bili odlični, nije ni bilo pitanje da li da izađemo do hipodroma.
Sa oba aviona sam napravio par krugova, da vide ljudi kako izgledaju, kako se ponašaju u vazduhu i opšte da vide kako ide letenje RC aviona...
G&E Aeromodelling on the field: Ugly Stick & Fun Cub presentation (Ep.396) ⬋⬋⬋
Zadnji dan u godini, meterološki uslovi više nego odlični, podrazumeva se da smo izašli da zatvorimo sezonu.
G&E Aeromodelling a gyepen: Évzáró reptetés 2023 (Ep.397)⬋⬋⬋
G&E Aeromodelling on the field: End of season flyings - 2023 (Ep.398)⬋⬋⬋
Ova sezona je bila dosta aktivnija u odnosu na 2022. Tu mislim i na izlaske, na RC skupove, ali i na projekte u radionici. Žalosno je da smo na Čeneju bili samo jednom, sredinom sezone smo se prešaltali na subotički aerodrom. Ozbiljni članovi, aerodrom na kome postoje jasna pravila. Ove godine smo stigli i do Ćuprije, gde smo bili pozvani na Open Fly, da letimo naše RC avione dok veliki, pravi avioni ne lete svoje programe. Posetili smo i naše prijatelje u Mađarskoj, negde na proleće smo bili u Pečuj, a na jesen smo bili pozvani u Kiškunfeleđhaza.
I ove sezone sam uspeo da olivadim dva modela iz svoje flote. Corsair je stradao na hipodromu, a Cub u Subotici. Taman da obezbedim posao za zimski period. Os uslužnih projekata, najveći je bio maketa rakete, na kome smo radili više meseci, a isporučen tek na jesen. Tu su još bili i manji poslovi, ali ništa spektakularno.
Statistiku letenja možete pogledati ispod. Da budem iskren, iako smo bili aktivniji, osećaj mi je da opet nisam leteo sasvim dovoljno. Ovako, za kraj, pitanje: "da li za mene postoji ono, dovoljno leteti tokom sezone?!"
Za 2024 imam planove, mada uvek bude nekih neplaniranih dešavanja, projekata, trgovine...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése