Istorija aviona
Fairchild PT-19 (fabrička oznaka NSC M62) je bio američki primarni jednokrilni trener avion koji je služio u USAAF. Tokom drugog svetsko rata, isti avion su koristili i RAF, i RCAF. Ovaj avion je već bio savremeniji u odnosu na dvokrilac PT-13, i koristili su ga i za obuku pilota. Kao i kod ostalih trener aviona USAAF, i PT-19 je imao razne oznake u zavisnosti od motora u njima.
Avion je niskokrilni jednokrilac sa fiksnim stajnim trapovima i repnim točkom (taildragger). Posada od dva pilota je sedela jedan iza drugog, u kabini otvorenog tipa. Jednostavna, ali čvrsta konstrukcija, trup od zavarene čelične cevi sa tkaninom pokriveni, dok ostali delovi su od šper ploče i isto su pokriveni sa tkaninom. Upotreba rednog (linijskog) motora i uzan nos aviona omogućio je idealan vidljivost za pilota, dok je široko postavljen prednji trap dozvolio je stabilno rukovanje pri poletanju i sletanju
Pred novu godinu, u radionicu mi stigao kit ovog lepotana. Kit je sa laserom sekao kolega Dejan iz Čačka
Plan sam dobio od Slobodana iz Valjeva. Plan se štampa na papire veličine A4, pa se zalepi
Plan je detaljno nacrtan, oko sastavljanja nije bilo nikakvih poteškoća
Balza i šper su bili lepo isečeni, mada na nekim mestima je bilo male potrebe da se proseče i sa skalpelom
Sastavljanje krila
Na deo plana, gde je krilo, nalepio sam providnu foliju, da bih plan zaštitio od lepka, i zakucao sam ramenjaču
Poređao sam rebra, da vidim kako stoje, i označio sam na ramenjači gde treba da nanesem lepak
Na rebrima su ostavljene nogice, pomoću kojih krilo dobije potrebno vitoperenje. Na žalost, tanka su rebra, pa kod nekih su se odlomile. Njih sam prvo nalepio nazad
Naneo sam lepak na ramenjaču, i postavio sam rebra
Kad se osušio lepak, ulepio sam i gornju ramenjaču
Ulepio sam letve koji spajaju rebra sa prednje i sa zadnje strane
Radove sam nastavio sa levom delu krila
Ulepljene su rebra i ramenjače
Nakon što sam ulepio poslednje rebro,
pripremio sam krajeve krila
Sa ivica balze, gde je sekao laser, odšmirglao sam taj crni sloj, da bi lepak dublje ušao u godove
Proverio sam spoj zadnjeg rebra sa vrhom krila...
... još malo odšmirglao...
i sledelo je lepljenje
Uz pomoć jedne tanke letvice, razmazao sam lepak kod spojeva
Isto sam uradio i na drugoj strani krila
U sledećem koraku, nalepio sam letvice, okvir na vrhove krila
Tu bih vam obratio pažnju na neku sitnu ali važnu stvar. Uvek proverite špenadle, da nije ostao suv lepak na njima. Kod tankih letvica, u zavisnosti kako idu godovi balze, lako može doći do pucanja istih. Već mala količina suvog lepka može da vrši pritisak na godove i da pukne letvica. Na slici ispod, sa desne strane je oštećena letva, vidi se da je pukla čak na dva mesta, dok je leva ostala čitava
Sve to može da se dotera, ali ipak, bolje odmah da se obrati pažnja, da bi kasnije imali manje posla
Izgled krila nakon sastavljanja:
Ulepio sam letvicu na prednju ivicu krila, od čega se oblikuje napadna ivica
Višak letve sam odsekao na potrebnu meru
Kako ste već videli, krilo se sastavlja od dva dela, a ima i dehidral od par stepeni. Da bi obe strane bile u istoj visini, u kitu se dobije šper u obliku V
Po planu, ovaj šper je od 3mm debljine, mi smo sekli od 1.5mm, pa sam zalepio dva komada
Između ramenjača, dolaze ploče od balze, da bi i sa time ojačalo krilo
Po planu, tu se koristi balza od 2mm debljine, ja sam stavio dve spojene od 1.5mm
Proverio sam kako srednji šablon naleže na ramenjače
Dok se sušio dvokomponentni lepak, sa druge strane sam ulepio ploče od balze, između ramenjača
Kad sam ulepio svaku ploču sa obe strane, mogao sam da spojim krila. Prvo sam označio gde dolazi ivica šablona i zalepio
Nalepio sam letvu na izlaznu ivicu krila
Centralno rebro je malo deblji u odnosu na ostala rebra. Tu dolazi i štift, koji posle ulazi u trup, prilikom sastavljanja. Zato, tog centralnog rebra je potrebno ojačati sa obe strane, iza napadne ivice
Poklopci servoa elerona lepo i precizno su isečeni
Na rebra, gde se lepi ležište stajnog trapa, treba da se ojača sa polurebrima
Ležišta stajnog trapa, isto se sastavljaju od više delova
Centralni deo krila treba da se plankira. Prvo sam očistio ležišta planka,
pa sam ih nalepio
Kad sam vadio špenadle, onda sam primetio da sam pogrešan plank stavio sa donje strane krila Rupe, gde prolaze kablovi servoa elerona, treba da su sa gornje strane krila. One rupe sam zatvorio
Isekao sam balzu za plank, i napravio sam rupe za kablove, i nalepio na krilo
Odšmirglao sam izlazne ivice
Nakon šmirglanja izlazne ivice, sledelo je napadna ivica krila
Isplankirao sam srednji deo krila...
Kad se osušio lepak, povadio sam špenadle, da bih postavio trup na krilo
Zadovoljan sam kako lepo naleže
U sledećem koraku ulepio sam štift, što ulazi u trup sa prednje strane krila, u nalepio sam blok od balze, preko čega se krilo fiksira za trup...
Pošto nisam imao potrebnu debljinu okrugle letve, od debljeg materijala sam ga izradio
Stavio sam ga u stonu bušilicu, i pomoću šmirgle dobio sam potrebnu debljinu štifta
U više navrata proveravao sam debljinu štifta
Označio sam mesto, gde sam trebao da probušim napadnu ivicu krila
Još jednom sam proverio sve, i ulepio sam štift
Pripremio sam i mali produzetak izlazne ivice centroplana, preko čega idu šrafovi za fiksiranje krila
Pre presvlačenja krila, pomoću gita, sredio sam sastave i neravnine
Napravio sam i elerone, da vidim kako će stajati, jer posle presvlačenja nema modifikacije. Za svaki slučaj, još jedna provera
Donja površina ostaje ravna, dok gornja površina prati profil krila. Na slikama ispod se vidi da su namontirane repne površine. O sastavljanju istih, mozete da čitate u nastavku teksta.
Jako sam se dvoumio kako da rešim šarke elerona, jer je profil jako tanak
Obične, plastične nisam mogao koristiti, nema dovoljno mesta. Mislio sam da ih fiksiram samolepljivom trakom, jer kod ovog modela ni to rešenje ne bi bilo loše. Posle opet razmišljao kako će to da izgleda, pa sam se odlučio za papirne šarke.
Tri komada po eleronu
Sledelo je presvlačenje krila sa monokotom
Dosta sam se namučio sa terminezonima, ali ipak, uspeo sam lepo odraditi
Presvukao sam elerone, i kabinu
Sastavljanje repnih površina
Dok se suši lepak na spojevima rebara krila, počeo sam sastavljanje vertikalnog stabilizator
Letvice su precizno isečeni, sastavljanje dosta lako ide
Malo su mi neobični ovi sitni delovi, ipak u zadnje vreme sam radio na modelu Stuka na kom je samo horizontalac veličine kao ovde celo krilo
Sledelo je kormilo pravca
Počinje da liči na nešto
Na red je došao i horizontalni stabilizator
I ovaj put, na mestima, gde je trebalo da dođe lepak, sa turpijom je skinut sloj kojeg je ostavio laser
U sledećem koraku, sastavio sam kormilo dubine
U nekim momentima, pinceta puno pomaže
Sa ovim, horizontalni stabilizator je skoro i gotov
Kad se ubaci vertikalni stabilizator, tek onda dobro izgleda
Došlo je momenat, da vertikalni stabilizator nalepim na trup modela, ali...
...opet par koraka unazad...
Poprečne letvice jako lako se lome. Već prilikom sastavljanja neke sam morao zalepiti
Razmišljao sam, ako počnem presvlačenje modela sa monokotom, i ako slučajno malo jače stisnem peglu, ima da se polomi po koja letvica. Ako ne prilikom peglanja, može prilikom transporta, ili ko zna kako?!
Nije najbolje rešenje da se na rep modela doda po koja težina, ali rešio sam da preplankujem repne površine.
Fiksirao sam horizontalni stabilizator za dasku, i izmerio sam koliko parče balze mi trebašto sam i isekao
Pre nego što sam nalepio plank na konstrukciju, proverio sam gde će doći šarke, jer još ima mogućnosti za neke eventualne modifikacije
Nakon provere mogao sam da nalepim plank
Sredinu sam izostavio, tu treba da se nalepi na trup. Isto sam uradio i sa druge strane strabilizatora
Dok se sušio lepak, radio sam na vertikalnom stabilizatoru
i na kormilima pravca i dubine
Pre nego što sam nalepio plank i sa druge strane svake površine, usekao, i ulepio sam šarke
Poravnao sam letve...
... i nalepio sam plank na horizontalne...
... i vertikalne površine
Nakon 24h, povadio sam špenadle i odsekao sam višak planka
Opet sam sastavio model, da vidim na šta sad liči
Sledi oblikovanje napadnih ivica na repnim površinama...
... ali prvo nalepim stabilizatore na trup modela.
Sa unutrašnje strane trupa, gde nalegne horizontalni stabilizator, ulepio sam dve letvice da bi bila veća površina gde ga drži lepakKad se osušio lepak, proverio sam da li krilo dobro stoji, 90 stepeni nasprem trupa, jer za određivanje tačnog položaja horizontalnog stabilizatora koristim neke tačke i sa krila
Kad su brojke bile identične sa obe strane, proveru sam nastavljao na spoju trup-horizontalni stabilizator
Kad sam se uverio da je sve na svom mestu, namazao sam ga sa lepkom i fiksirao sam ga
Ulepio sam vertikalni stabilizator, i napravio sam ojačanje u korenu, kod spoja horizontalnog i vertikalnog stabilizatora
Nakon par minuta šmirglanja, oblikovanja balze, mogao sam da ga zalepim
U nastavku, oblikovao sam napadne i izlazne ivice
Sve bolje i bolje izgleda
Sastavljanje trupa
Dok sam proverio redosled sastavljanja trupa
moja lepša polovina je odšmirglala ivice rebara
Sledelo je lepljenje istih
Biće ovaj model više nego odličan
U sledećem koraku ulepio sam rebra koje drže klupicu baterije i servoa repnih kontrolnih površina
Nalepio sam i levu stranu trupa, ali samo do rebra iza klupice baterije
Fiksirao sam rebra trupa za dasku, i zalepio sam obe strane
Sledelo je lepljenje letvica, na koje će da nalegne plank od balze
Dok se sušio lepak, sastavio sam kabinu modela
U sledećem koraku, nalepio sam plank, od 1,5mm
Ulepio sam i instrument tablu
obradio sam ivice kabine i sad lepo nalegne na trup modela
Kapotaž je izmišljen da se zalepe više parčadi ploče od balze
Prvo sam zalepio po dve ploče, pa zatim opet po dve...
Konačno, svih osam ploča su sad već u jednom komadu
Nako, što se osušio lepak, mogao sam da ga malo oblikujem
Sastavio sam model, da vidim na šta će da liči
Na bloku držača motora, što je ujedno i kapotaž, odmah sam napravio potreban ugao prema dole
Ulepio sam i trouglove kod spojeva
Kad se osušio lepak, nalepio sam ceo blok na trup
Na sam kraj trupa, gde se spajaju bočne površine, ulepio sam blok od balze, gde će doći donja šarka kormile pravca
Pošto je vertikalni i horizontalni stabilizator ulepljen,
sledelo je plankiranje gornjeg dela trupa
Posle šmirglanja, površina je dosta bolja
Ispod krila, sa unutrašnje strane trupa ulepio sam dve matice, u šta će se šrafiti krilo
Da bi ove matice bile osigurane, a i krilo da lepše nalegne, ulepio sam blok od balze
Polako sam skidao višak balze, stalno proveravajući kako krilo naleže na trup
Krilo se fiksira pomoću dva plastična šrafa
Ulepio sam držač za bužir, na čega će prolaziti 0.8mm žica od čelika od servoa do repnih površina
Donju površinu trupa nema potrebe plankirati, samo ide jedna letvica sa unutrašnje strane, da bi filoja nalegla na malo širu površinu
Ugradio sam motor, da vidim kako će stojati
Kapotaž, u ovom slučaju se ne skida sa modela, već je izrađen kao produžetak trupa, je dobio svoj konačan oblik
Na ovoj slici je pravi Pt-19.
Nisam slučajno stavio tu fotografiju, moj model dobija istu boju...
Broj ostaje 77, samo se inicijali menjaju.
Za svaki slučaj, odštampao sam sliku, da se ne bih zeznuo oko folije,pogotovo oko sitnih detalja, kao što je kormilo pravca, u boji američke zastave.
Prvo sam presvukao dve stranice trupa
Pa i repne površine...
Kormilo pravca dobio kolor šemu američke zastave
Kormilo dubine pokreće jedan servo, značio dve strane sam morao spojiti sa čeličnom žicom od 2mm u obliku slova U
Kad sam sve premerio više puta,
Da se ne bi nešto iskrivio nakon lepljenja, kormilo sam fiksirao na svoje mesto
Nakon presvlačanja kormila dubine...
... sledelo je lepljenje brojeva modela
Glavne trapove sam savijao od 3mm čelične šipke, točkovi su sunđerasti, sa prečnikom od 50mm
Zadnji trap sam mislio rešiti sa fabričkim delovima, ali ono što imam na stanju, prevelik , tačnije previsok je
Da ne skratim taj držač točka, od šper ploče sam isekao drugi, kojeg je nakon lepljenja Erika ufarbala u plavo
Sledelo je lepljenje zvezde i natpisa na krilo
Ugrađeni su i servo "horn"-ovi
Baterija se stavlja ispod kabine. Kabinu sam fiksirao pomoću magneta. Pošto nisam imao modelarske magnete, našao sam neku vrstu dekoracije a da ima jak magnet na sebi
Ukupno 3 kom. magneta će da drži kabinu na mestu
Nakon nekih modifikacija zbog nameštanja težišta modela, stigao sam do momenta da se nameste hodovi kormila pravca, dubine i elerona
Došlo je dan da poletim model. Pre poletanja, još par fotki
Nisam sujeveran, ali nikad se ne zna šta može da se desi prilikom prvog leta modela
pa, da ipak imam po neku fotkicu. Kako se vidi na slikama, model lepo čuči na točkovima od 50mm
Nakon provere odstojanja modela od tla
proverio sam kako se ponašaju točkovi u travi, de ne bi došlo do prevrtanja prilikom ubrzanja
Kad se smirio vetar, još jedan, zadnji pregled pre poletanja
Još jedna zajednička slika
na kome se vidi neka vrsta zabrinutosti, šta će se desiti kad model odlepi od piste. Prilikom izrade modela, pazio sam na uglove, da se ne iskrivi nešto, da sve bude kako treba da bude po planu. Kad je već model bio gotov, namestio sam i težište, da bude po planu. Otklone sam namestio isto po preporuci proizvođača plana, tako da u teoriji sve je bilo idealno. Ali, praksa je uvek nešto drugo...
Polako sam dodavao gas konstantno prateći nagib trupa da se model ne bi prevrnuo, ili krenu da se odlepi a da nema još dovoljne brzine kad u jednom momentu poleti...
Prvo sam ga leteo malo višlje,
a posle već i malo niže
Štopericu sam namestio na 5min, što je i zapištio i krenuo sam na sletanje. Kako se vidi i na snimku, sletanje bez poteškoća, iz prve sam uspeo.
Što se tiče letne karakteristike i ponašanja modela, hm... utisci treba da slegnu malo, ali bilo je potrebe za malim korigovanjem hodova kormile dubine i elerona, kao i doštelovanja EXPO-a
Tokom zimske pauze, promenio sam motor na modelu i malo sam promenio ugao motora. Tokom marta meseca se ukazala prilika da odemo do aerodroma. Naravno, izneo sam i ovog mališana, da vidim kako će da se ponaša. Šta reći, sad sam već oduševljen sa ponašanjem.
U ovom video zapisu imate i let devetnaestice
Model je opet leteo, sve više i više verujemo jedan drugome
Prelepo leti,
Zadovoljan sam sa modelom
Glavne trapove sam savio prema napadnoj ivici, i od onda nema prevrtanja. Pošto je model manjih dimenzija, vrlo često ide na aerodrom
Odavno smo ukoračili u sezonu 2020. Avionče je već jedno vreme na oglasima, ali niko se još nije javio da ga kupi. U međuvremenu sam ga izneo sa sobom, da ga letim malo
Kad se odlepio od tla, video sam da nešto ne valja, jer je naglo dizao nos a ponašanje je postao kad da je model jako repat. To nije mogao biti, jer baterija ima svoje mesto u trupu. Kad sam video da je pad modela neizbežan, trudio sam da ne upadne u tablu kukuruza ili sa druge strane piste u trsku, već se da ga dovedem na mesto gde je trava malo višlja... Razlog ponašanja i pada modela je bila greška u servou kormila dubine, koja se prezubila u najgorem mogućem položaju, prema gore.
Nakon saniranja trupa i zamene servoa, vratio sam motor, esc, i proverio sam hod otklona
U sastavu flote 2016.-2023.
_______________________________________________________________
⇒ Foto album ⇐
=====================================================================
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése