Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2018. jan. 10.

Uslužni radovi / test letovi 2018 - 2022


U ovoj temi ću nastaviti objavljivati tekstove o modelima koje sam uslužno sastavio, popravio, prepravio, a posle i poleteo. Biće tu pisano i o modelima kojeg sam samo poleteo, na zahtev kolega. Takođe možete čitati o iskustvima nakom problog leta nekog modela, letelice. Pa, da nastavimo...

Sezona 2018.


Model M-2 CVM

Stigao do radionice ove sezone prvi projekat, a samim tim i početak saradnje između našeg tima i Oldtimer Kluba Bečej - Novi Bečej



Kolega, osnivač kluba, Atila mi je dostavio starijim modelarima dobro poznat model M-2, kojeg je svojevremeno radila CVM. Modeli su vukli pokretne mete u sastavu JNA. Proizvedeni su u dve veličine, manji sa 1700-1800mm rasponom krila, pod oznakom M-1, i ovaj, malo veći brat sa 2400mm rasponom krila i oznakom M-2


Malo sam se raspitivao u vezi modela, i dosta toga sam uspeo da saznam. Evo i teksta kojeg je kolega postavio ispod fotke, na Facebook-u


Kako vidite, i fabrika Utva je hteo da ih koristi u neke svrhe


Dogovor je bio da se kompletira model, da se dovede u letno stanje. Zbog motora novije generacije morao sam malo modifikovati držač motora


Nakon prepravke polukapotaža, mogao sam početi ugradnju delova


Nakon završetka radova na avionu, do probnog leta nije bilo. Vlasnik ga odneo i okačio ga na plafon oldtimer kluba
________________________________________________________________

Piper L-4 Grasshopper

Krajem sezone 2017., kolega iz Italije dostavio Piper L-4 Grasshopper


Prilikom sletanja model ostao bez jedne ćelije na prijemničkoj bateriji. Prinudno sletanje je bio neizbežan...

Oštetćen je bio prednja strana trupa, krup gde nalegnu krila, kormilo pravca i još dosta sitnih pukotina. Takođe, oštećen je bio i deo napadne ivice krila...


Nakon delimičnog rasklapanja, radove sam počeo na trupu, na većim, konstruktivnim lomovima


Dok se sušio lepak, radio sam i na bravicama od vratanca


Kad sam mogao da skinem stege sa trupa, napravio sam letvice gde će da nalegne plank, na gornje strane između firewall-a i kabine i vratio sam okvir predenje strane kabine



Pored plankiranja ofarbao sam okvir kabine



Kapotaž se isto oštetio, pukotine sam sredio pomoću gita, a udubljenja sam izvukao pomoću fena.


Nakon maskiranja, naneo sam prvi sloj špric kita


Na repu isto je bilo posla. Svaka šarkica se isčupala iz kormile pravca. Oštećene delove sam isekao, i ulepio sam nove blokove od balze. Nakon fiksiranja šarkica u kormilo pravca, na trupu su presvučeni sanirani delovi i poravljena je oštećena napadna ivica krila


Dok je Erika nalepila "flekice" folije i sredila detalje,


ja sam sa donje strane napravio vratanca za pristup rezervoaru i šrafovima konzole motora


Nakon saniranja, model je vraćen vlasniku, radove nastavljamo nakon nabavke motora...
_____________________________________________________________

DJI MAVIC Pro Platinum


Čast mi je bilo da prvi poletim ovu odličnu letelicu


Nakon povezivanja na tablet, sledela je i jedna kratka obuka


"učenici" su prošli prvi deo obuke, kao teoretsku, tako i praktičnu


Prve korake su savladali, sad je na njima koliko će da vežbaju. Ja sam bio oduševljen sa ponašanjem letelice


Iako je duvao relativno jak vetar, nije ga cimao


nije bilo nikakvih naglih pokreta, a i osetljivost senzora protiv prepreka je na visokom nivou


Svaka čast za DJI, opet je uspeo da napravi jednu odličnu letelicu.
______________________________________________________________

Kyosho Axxe 2WD 1/10

Na testu se našao i RC autić Axxe, od dobro poznatog proizvođača, Kyosho


Ovaj model se ubraja u jedan od najjeftinij u svojoj kategoriji od ovog proizvođača


U ovom kompletu dobijate sve osim baterija za daljinski upravljač. Na prvi pogled buggy ima markantan izgled, sa masivnim točkovima


Zamerku bi imao na šasiju, koja je od plastike, pa ako autić vozite na neravnom terenu, mozda će dobiti po koju ogrebotinu sa donje strane


Sama školjka je od relativno mekane plastike, tako da ako se slučajno prevrne neće doći do pucanja istog


2WD na zadnje točkove isporučuje dovoljno snage, da vožnja bude vrlo interesantna. Ponašanje po snegu, po blatu je priča za sebe



Napravili smo i malu rampu, da vidimo kako se ponaša kad odskoči sa nje


Ako uspete da se auto ne izvrne, onda bez problema možete nastaviti vožnju



Sa 1800mAh 7.4V NiMH baterijama smo mogli da ga vozikamo nekih dvadesetak minuta. Nakon nedeljne prepodnevske voznje, stekao sam pozitivan utisak o ovom autiću. Odnos cena - kvalitet je realna. Za prihvatljivu cenu od oko 24.000 RSD, dobićete odličan vid zabave


Da ne zaboravimo, ovaj mališan ima prostora i za "tuning". Što bi svima preporučio je zamena NiMH baterije za LiPo 2S 4000mAh. Najvažniji korak jeste, da se na ESC-u prebaci prekidač na LiPo bateriju, i već možete da ga vozite. Školjka se lako skida, a i ostalim delovima imate lak pristup

Nakon dve, tri nedelje intenzivnog korišćenja po terenskim uslovima, došao je momenat da da pregledam, prekontrolišem. Naime, i vlasnik se žalio da se čuje nešto oko diferencijala. Nakon rasklapanja zadnjeg vešanja i otvaranja kućišta diferencijala. Tamo je sve bio u najvećem redu. Problem je bio kod prenosnih zupčanika, a za te zvukove, klepetanje su bili krivi sitni kamenčići i pesak



Nakon čišćenja, sledelo je test vožnja, kojeg je ovaj put obavio moj sin, još uvek najmlađi član našeg tima

______________________________________________________________

Reely Rex-X 1/8

Radi sređivanja, dostavljen mi je autić Reely 1/10


Nakon nabavke svećice i goriva, napravili smo po koji krug sa njim


Evo, možete videti kakav je jadan bio kad je stigao do radionice,


i nakon sređivanja  


Vlasnik je bio oduševljen kad je video autić. Postavio je i novu masku

______________________________________________________________

Kyosho Dirt Hog 1/10

Na testu se našao još jedan Kyosho proizvod. Ovaj put, Dirt Hog


Na prvi pogled deluje jako interesantno, dizajn su lepo potrefili, kolor šema dolikuje jednom ovakvom modelu



Kao i kod svakog RTR autića, osim 4kom AA baterije za daljinski i ovde dobijate sve uz autić


I ovaj put, Syncro daljinski upravljač je zadužen za komunikaciju imeđu vozača i autića. Kao jedinu manu bi naveo, da prilikom vađenja baterije radi punjenja, mora da se skine karoserija


Motor, ESC i zupčanici su lepo pokriveni, zaštićeni. Amortizeri su fabrički napunjeni sa uljem



Cena ovog modela je više nego realna za koji dobijate odličan vid zabave. 


Točkovi nisu veliki, treba zaobilaziti teren gde trava nije idealno podšišana

____________________________________________________________

E-flite Advance 25e

Iako sam rekao da za sad ne radim uslužno, primio sam jedan manji posao. Radi se o modelu Advance 25e. Model je imao prinudno sletanje na krov jednog  hangara


Ponekad oštećenja modela izgledaju grozno, a posle se lako sanira, ali ima i one, obrnute varijante. Tu se vidi da je dobio samo po njušci


Kad se model ošteti, najbolje je da pokupite sve puknute delove, parčade. Prilikom popravke mogu dobro doći, a u dosta slučaja mogu da se vrate i nazad


U prvom koraku je najvažnija stavka, zalepiti glavne noseće elemente. Posle možete raditi na detaljima. Nakon planka na stranicama, na red je došao i donja površina trupa. U zadnjem koraku, ulepljena su ojačanja


Odsekao sam višak planka i preskukao sam da sa folijom


 ____________________________________________________________
_____________________________________________________________

Sezona 2019.

Kyosho Axxe 2WD 1/10


Po zahtevu kolege, namontirali smo aluminijumsku zaštitu šasije


Koliko efekata ima, ostaje da vidimo nakon par vožnje...
____________________________________________________________

Mini Piper J-3

Model je donet na pregled 


On je fabrički predviđen za trokanalni prijemnik (motor, kormilo dubine, kormilo pravca). Prvi vlasnik je uradio neke modifikacije, i napravio mu elerone i ubacio jači motor. Iako sam govorio da neće ovako da valja, novi vlasnik je zahtevao da proverimo sve i da ga poletimo. Sa baterijom 3S smo namestili i težište.

Pošto novi vlasnik tek sad počinje obuku za RC pilota modela aviona, ja sam imao zadatak da poletim model


Nakon par sekundi u vazduhu, model je upao u kovit i pao je dole.

Nakon priče sa prisutnima ustanovili smo da jak motor, ne adekvatno rešenje elerona i velika težina modela je doveo do pada istog. Sam vlasnik je zahtevao da svakako poletim model, pa šta bude. Ovaj test let nije završio slavno. Na sreću, sa vlasnikom i dalje smo ostali prijatelji 
________________________________________________________________

MiG-29

Dobro poznati model od penastog materijala je kupljen polovan. Moj zadatak je bio pregled, kontrola elektronike i nameštanje otklona, programiranje na daljinskom upravljaču


Test let modela, sledi...
____________________________________________________________

Trener model

Visokokrilni trener model isto polovan, rađen u domaćoj radinosti od penastog materijala, kupljen polovan. Isto pregled elektronike i nameštanje otklona, programiranje modela u daljinskom upravljaču


Sredinom oktobra model je imao test let. Malo sam bio skeptičan kako će da leti, ali zadovoljan sam. Još Marko da navikne na njega i to je to. Poletanje sa puta, sletanje na put. Nije prebrz, na pola gasa leti bez poteškoća. Čak i da duva vetar, neće biti problema.

____________________________________________________________

Multiplex Easy Glider Pro

Jedrilica je nova, mada su počeli da nafarbaju šare neke, što smo sad mi završili. Namešten je motor, ESC, servoi su fiksirani, provereno je težište. Uprogramiran u daljinski upravljač. Čim stigne elisa može da ide na livadu ili aerodrom

____________________________________________________________

Riccs Cessna 182

Radi sastavljanja, dostavljen mi je model Cessna 182 od dobro poznatog proizvođača Riccs. 
Radi se o modelu od penastog materijala sa rasponom krila 775mm.


Nakon fiksiranja konzole motora i horizontalnog stabilizatora namontirao sam motor i kapotaž


Dvoumio sam se oko fiksiranja krila jer je to rešen sa magnetima, da li da ostavim ili da nađem drugo rešenje. Vlasnik modela je rekao da ostavimo ovako.


Nakon nameštanja otklona model je bio spreman za test let.

Sredinom oktobra model je imao uspešan test let. Iako je mali, ponaša se kao veći modeli Cessne. Poletanje sa staze ili iz ruke, sletanje bez problema na stazu. Model je odličan samo da ne duva vetar. Sa jačim vetrom ne bi mogao da se izbori.

____________________________________________________________

P-51 Mustang

Kolega kupio jedan prelep mali Mustang i doneo ga radi kontrole elektronike i nameštanja na njegov daljinski


Na prvi pogled, odličnu trgovinu je napravio. Model sa razmahom krila od 1260mm, poteran sa LiPo 3S 2200mAh baterijom i poletnom težinom od 1520g. je idealna kombinacija.

Trebalo je da se fiksira deo kapotaža, koja se ranije fiksirao pomoću gume, ulepio sam klupicu za bateriju, napravio sam čičak trake za fiksiranje baterije Na kraju namestio sam otklone i proverio sam težište modela

____________________________________________________________

Sopwith Camel

Kolega iz Beograda nam dostavio njegovog Sopwith Camela. Proizvođač modela je dobro poznati Hangar9. 


Naš zadatak je da skinemo glow motor, da modifikujemo konzolu motora i da ugradimo elektro motor.

______________________________________________________________
______________________________________________________________

Sezona 2020.

Sopwith Camel

Kako sam pisao iznad, model nam je dostavljen radi konverzije motora, sa glow na elektro


Prvo sam raskačio creva za gorivo a posle sam skinuo motor


Iz trup sam izvadio rezervoar i grejač svećice


Motor i ESC mi stigao pre par dana


Kolega je odstrugao konzolu motora, kojeg sam namontirao

 
Postavio sam kapotaž da vidim kako čuči



Pošto je štimao sve, mogao sam da povežem ESC, da vratim potrebne tegove radi tačnog položaja težišta i da konačno fiksiram kapotaž




______________________________________________________________

Piper J-3

Model je proizvod Dancing Wings Hobby


Radi se o modelu drvene konstrukcije, raspona krila 1180mm na elektro pogon na bateriju od 3S LiPo


Nakon provere delova, počeo sam sa sastavljanjem. Prvo sam sastavio trup



Tu ću da napomenem, fiksiranje stajnog trapa je tako predviđen, da se ušrafi u dve zalepljene šper ploče. Te šper ploče delom nalegnu na letve od 4x3 mm, a sa strane se lepe za plank. Ako malo grublje slećete, osim što će se počupati iz trup rasturiće i deo planka. Koristeći još par letvica od balze, povezao sam taj deo sa dva noseća rebra trupa. Ovako ne bi smeo da dođe do loma.


Horizontalni i vertikalni stabilizatori su iz jednog dela, samo treba obraditi ivice. Vertikalni stavilizator je iz jednog dela, dok na kormilo pravca treba dolepiti jedan deo


U kompletu sti
žu čelične šipke za povezivanje servoa sa komandnim površinama. Šteta što ne ubacuju parče bovdena, jer od servoa do kormile dubine i pravca dužina ne dozvoljava da se stavi samo šipka. Ako letite model sa malom većom brzinom, servo neće pomeriti kormile već će šipka da "pobegne" sa strane. Zbog toga, mora da se doda bovden. Naravno, ni on ne može da "visi" samo u trupu, tako sam ga ja na dva mesta fiksirao

 
Samim tim, trup i repne površine su spremne za presvlačenje monokotom




Dok je Erika presvlačila repne površine i trup,

a ja sam sastavio krila


Nakon plankiranja gornje površine, radove sam nastavio na donjem delu



Kad sam i tu nalepio sve, mogao sam da zalepim krilo 


Dok se sušio lepak, sastavio sam krajeve krila,


što sam i nalepio na krilo


Elerone treba iseći iz krila. Ovo rešenje prođe kod ovakvih, manjih modela. 



Folija se naslanja na plankirane površine i na rebra koja su od 2mm debljine. To je relativno tanko, pa sam na svako rebro dolepio proširenja od 4mm



Kad se osušio lepak, mohao sam da obradim celu površinu krila kao i elerone



U kormilo dubine i pravca ulepio sam šarkice a posle ih namontirao na svoja mesta. Fiksirao sam i stajne trapove



Došao momenat da vidimo model u jednom komadu



Dok je Erika radila na presvlačenju krila, 


ja sam fiksirao servoe za elerone,


ugradio sam servoe za kormilo dubine i pravca,


i hteo sam namotirati motor. Pošto za početak koristimo kapotaž koji je stigao uz model, morao prilagoditi njemu. To znači da sam morao produžiti kutiju motora


Onako, na kraju gledano, nije ni ispao loše, jer ovako šrafovi od motora stoje krajnje bezbedno


Kad se radi u timu, to se vidi i na modelu. Svaki dan je sve kompletniji


Stigli smo do momenta kad je model 85% odrađen


Što se tiče prednjeg i bočnih stakala, montiranje nije bilo jednostavno, ali na kraju ipak smo rešili


Namontirao sam elerone, povezao sam servoe sa pokretnim površinama i proverio da li radi sve


Na kraju izmerio sam model


Težina od 790g je sa baterijom 3S 2200mAh. Malo je više od fabrički pisanog, ali videćemo kako će se ponašati.






Izveštaj o prvom letu modela, sledi...
_____________________________________________________________

Ultimate EP & Futaba 6EX

Prilikom kupovine našeg modela Jamara Ultimate EP, kupac me zamolio da mu nađem daljisnki upravljač. Nakon razgovora o mogućnosti obuke i na temu simulatora, o modelima i cenama, odabir je prepustio meni. Nakon par dana na oglasima se pojavila jedna Futaba. 


Ovaj daljinski nema impozantne funkcije ali sa svojih 6 kanala je više nego odličan za početnike. Prednost je i to, da ga mogu spojiti sa mojom "desetkom" i učenik se odmah privikava na svoj daljinski prilikom obuke. Za ovu cenu mogao sam naći i sa više funkcija, ali ne ovakav kvalitet. Sa Futaba daljinskima nikad nije bilo nikakvih problema. 


U dogovoru be bio i to da ću namestiti daljinski za buduće letove modela Ultimate. Nakon ugradnje prijemnika i povezivanja servoa, 



model je bio spreman za isporuku

______________________________________________________________

SKYRC E430 - punjač za baterije

Osim nabavke daljinskog za Ultimate, trebao sam kupiti i punjač za baterije modela. Odabir je pao na SKYRC E430. Mali kompaktan punjač, sa osnovnim funkcijama, isto više nego odličan za RC pilota, početnika


U kutiji dobijate punjač, kabal za povezivanje na 220V i za baterije, sa konetkorom XT60 kao i uputstvo za upotrebu



Na mestu gde ide kabal za 220V imate jasnu poruku da pre korišćenja obavezno pročitate uputstvo za upotrebu. 


Na gornjoj strani su LED svetla koje daju vam do znanja kakvu bateriju punite, tu se namešta jačina struje za punjenje i treba da se izabere vrsta baterije LiPo ili LiFe. Sa ovim punjačem mo
žete puniti sa 3A do 4 ćelije


Iako u uputstvu imate napisano, nacrtan sve, povezivanje je vrlo jednostavno

______________________________________________________________

RYZE TELLO - dron za zabavu


Na testu se našao dron TELLO. Kao i svaki dron, i ovaj ima kako prednosti, tako i neke mane. Ali da krenemo od početka. Prečnik drona je nešto malo više od 20cm. Relativno je lagan, tako da letenje u malo jačem vetru zaboravite ali zato može da leti čak i u zatvorenom prostoru


Za upravljanje Vam je dovoljan Vaš pametni telefon i da imate instaliran TELLO aplikaciju, mada postoji i mala konzola za upravljanje, posebno se kupuje.


Ako ste R/C pilot početnik, nema potrebe da se plašite. Sa TELLO-m vrlo lako naučite osnove letenja drona.


Imate funkciju da sam poleće i sleće, sa tla ili iz ruku. U mirnom vremenu ili u zatvorenom prostoru jako lepo drži poziciju. 


Štitnici elisa su više nego dobrodošle


Reakcije na komande kasne malo u odnosu na ozbiljnije dronove, ali možete navići i na to. Jedna baterija traje do 8-9 minuta, u odnosu na stil letenja. Kao manu bih naveo punjenje baterije. Prvo i prvo, ne dobijate punjač, već koristite kabal od punjača Vašeg pametnog telefona. Drugo, da baterija mora da bude u letelici tokom punjenja, pa samim tim, dok se pune baterije, letenja nema


Sa kamerom koji je sa fiksnim fokusom možete praviti fotke 5MP ili video sa 720p. Pošto kamera nema stabilizaciju, ako malo žešće letite tokom snimanja, to će se primetiti i ne u pozitivnom smislu. 


U svakom slučaju, za protivvrednost od 100€ koji je možda malo više u odnosu na Syma 5X ili slične letelice, dobijete dron odličnog kvaliteta i dobar vid zabave.


Na otvorenom prostoru ako duva vetar onda morate da ga letite što opreznije, jer svaki potres se primećuje na snimku. Evo jednog kratkog priloga


Kako se vidi na snimku, probao sam funkciju 360° oko svoje ose, 360° oko sebe, i malo da pratim mace, što je bio pravi izazov na toj visini i po ovom vetru. Što se tiče fotki, ako imate dovoljno svetlosti, onda su vrlo dobri



Kod ove letelice važi pravilo "kol'ko para, tol'ko muzike". 


 _____________________________________________________________

Carson Easy Tyrran 250 indoor helikopter

Zbog problema oko ponašanja pri letu, dostavljen je mali helikopter Carson


Problem sam ubrzo našao, tako da heli je letnom stanju. Ako već bio kod nas, napravio sam po koji krug sa njim. Ponašanje klasično za ovu vrstu letelice. Miran je, lepo sluša na komande. Početnicima, za preporuku. 

______________________________________________________________

Trener model RC18

Radi pregleda, podešavanja i manje modifikacije, dostavljen nam je trener model RC18


Konstruktor modela je kolega Slobodan iz Valjeva. 


Model je kupljen pre par meseci, ali vlasnikom, pilotu početniku se nije svidelo srce na trupu i na repu modela. To sam relativno lako rešio. Sa donje strane trupa, svakako treba da ostane otvor zbog hlađenja elektronike unutar trupa, samo će sad biti za nijansu veći. 


Sa vertikalnog stabilizatora sam skinuo tu belu i crvenu foliju, i sa čepom u obliku srca zatvorio sam otvor.


Kad su stigle nove nalepnice, zalepio sam iste


Samim tim, model je spreman za prve letove...


_____________________________________________________________

Arrow Hangar9

Radi kompletnog sređivanja, dostavljen nam je trener model Arrow

-skida se stara folija
-po potrebi sanira se drvena konstrukcija
-stavlja se nova folija
-ugrađuje se elektronika
_____________________________________________________________

F22 Hangar9

Radi kompletnog sređivanja, dostavljen nam je model F22


-skida se ostatak folije

-po potrebi sanira se drvena konstrukcija
-stavlja se nova folija
-ugrađuje se elektronika
_____________________________________________________________

Mini Velox

Naš bivši Velox je završio kod nas. Razlog, oštećenje kutije motora i vrha krila
Saniranje sam počeo sa trupom i sa kutijom motora

Bilo je posla i na kapotažu. Na sreću, nije se jako izlomio



Dok se sušio kit, nastavio sam sa ojačavanjem kutije motora


Kad sam završio drvenariju na kutiji motora, mogao sam da ga presvučem, ojačam sa staklenom tkaninom - epoxy smolom


Ofarbao sam i kapotaž


Nakon što je Erika presvukla oštećenu foliju,


ja sam mogao da ugradim motor


Samim tim model je bio spreman za isporuku vlasniku


Kratak video prilog od vlasnika:

_____________________________________________________________

Sky Surfer

Radi pregleda modela i prvog leta istog, doneli su nam model Sky Surfer od 
AF-MODEL


Nakon pregleda izašli smo na našu livadu, da ga poletimo


Model jako lepo leti, pravi je početnički. Nije agresivan, prašta pilotske greške

______________________________________________________________

TEAM ORION Advantage Touch Duo V-Max 2x100W

Na testu se našao punjač baterija Advantage Touch Duo


Već sa samog pakovalja možete naslutiti da se radio o vrhunskom punjaču


U pakovanju dobijete sam punjač, kablove za napajanje (220V / 12V), kablove za povezivanje baterija (Dean/ EC3) i dva adaptera za balanser kablove sa različitim slotovima


Kad uključite punjač, u glavnom meniju nameštate kakvu bateriju povezujete a tu birate i šta da radi sa baterijama. U podmeniju možete namestiti zvuk upozorenja, boje natpisa, jezik, kontrast displeja


Nakon odabira vrste baterija možete da ih povežete na punjač i da pokrenete željenu funkciju


Punjač obe baterije prati i ispiše stanje punjenja 


Može da se prati i svaka baterija, posebno. Ja sa namerno namestio dve različite boje, tako je lakše i praćenje istih



Kratak video prilog ⬊⬊⬊⬊⬊

__________________________________________________
__________________________________________________

Sezona 2021.

Sky Hero II

Nakon par godina stajanja, model Sky Hero II je vraćen do nas, da bi ipak mi završili saniranje


Šta smo radili na modelu pre par godina, mo
žete da pogledate, pročitate na linku:


Kako se vidi na slikama, na modelu ima posla, ne malo. Ali, ako uzmemo u obzir da se radi o odličnom trener modelu, i da fabrika Graupner ne postoji više, vredi uložiti u njega. 

Dakle, nakon 8 godina, saniranje sam nastavio paralelno na trupu i na krilu




Nastavak radova, sledi...
__________________________________________________
__________________________________________________

Sezona 2022.

Pt-19 Sport Scale

Naš polaznik za RC pilota je kupio od nas kit modela Pt-19 Sport Scale, sa rasponom krila od 1020mm. Preko zime je počeo da ga sastavi, ali nakon par meseci je odustao i zamolio nas da mu mi završimo model


Paralelno smo radili na trupu i krilu. Bilo je tu dosta ispravki i modifikacija ali na kraju će da ispadne sve kako treba






Dok sam ja završavao rep modela, Erika je počela da presvlači krila



Ovaj put is ja sam upao u ispomoć


Osnovna boja je gotova, sad od vlasnika zavisi kakvu dekoracije, dekale će da nalepi

____________________________________________________________

SunBird

Elektro jedrilica je proizvod dobropoznate firme Dancing Wings Hobby. 


Raspon krila je 1600mm


Motor:
ESC:
Servo:
Elisa:
Baterija:
Težina:


Do nas ja stigla po narudžbini, sad već bivši vlasnik jedrilice je kolega Robert. Privremeno sam ga naštelovao na moj daljinski, pre isporuke svakako hoću da ga poletim


Namestio sam i težište jedrilice



Obično, predveče su uslovi idealni za test let modela, jedrilice. Iskoristili smo ovaj momenat




Sa ponašanjem sam zadovoljan, sluša svaku malu komandu, korekciju sa palica daljinskog upravljača. Na 60% gasa već poleće, u zaokretima je izračunjiv, neće vas iznenaditi sa nepoželjnim situacijama. O ponašanju u termici ne mogu da pišem ništa jer ovaj put već nije bilo termika

____________________________________________________________

Big Stick

Model drvene konstrukcije od dobropoznatog proizvođača Great Planes, sa pogonom na nitro gorivo i rasponom krila od 1500mm


Nakon štelovanja motora sledi presvlačenje modela uz, po potrebi, popravku konstrukcije krila, trupa, repnih površina.

Radove smo počeli sa pregledom motora, ali pošto je jako zapinjao pri okretanju sa rukom, nisam ni pokušavao da ga startujem. Kontaktirao sam kolegu Akoša da li bi hteo da sredi motor, jer on je doktor za nitro motore. Prihvatio je. Kad ga je razmontirao, poslao mi je fotke. Imaće posla na njemu, ima tu dosta rđe


Dok on rešava motor, ja sam naručio foliju za presvlačenje, jer treba par nedelja da stigne iz Kine...
Prijatno sam se iznenadio kad su folije stigle nakon nedelju dana i to FedEx-om. Pošto mi je Akoš potvrdio da će motor biti u redu, krenuli smo sa saniranjem modela



Sa krila smo ogulili foliju, odsekao sam one plastične terminezone jer su bile u lošem stanju. Zalepio sam puknuta rebra, promenio sam delove planka i od špera napravio sam druge terminezone 




Na trupu isto ima dosta posla, pogotovo na donjoj površini, iza prednjog trapa i oko glavnog trapa 




Isekao sam sve oštećenje delove 



Nakon zamene oštećenih delova oko glavnog trapa, mogao sam da nalepim nov plank i doterao sam površine horizontalnog i vertikalnog stabilizatora



Model je bio spreman za presvlačenje monokotom



Za presvlačenje je bila zadu
žena Erika. Što se tiče kolor šeme, sa vlasnikom smo se dogovorili da boju folije vratimo na fabrički izgled




Nakon kompletnog presvlačenja, vratio sam glavni trap i očistio sam prednji trap i točak od prljavštine i masnoće (od izduvnih gasova)


Namontirao sam servo horn-ove ugradio sam nove šarke na kormilo pravca i vratio sam ga na vertikalni stabilizator



Vratio sam servoe i isprobao sam kako rade, da li su ispravni


Kad je Akoš završio sređivanje motora O.S. Max FX, mogao sam da ga namontiram na model. Rezervoar sam očistio, promenio sam creva za dovod goriva.


Startovanje motora je prošao bez poteškoća. Lepo radi, a zvuk je vrh!


Erika je prebrisala avion, koji je bio spreman za isporuku




Bilo je dosta posla na modelu, na drvenariji. Teško se skidala stara folija, plankovi su bili masni od izduvnih gasova. Glavni trap je bio više puta popravljen, to je sad sređen, ojačan. Plankovi su promenjeni kako na trupu, tako na krilu. Servoi su prekontrolisani, motor je sređen, lepo radi, ceo avion je spreman na nove izazove. 


Foto/video: Erika Kiš, Gabor Lastovič
Modelari: Erika Kiš, Gabor Lastovič
Mehaničar: Akoš Hangodi, Gabor Lastovič


____________________________________________________________

Slow Poke

Model drvene konstrukcije od dobropoznatog proizvođača Great Planes, sa pogonom na nitro gorivo i rasponom krila od 1550mm




Iskreno, na prvi pogled sam se neprijatno iznenadio. Vlasniku modela nismo ni obećali da ćemo popraviti model. On se odlučio da skinemo motor, da povadimo elektroniku. Budućnost aviona u tom momentu je još bio neizvestan



U svakom slučaju, ako uspem, uspemo srediti lom na krilu, ostalo već nije problem. Erika je ogulila foliju sa oštećenih delova a ja sam privremeno fiksirao i zalepio krilo



Kad sam zalepio ramenjače i krilo več bio dovoljno čvrst, mogao sam da ogulim foliju sa njega. Iznenađenje ispod folije, privremeni stanar u krilu je bila jedna veverica  ili nešto slično



U sledećem koraku sam mogao da ugradim letve, rebra što su falila i da zalepim oštećenje delove, plankove


Nakon razgovora sa vlasnikom, odustao je od saniranja. Dogovorili smo se da mu vratimo motor i elektroniku, a sa avionom rado šta god hoćemo.

Nastavak teme možete pratiti na sledećem linku:

____________________________________________________________

Alpha Sport 450/02

Ko prati teme, tekstove, najverovatnije se seća da smo prošle sezone u jednom momentu u radionici imali 3 iste Alpha Sport 450


Jedan je bio naš, jedan se vratio kod vlasnika, nakon sanacije, a treći je preleteo kod kolege. On ga nije ni leteo, ali ove sezone se ukazala prilika da ga proda, što je i učinio. Novi vlasnik,  inače višegodišnji pilot drona, je prošao doobuku na našem trener modelu Hype, a nakon i na modelu Alpha Sport 450.


Nakon nekoliko nedelja mi se javi da je imao nezgodno sletanje i da se slomila elisa. Istog dana nisam mogao da mu pošaljem drugu, a on bio nestrpljiv i zalepio je onu, slomljenu. Čak sam mu i obratio pažnju da se ne igra sa lepljenjem elise. Elise se ne lepe, već se menjaju! Nije me poslušao, izašao da ga leti i tokom leta mu se opet slomi elisa. Naravno, kao početnik nije uspeo da sleti model i razbio ga



Tipičan lom, iza rebra za fiksiranje krila se polomio trup, i motor je ugurao rebro na koje je našrafljen. Krilo je prošao bez većih oštećenja.
Saniranje sam počeo sa rebrom iza motora i sa rebrom u koje uležu štiftovi od krila
 

Onda sam mogao da rasečem i trup da bi imao pristup oštećenim delovima



U sledećem koraku, vratio sam rebro u koje se ušrafljuje krilo, kod izlazne ivice


Od ovog momenta sam mogao da uzimam mere kako bih mogao da pozicioniram zadnji deo trupa


Fiksirajući ceo model na dasku je najbolje rešenje da ga pozicionirate kako treba i da ga zalepite


Sve dok ne vratite glavne delove, koje spajaju puknute delove, ne smete skinuti sa daske


Nakon par radna sata je došao momenat da vidimo kako stoje ojačani delovi na trupu i da se skine sa daske


Pošto je bio sve u redu, Erika je mogla da oguli staru foliju i da nastavim radove na oštećenim plankovima trupa





Pošto sam rešio trup, Erika je mogla da vrati foliju





Kasno popodne smo videli da od kiše, koja je po prognozi trebala da pada, neće biti ništa, a i vetar se smirio, Erika došla na ideju da poletimo model. Vratio sam izvađene delove, ubacio sam svoj prijemnik i namestio sam ga na moj nov daljisnki. 


Nakon obavezne provere težišta, izašli smo do hipodroma gde je model imao uspešan test let



Ponašanje model se nije promenio, osim što je malo sporiji jer je vlasnik dostavio elisu slow fly 10x4,7 umesto sport 10x5. Nakon ojačavanja trupa oko loma, plankiranje trupa je lepo ispao, a Erika je dala sve od sebe da kolor šemu vrati na fabrički izgled. Moram da je pohvalim jer je uspela da postavi sve boje, sve linije. Jedino gde se primećuje da je nešto rađeno, to je nedostatak naptisa, oznake na trupu.


Foto/video: Erika Kiš, Gabor Lastovič
Modelari: Erika Kiš, Gabor Lastovič


____________________________________________________________
 
Ovih pet godina je jako brzo prošao. Kako ste videli, čitali, imali smo dosta interesantnih popravaka, saniranja a i testova raznih modela aviona, dronova. Nedavno smo ukoračili u sezonu 2023. i nastavimo sa radovima u modelarskoj radionici. Ako ste do sad pratili naše radove, testove, čitali naše tekstove, u narednim sezonama isto možete učiniti na sledećem linku:


====================================================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése