Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2018. okt. 14.

Air Tractor At-802


Započeti su radovi na modelu Air Tractor At-802. Kako se vidi i na slici, opredelili smo se za kolor šemu postojećeg aviona, koju koristi firma Conair.


Već smo imali u floti jednog At-400 (Disney's Dusty), taj je napravljen od penastog materijala


Ovaj put smo se dogovorili da ga napravimo od balze, sa razmahom krila od 1400mm, i predviđen je za elektro pogon.

Ali, da se vratimo koju nedelju unazad... 

Sa Slobodanom smo se dogovorili da odradimo jedan zajednički projekat. 


Ja sam mu dao ideju da napravimo model Air Tractor. 


On je pristao i nabacio se na crtanje plana i fajlova za laser sekač


Kad su bili kod nas u gostima, još smo finalizovali neke detalje i prosledio je fajlove Dejanu, da ga iseče na laseru... 

Delovi su tako složeni da bude što manje za bacanje


Još istog dana je materijal spakovan i poslat.

Pošto je isečeno materijala za 3 modela, prvo smo ih razdvojili po modelima


Plan smo postavili na radni sto i pokrili ga sa folijom radi sačuvanja od kapi lepka i oštećenja


Kako se vidi na slici, pošto model nije velik, staje na radni sto i jedna strana krila i trup.



Sastavljanje krila

Na plan od krila, postavio sam ramenjaču, čamovu letvicu 6x6mm i pripremio sam rebra


Nakon kontrole da li svako rebro lepo nalegne na letvu, nalepio sam ih


U sledećem koraku sam ulepio letvu koji spaja rebra od napred,  letvu koja spaja rebra sa zadnje strane i gornju ramenjaču


Kad se osušio lepak, postavio sam plank od 1.5mm od napadne ivice do ramenjače. 


Nakon plankiranja obe površine oba krila...


... ulepio sam pločice od balze koji radi ojačanja spajaju donju i gornju čamovu letvu



Dok se sušio lepak, mogao sam da zalepim krila. Za spoj koristio sam šper od 3mm, koji već ima unapred isečen oblik i pomoću njega dobijete i potrebne uglove na krilima


Naravno, treba da se obrati paznja i da se pravilno fiksira


U modelarstvu preciznost i strpljenje su više nego dobrodošli


Ulepio sam srednja rebra


Srednji deo krila se plankira kao i jedan deo kod izlazne ivice krila


Nakon proširivanja rebra pomoću letvica od balze 5mm širine, 


isekao sam letve za napadne ivice


A lepljenje istih je ovako izgledalo


Na red su došli i krajevi krila


Dok se suši lepak na pojedinim mestima, mogao sam da šmirglam napadne ivice


Nakom oblikovanja napadne ivice, sledelo je ugradnja štifta, koji drži krilo za trup i ojačavanje centroplana sa staklenom tkaninom - epoxy smolom 18g./m2


Dok se sušila smola, oblikovao sam krajeve krila


Izrada elerona, flapsova se odvija u više koraka. Prvo sam zalepio letve, da bi dobio potrebnu debljinu


Zatim sam odšmirglao višak balze da bih dobio potreban oblik i ugradio sam šarkice


Pošto se radi o semi scale modelu, imaće i flapsove. Na planu ne postoje pa sam gledajući fotke pravih aviona odredio dužinu istih


Samim tim, u krilo treba da ugradim 4 servoa. Kako sam radio i na ostalim modelima, i ovde je isečen posebno okvir i poklopac, na šta se fiksiraju servoi. Tako uvek imam lak pristup ako ima potrebe za štelovanjem ili zamenom. Na slici ispod imate korake radova na okviru i poklopcima


Ugradnju poklopaca možete odraditi na dva načina. Jedan je da poklopac ide između rebara



Drugi način je da poklopac ide preko rebara



U oba slučaja, sa unutrašnje strane kod spoja poklopca i rebara ide mala trouglasta letvica. Bilo koju opciju da radite, nećete pogrešiti.

Dok je Erika peglala krilo, ja sam presvlačio elerone, flapsove, kormila dubine i pravca




Sastavljanje trupa

U prvom koraku, sastavio sam boks motora koji je od špera i sastoji se od 5 delova


Prednji deo trupa je od dvoslojne balze, prvo sam njih spojio


Sastavljanje trupa nije baš jednostavno, tačnije, zahteva razmišljanje unapred ne samo 2-3 koraka kao obično, već malkice više. Kod ovog modela, od svih rebara samo 2 kom. stoji u uglu od 90 stepeni nasprem stranica. Njih sam ulepio u prvom koraku


Sutradan sam dodao još jedno rebro, tu se već sužava trup


Od centralnog dela trupa, korak po korak sam lepio rebra prema nosu i repu modela



Kad se osušio lepak, radove sam nastavio na zadnjem delu trupa



Došao je momenat da se krilo postavi na trup.



Dok se sušio lepak na spoju na krajevima krila, fiksirao sam horizontalni stabilizator


Dvoumio sam se da li da isplankiram zadnji deo trupa?! Izmerio sam težinu potrebnog planka, i odlučio sam se da ću postaviti. Tih par grama neće puno uticati na celokupnu težinu modela


Sa donje strane trupa, iza krila, ima dva dela od špera, koje osim što ojačavaju konstrukciju, možete koristiti kao i vratanca za pristup servoima, ili prijemniku


Nalepio sam vertikalni stabilizator. 


Malo sam zagledao u repni deo, a konsultovao sam i sa Slobodanom. Horizontalni i vertikalni stabilizatori su isečeni od balze 3mm debljine. Teoretski možda bi i bio dovoljno, ali znajući sebe, mislim da ću dodati još po 1mm sloj balze na svaku površinu. Ovako jako malo mesta ostaje za šarkice, a lako moze doći i do flutter-a.
Stabilizatori su dobili još po jedan sloj balze


Radove sam nastavio na prednjem delu trupa


i na kabini modela


Osim dodavanja tankih plankova na bočne strane trupa, fiksirao sam i pilotsku kabinu


Mislim da je došao momenat, kad model najruznije izglega 


Delovi su veći, grubi...
Korak po korak, kabina a i trup dobijaju svoj konačni izgled


Došao red i na zadnju stranu kabine. Pa, nije bilo jednostavno


Nakon oblikovanja pilotske kabine, sledelo je ojačavanje sa staklenom tkaninom - epoxy smolom 18g./m2


Posle drugog sloja smole, 


ulepio sam bočne strane i dno kutije baterije


Za izradu poklopca koristio sam neke delove koje nisam imao potrebe koristiti prilikom sastavljanja


Kormilo dubine je dvodelni i spaja se pomoću čelične šipke


Došao na red i ugradnja šarkica u kormilo pravca. Kad sam ga stavio na vertikalni stabilizator, neprijatno sam se iznenadio


Pošto je kormilo isečen od 3mm balze, odlučio sam se da ga podebljam i dodao sam još jedan sloj od 3mm. Iako sam ga držao ispod tega, on se izvitopereo 
Pokvasio sam ga, i ostavio još 24h ispod tega, ali ostao je izvitoperen
... Na sreću, oblik nije komplikovan, pa sam ga lako isekao od 6mm debljine balze


Dok sam ja završavao neke detalje na trupu, Erika je već radila na krilu



Krilo modela i repne površine su presvučene


Obratite pažnju na tanku crnu liniju. Vizuelno jako puno doda izgledu modela


Polako ali sigurno, stigli smo do Božića, do kraja godine 2018. 

Nakon tri nedelje odmora, nastavili smo radove i to na presvlačenju trupa



Stajni trapovi su napravljeni od 3mm čelične 
žice. Tek tako ne može da savija, lako se lomi, pa majstor Zoltan mi je izašao u susret da to reši za mene. Vrhunski je odrađeno


Trapovi su fiksirani u trup modela


Nakon zatvaranja trupa oko stajnih trapova, sledelo je presvlačenje


Velemir je isekao dekale, oznake za krilo i trup modela


Erika je radila na detaljima kolor šeme


Korak po korak, model postaje sve lepši, kompletniji


Stigao momenat da se namontira motor. Pošto kutija motora sastavljen od pet delova, spojeve sam ojačao sa staklenom tkaninom i dvokomponentnom smolom



Za servoe kormile pravca i dubine predviđena je jedna mala klupica unutar trupa. Kao i uvek, redovno sam fiksirao servoe, da bi u pri stezanju šrafova pukla klupica od špera . Ovakvi momenti nisu retki, koji minut kasnije bila isečena nova klupica i servoi su redovno postavljeni



Nakon fiksiranja klupice ulepio sam poprečno rebro, preko njega idu čelične šipke do kormile pravca i dubine



Dok se sušio lepak na poklopcima servoa


servoe sam stavio na tester



Servoe sam namontirao na poklopce, mada još ih nisam skroz fiksirao


Prvo treba da vidim kako funkcionušu eleroni, flapsovi. Da bih mogao isprobati, moram da ugradim motor, esc, prijemnik u model. Dok je Erika provukla produžne kablove za servoe, ja sam namontirao motor




To su već ti momenti kad sve smo bliže i bliže probnom letu modela


Nakon fiksiranja servoa na poklpoce, mogli smo ih grubo naštelovati


Sledelo je povezianje servoa sa pokretnim površinama, ugradnja opruge repnog točka, kontrola te
žišta


Na kraju dana, povezao sam sve da vidim kako sve to funkcioniše kad je sastavljen


Nakon tronedeljne pauze nastavili smo radove na modelu


Dok je Erika rešavala imitaciju stakala,



ja sam radio na kapotažu



Kad sam isplankirao kapotaž i hteo da ga namontiram, video sam da nikako neće da valja. Onda sam ostavio sa strane i započeo sam jedan drugi, na malo drugačiji način


Nije bilo jednostavno, ali ovako već liči na nešto...
Za to vreme, Erika je radila na kokpitu



Dok je Erika presvlačila kapotaž, ja sam postavio pilota u pilotsku kabinu. Odluka pala na "bivšeg" pilota modela Stick


Za kraj je ostao da se ulepi prednje staklo, da se fiksiraju kablovi unutar trupa, i da se doda još po koji detalj


Nakon provere težišta, izmerio sam težinu modela. Vrlo prijatno sam se iznenadio težini od 1920g.


Šta da Vam kažem, taj osećaj je neopisiv kad nakon par meseci od početka radova ispred vas je gotov model


Evo još po koje fotke o modelu




Dana 16.05.2019. model je i zvanično završen samim tim i spreman je bio za test letove.

Dana 09.06, se ukazala prilika da idemo do Čeneja. Znali smo da trava neće biti idealno pokošena zbog kvara na kosilici, ali ipak smo odneli i ovaj model. Kirš nam je javio da je pokosio travu ali sa velikom kosilicom, znači trava ostala malo višlja u odnosu na uobičajeno


Točkovi nisu mali, ali opet vidi se trava nije bila ona, prava


Nakon par krugova po travi, rešim da ga poletim


Već na 60-70% je odlepio sa piste, ali je počeo naglo da vuče prema levo



U zadnjem momentu uspem da ga poravnam, grublje sletanje i iskrivi se trap. Uspeo sam da ga ispravim bez problema. Uzrok ponašanja modela, nedovoljan ugao samog motora prema desnoj strani. Pomerio sam trimer na eleronima i krenuo opet na poletanje. Ovaj put poletanje bez problema. Sa trimovanjem elerona nije ni više vukao na levu stranu, mada to mora da se reši kod fiksiranja motora sa podloškama potrebnih debljina. 


Ponašanje modela neutralan, lepo reaguje na komande. Na pola gasa leti bez ikakvih poteškoća



Lepo izgleda i u vazduhu



Par preleta sam napravio i sa spuštenim flapsovima da vidim reakcije modela, ali nije bilo nikakvih neočekivanih događaja



Sletanje isto, bez problema relativno sporo. Prilikom drugog leta opet sam ga leteo 8 minuta na koliko sam namestio štopericu na daljinskom. Prilikom preleta pred nama spustim flapsove i krenem u zaokret da ga sletim. Previše sam ga usporio i upada u kovit. Naravno, šanse nisam imao da ga izvučem


Pa, da krenemo redom.... Da li sam popizdeo?! Naravno da jesam kad ovakvu grešku ne smem napraviti. Znači apsolutna idiotska pilotska greška. A sad ono ostalo... Spiner, elisa, boks motora, prvo rebro iza motora kao i sam kapotaž bio za bacanje. Krst motora se iskrivio, ali pošto je aluminijum, lako može da se ispravi. Poprečno rebro i kapotaž se pravi novo, elisa, spiner isto novo. Najviše mi je krivo zbog baterije. Relativno malo korišćene ali je procurela kad se nabio na motor, znači isto korpa. Još sam imao sreću da se ćelije nisu spojile inače bi izgoreo ceo model...
Pravo razočarenje. Model valja, lepo leti, nakon malo korekcije bi bilo ono, pravo, a sad umesto korekcije treba da rešim ceo nosni deo. 

O saniranju modela pročitajte u temi:

Air Tractor At-802 - saniranje/sastavljanje

Nakon saniranja, model je bio spreman za ponovni test let



Do ponovnog test leta je došlo u Valjevu, na II Modelarskom skupu


Ovaj put je bilo sve u redu, obratio sam pažnju na minimalnu brzinu modela


Iako je bilo sve u redu, neke sitnice sam modifikovao. Prvo i prvo, promenio sam prijemnik da bih mogao da namesti flapsove kako treba. Drugo, ulepio sam trimere na elerone. Nije najelegantnije rešenje, ali funkcionalan je.


Model je nakon popravke, iako je ugao motora po planu, vukao na levu stranu pa sam morao dosta dotrimovati na eleronima. Da ne bi stajali raštelovani, ružno izgleda, ova opcija je najbolja u ovom slučaju. Videćemo kako će se sad ponašati. Treće, od Slobodana sam dobio drugi spiner što sam i namontirao


Čim se ukazala prilika za letenjem, nosio sam ga na aerodrom


Problem sa nagibom se poboljšao, mada morao sam još malo dotrimovati na mehaničkim trimerima


Pošto je vreme bilo toplo, 34℃ i tek nakon 7min. letenja sam ga sleteo,


iznenadio sam se temperaturi esc-a i baterije. Mora sam rešiti protok vazduha preko trupa


Najefikasnije je bilo da direktno ide vazduh na esc i bateriju


Pošto je dugačka njuška, ovu intervenciju sam lako rešio


Osim kanala za hlađenje esc-a i baterije, napravio sam otvore ispod motora i na zadnjem delu trupa


Hlađenje lepo funkcionisalo što se pokazalo i na RC susretu 5. Amper Party u Budimpešti



Od onda često letim model na Čenejskom aerodromu


Odavno smo ukoračili u sezonu 2020 i tek prvog vikenda avgusta je model prvi put leteo ove godine






Sezona 2023

Konačno, nakon dve sezone, avionče se našao na livadi, tačnije na hipodromu kraj Bečeja. 


Razlog, zbog čega je bio toliko prizemljen je bio nedostatak baterije 4S LiPo. Krajem prošle sezone sam nabavio dva komada, mada su malo jači (4200mAh), samim tim i malo su teži u odnosu na staru (3000mAh)


Malo sam se plašio da će negativno uticati kako na težište, tako na ponašanje modela, ali nije. Težište sam proverio još u radionici, 


a ponašanje, u vazduhu. Prvi put sam ga leteo samo 5-6minuta, da bih video koliko ostaje u baterijama.


U oba slučaja, ostao je još 50%, što je odlično, pogotovo ako uzmemo u obzir temperaturu od 9℃.


Već sam i zaboravio koliko je dobar model, i sa kakvom brzinom zna da leti.


Čak i nakon par godina, par sezone me oduševi...



================================================

Foto album

===================================================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése