Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2017. febr. 19.

Hangar9 Sundowner


U flotu mi je preleteo model Sundowner, od dobro poznatog proizvođača Hangar9



Razmah krila: 1600mm
Dužina trupa: 1204mm
Poletna težina: 2.70-3.20 kg, u zavisnosti da li ga letite sa elektro ili sa SUS motorom

Ovaj moj je stigao kao polovan, sa vidljivim znacima korišćenja


Motor je na njemu što se dobije i u kitu, Evolution 61, kapotaža nije bilo na modelu


Vidi se da je pao jer iza "firewall"-a je nešto rađeno, ni boja folije nije isti


Stajni trap je u redu, i visina je idealna


Da je popravka gadno urađena, primećuje se na više tačaka


Čak ni koren krila nije nalegao na trup kako treba


Ja tako ne bih smeo da poletim model 

Kod repnih površina sam se tek iznenadio. Ovakvo rešenje osiguranja šarkica prvi put vidim za ovih osam godina što sam u RC priči, modelarstvu


Em ružno, em... ah...  Razumem ja da je bezbednost bio prioritet, ali postoje tu i druga rešenja za to.
Kabina nije nalegao redovno na trup, što isto pokazuje da nešto nije dobro i pedantno odrađeno


Na krilima isto bilo oštećenja. Sa obe strane, pri krajevima je oštećena napadna ivica


Iza izlazne ivice, kod desnog krila, na trupu je isto nešto rađeno


Šarke elerona su isto osigurani, naravno, kao i na repnim površinama


Vratanca servoa su relativno dobro isečeni, mada i tu bilo potrebe za malim korekcijama


To bi bilo to, ukratko o stanju modela. Inače u zamenu sam dao dva modela od EPO pene, F4F Wildcat-a i Archer-a. U svakom slučaju, isplatila mi se zamena, ali evo i razloga zašto...

Uz ovaj model, koji jeste u letnom stanju, ako nekome ne smetaju ti stvari što sam iznad naveo, dobio sam nov trup sa svim repnim površinama i kapotažom


Kad sam krilo prebacio na nov trup, sve je izgledalo dosta bolje 


Kapotaž je vrlo markantnog izgleda, produžen je skroz do napadnih ivica krila



Trup je zaobljen, poklopac kabine ja mali, model je pravi sportista



Sve u svemu, još uvek mislim da nisam pogrešio sa ovom trgovinom. Sad ostaje da se reše oštećenja na krilima, da ugradim elektromotor i servoe.


Pošto sam temu postavio i na naš RC forum,



par reči je napisao i prvi vlasnik modela, Zajko iz Male Ivanče:

"Pozdrav !

To je ARF model i zove SUNDOWNER 50 ARF (HAN4725), prodata su 2 kom u Srbiji, taj koji je zavrsio kod tebe je leteo u Maloj Ivaci, davno bilo 5/6 mozda i vise godina, ja ga sklapao i ako to nikad nisam voleo, motor je veci nego sto trazi (hangar9 kaze 0.40 do 0.52 a na njemu je 0.61 Evolution 10cc), bili i su i neki u to vreme dobri Spektrum Servo motori.... Odlicno je leteo, uzasno brz, perfektno upravljiv i poslusan, kao na sinama, ali trazi brzinu... kod mene je i imao... Meni je jedini problem tada bio sto u dolasku, u pravcu ka meni, na sletanju je bio brlo neprimetan, nezgodan, tanka krila, sto je logicno, boja ili vec ne znam sta... ali savrsen... Sve na njemu je bilo novo i imao je 15/20 jako uzbudljivih letenja, a kad sam se malo navikao i opustio, desio se i kobni let, ne secam se sta je bilo, ali je zakucan nosem u zemlju...
Sve do korena krila je bilo zdrobljeno, prilican udarac... Drvo do korena je bilo maltene smrvljeno u sitnim komadicima, spiner i kapotaz u paramparcad... Obzirom na udarac steta na krilima je izgledala minimalna...
Kako tada nisu imali trup kao rezervni deo, na stanju u DE, neke zime je pala odluka da se rekonstruise, prikrpi iz postojecih delova, iz dosade ... i ispalo je kako je ispalo, a opet kako je bilo, dobro je i ispalo, Daleko od toga da sam ja majstor ovog zanata i da imam strpljenja, pogotovu sto je tada sklopljen njegov stariji i veci brat (raspona 2050mm), takodje iz ARF, nov, sa ZENOAH 38cc, taj je otisao takav kakav je na policu, u medjuvremenu stigao novi trup, kapotaz, zadnje komande, spinner, ali nikad nije prebaceno sa olupanog trupa na novi... Taj avion takav kakav je, je pre mesec i mozda nesto vise, nakon dugoooog stajanja na polici sa sve tim novim delovima kupio decko iz Kragujevca mislim za 150 eur, sto je za njega bio poklon, a za mene prazno mesto na polici i da ga negledam i ne premestam vise, smetao je kao takav... prednji deo je umotan u crvenu tamnu drecavu foliju, nije bilo originalne i smatrao sam da ce biti vidljiviji, a nisam bas ni perfekcionista, jel sam ga jako voleo & zeleo, da ponovo po leti.. jedno vreme, dok zelja nije nestala...
U to vreme, pre mnoooogoooo godina Hangar9 je izbacio te T-kurce upravo za tu namenu, da se obezbede kontrolne povrsine od popustanja lepka na papirnim originalnim sarkama, prodavale se u kesicama po 100 kom. Nisam na to obracao paznju iako sam odnekle znao da moze da se desi, dok nisam to doziveo na nekom drugom avionu gde sam bukvalno na 15-tak metara pratio, kao na usporenom filmu, kako se na desnom elevatoru odvaja-ispada kontrolna povrsina, visi i landara na polugici servoa....avion pada...zakucava nosem u zemlju... potom sam na sve svoje avione to stavljao, pa posto je korisno a zaista izgleda ruzno, te metalne T-kurce zamenio drvenim obicnim cackalicama, savrseno je funkcionisalo i bilo kud i kamo lepse (neprimetno takoreci), i danas to radim kad me ne mrzi i kad su papirne sarke ili one plasticne u pitanju... Nakon toga nisam imao slucaj gubitka komandi iz razloga ispadanja sarki....
Smem da se kladim, ne znam koliko bi trajao i koliko bi bio izdrzljiv, na punu svoju brzinu, ali takav kakav je sigurno bi leteo... nepotrebno je porediti ga sa novim trupom i svim ostalim zamenjenim delovima, ali bi zasigurno leteo... ON je u nosu, zbog krpljenja dobio prilicnu tezinu od ojacavanja polomljenih delica i kolicine lepka....
Verovatno ne bi leteo kao nov po sinama....
U svakom slucaju odlican drveni avion, sa jacim motorom od predvidjenog (malo koriscenim), na njemu je cak u svojim poslednjim letovima bio originalni EVO rezonator, koji mu je jos vise dodao na snazi i brzini, koji je od udarca slomljen...
Ja bih ga u svakom slucaju radije leteo sa tim motorom nego na struju, ipak taj zvuk na 20000 RPM i dim, imaju svoju draz"


Za nastavak radova na modelu čekalo se ne malo, tačno dve godine. Kako ste mogli čitati na početku teme, u nov trup prebacujem servoe, model dobije elektro motor a krila sredimo da bude po našem ukusu. 


Doduše, ima tu i ponekih oštećenja, što nije poslić od sat vremena...


Trup modela

U prvom koraku ulepio sam horizontalni stabilizator 


Prvo treba da se skine folija sa površine gde se nanosi lepak


Zatim pažljivo treba da se izmeri odstojanje u raznim pravcima da bi stabilizator bio nacentriran na trup tek posle da se zalepi i da se fiksira


Dok se ne stegne lepak, ne sme trup da se dira. Sličan je postupak i kod vertikalnog stabilizatora


Nakon fiksiranja papirnatih šarkica namontirao sam i kormile visine i pravca, kao i repni točak


Namerno nisam koristio fabričku varijantu jer taj se fiksira i kormilo pravca, a ja imam običaj da rasteretim kormilo i fiksiram ga sa donje strane trupa. Ovako ne možeda se isčupa prilikom grubljeg sletenja. Visina taman odgovara


Kutiju motora sam ojačao sa staklenom tkaninom i dvokomponentnom smolom



Saniranje krila

Na oba krila bilo sitnih oštećenja i nisam hteo ovako da ostavim


Na oba krila je propuklo plank i oštećena bila napadna ivica


Sa oba krila je skinuta folija, isečen je plank i oštećen deo napadnih ivica


Ulepljene su nove letvice od čega će se oblikovati napadna ivica


Nakon dopune polomljenih rebara mogao sam ga plankiram i da doteram spojeve plankova



Kao što ste mogli čitati u drugim temama, povremeno volim da sastavim model, da ga gledam malo u komadu


Verujte mi, to daje dodatne motivacije 

U zadnje vreme Erika rešava presvlačenje modela. Tako je i u ovom slučaju


Nakon završetka presvlačenja


model je dobio svoje oznake, broj i naš logo kojeg je sekao Velemir u Novom Bečeju




Nakon par nedelja čekanja za isporuku motora mogao sam da vidim kakvu konzolu treba da napravimo da bih mogao da ga namontiram na model


Kolega Đerđ mi izašao u susret i napravio je ove cevaste distancere. Odlično ga odradio


Šrafove nisam imao adekvatne, ali njih sam vrlo lako skratio


Nakon ugradnje servoa, servo linkova, esc-a, izbalansirao sam elisu


Na kraju dana proverio sam i težište. Sa pomeranjem položaja baterije uspeo sam da ga namestim bez dodatka olova


Namestio sam otklone, i još jednom sam proverio šrafiće, spojeve. Poletna težina modela od 2830 g. me je prijatno iznenadio


Model je definitivno bio spreman za test let



Pošto smo dana 28.07.2019. rano jutro imali neke obaveze u Novom Sadu, i imao sam mesta za jedan model, ubacio sam Sundowner. Za to popodne je prognoza bila loša, a ja sam već bio čak i malo nestrpljiv u vezi prvog leta modela. Ako kažem rano jutro, to znači da u 6:35 je model već bio sastavljen spreman za prvi let


Kad je model stigao do mene, nisam se puno oklevao da li da bude na glow motor ili na elektro. Dobio je motor G46, po preporuci proizvođača, progonjen sa 5S LiPo baterijom. 


Kao što tu uvek bude, meni nikad nije sve jedno kad model polećem prvi put, iako je težište i sve ostalo namešteno po uputstvu.






Sa ponašanjem modela sam više nego zadovoljan. Poletanje, letenje i sletanje kao po šinama bez ikakvih iznenadnih događaja


Šteta što sam imao kod sebe samo jednu bateriju 


Jutarnji test tim


Od onda, model je leteo osim Čenejskog aerodroma, Budimpešti i na Divcima, kod Valjeva


Septembar, 2021., model na Čeneju





Nakon višemesečne prodaje, model je preleteo do svog vonog vlasnika


Član naše flote 2017. - 2022.

===============================================

Foto album

=====================================================================


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése