Air tractor je monoplan niskokrilni avion, konfiguracija trapova "taildragger", i uglavnom ga koriste u privredne svrhe, prskanje. Iz porodice AT-400 postoje više verzija. 400 je osnovni sa kraćim krilima, 401 ima malo produžena krila, a kod 402 su povećali vertikalni stabilizator i kormilo pravca i koriste drugi motor
Zašto sam se opredelio da napravim jedan ovakav model?! Ni ja nemam pojma. Pred kraj sezone 2016 imao sam prilike probati Karoljov i Marcelov model, i bio sam oduševljen sa ponašanjem. Naveliko se radi na modelu Stuka, pa kad tamo čekam da se osuši lepak ili git, da ne bude dosadno onda da imam sa čime da se bakćam...
Zamolio sam Karolja da mi iseče delove ovog mališana. Model je pravljen od stirodura, koji je sečen pomoću vruće žice
Paralelno sam radio na trupu i na krilima modela...
Sastavljanje krila modela
Krila su precizno isečena,
treba da se zalepe, i to u uglu od 2stepena. Karolj kaže da ne treba, ali ja sam ipak ubacio parče balze koje služi kao ojačanje krila, a lakše sam potrefio i tih 2 stepena na lepljenju...
Prvo sam isekao letvu od balze, debljine 5mm, a po 250mm sam ga upustio u krila
Iako sam stavio letvu u krilo, spoj krila sam ojačao staklenom tkaninom
Evo, jedan veliki glupost od mene... Jbte osam godina sam u modelarstvu, ali ovakve stvarima izgleda nema kraja... Kako sam probavao krilo kako naleže na trup, slučajno ga ispustim. On gde pada?! Pa, naravno na ćošak od stola
Kako se vidi na slici, oštetila se izlazna ivica, i stirodur je malo propuklo
Evo odmah da vam pokažem kako to možete sanirati...
Isečete oštećeni deo
Pripremite jedno isto parče, ali ostavite ga malo većeg
Po mogućnosti koristite 5 minutni dvokomponentni lepak, ali može da posluži i lepak za dvo, onaj beli. Tako namažete parče, da vam višak ne iscuri pored uloška, znači tek, tek, čisto da drži parče unutra. Kad se osuši lepak, uzmete šmirglu i jako pažljivo odšmirglate višak stirodura
Elerone sam sekao iz krila. Prvo sam nacrtao oblik
i isekao sam ih
Na krilo sam nalepio balzu, u šta sam ulepio šarke
Šarke sam ulepio i u elerone
Nakon određivanja položaja servoa elerona, sa donje površine sam isekao parče stirodura gde ide servo
Napravio sam kanal i za žicu servoa
Prešmirglao sam celu površinu, i sa tim krilo je bilo spremno za farbanje
Sastavljanje trupa modela
Jednu stranu je Karolj isekao na meru, drugu sam već ja sekao
Prvo sam ulepio donji, zadnji poklopac trupa,
Pošto u zadnjem delu trupa nema šta da se ojača, mogao sam ga zatvoriti
Nalepio sam i prednju, gornju stranu trupa
Sledelo je grubo oblikovanje
Sa unutrašnje strane ulepio sam ojačanje gde naleže krilo, i držač motora
Držač motora sam pravio od špera, što sam unapred izbušio
Pre nego što sam zatvorio prednju donju površinu trupa, ulepio sam klupicu za servoe i bateriju
Tu sam nalepio i čičak traku, da se baterija bolje drži na svom mestu, a sa čičak trakom je fiksiran i ESC
Horizontalni stabilizator je isečen iz jednog dela iz kojeg naknadno treba iseći kormilo dubine
Kao ojačanje, koristio sam letvu od balze. U njega lakše se fiksiraju i šarke
Došao je trenutak da horizontalni stabilizator nalepim na trup
Vertikalni stabilizator je isto iz jednog dela isečen, i od toga se seče kormilo pravca
Parčadi stirodura počinju da liče na model aviona
Kormilo dubine treba da se iseče iz horizontalnog stabilizatora
a posle se seče na pola, te se ugrađuje čelična žica u obliku П što spaja dve strane
I na kraju, ugradnja šarkica
Napravio sam klupicu za maticu, u šta će se pomoću šrafa fiksirati krilo
Kabina je sastavljena od više parčadi stirodura
Kad je bilo sve zalepljeno, provereno, prešmirglano, model je bio spreman za farbanje.
Farbanje modela
Već odavno imam u glavi kolor šemu Air Tractor-a iz Disney-evog crtaća, Avioni, Dusty-ja
Za farbanje modela je bila zadužena lepša polovina, Erika.
Nakon farbanja sledelo je ugradnja servoa, servo "horn"-ova i "link"-ova, motora, ESC-a
Nakon ugradnje stajnih trapova,
model sam povezao na wattmetar, da vidimo da li će biti motor dovoljno snažan
170W i 18A na punom gasu, nije loš podatak.
Težina modela od 830g. me malo iznenadila
Taj višak može da se dopiše malo modifikovanoj kabini, i malo većoj bateriji od 2200mAh. Karolj koristi bateriju od 1300mAh, ali ima i manji, slabiji motor. Ja sam se opredelio za 2200mAh jer ovako nije bilo potrebe naknadnim ubacivanjima olova zbog težišta. Izmerili smo i vučnu silu, što je iznosio 790g.
Konfiguracija je sledeća:
- motor RCtimer BC-2208/14 1450KV
- servo: Hextronik HXT900 4kom.
- elisa: SF 9x4.7
Raspon krila je 1160mm, dužina trupa sa spinerom je 860mm
Sad još ostaje da vidimo kako će da leti...
Erika je docrtala još neke detalje
Došao je i taj trenutak da poletimo model, da vidimo kako se ponaša u vazduhu
25.-og marta nam se ukazala prilika da odemo do aerodroma. Lepo vreme sa malo vetra, idealni su bili uslovi za prvi let modela
Iako je bilo sve namešteno, više puta provereno, imao sam malo straha u sebi. Sve sam radio po propisu, pazio sam na uglove krila, trupa, repnih površina i na položaj motora
Taj strah jedino tako možete da pobedite, da iznesete model na pistu i poletite model. Čim se odlepi od tla, već imate odgovor da li ste sve odradili kako treba, da li valja model
Tako sam i ja radio. Postepeno sam povećavao brzinu, sve dok nije se sam odlepio od zemlje. Nije bilo nikakvih iznenadnih ponašanja. Posle par zaokreta i malog dotrimovanja sam video da je model više nego odličan. Leti isto toliko lepo kao Karoljev. Možda ću morati da pomerim bateriju malo unazad, jer mi je delovao da je model blago nosat. Zadovoljan sam sa modelom. Snage ima na pretek, ovaj put nisam preterao sa brzinom. Palica gasa je bila stalno oko 55-60%. Sletanje isto bez problema.
U ovom video zapisu imate i prvi let modela:
Prilikom radne posete kolega Marko reši da kupi model. Inače već par meseci je bio na oglasima
U mojoj floti je služio 2017-2018
========================================
⇒ Foto album ⇐
=============================================================
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése