Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC tezga . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2020 ...
* Uslužni radovi / test letovi u Sezoni 2020 ...




2020. máj. 13.

Golden Wings Team

Avijacija nije nebezbedna ali je, kao i more, strašna. Ne oprašta bilo kakvu nepažnju ili nehat.


Naš novi partner, Vazduhoplovno udruženje  Golden Wings Team. Preko mog bloga ću da vam prenesem njihove poduhvate, zadatke. 


Podvig srpskog avijatičara: Novi let za istoriju!

Pilot Dragan Lazić sprema rekonstrukciju istorijskog leta Pariz – Bombaj - Beograd koji je davne 1927. izveo osnivač naše prve avio-kompanije.
Dragan Lazić
Svaki put kad sa beogradskog Aerodroma “Nikola Tesla” krenemo u inostranstvo, želja nam je da stignemo što brže, udobnije i bezbednije. Kad iz inostranstva sletimo u Surčin, žurimo da što pre stignemo kući i zagrlimo porodicu i prijatelje. Život bez aviona danas je skoro nezamisliv. Ali, gotovo niko od nas i ne pomisli ko je bio inicijator osnivanja prve nacionalne avio-kompanije, a još manje znamo kako je njen osnivač podstakao narod da pre više od 90 godina prikupi novac za osnivanje “Aeroputa” čiju je tradiciju 1947. nastavio čuveni JAT, a potom i “Air Serbia”.

Priča koja sledi vraća nas u ne tako davnu, ali nažalost zaboravljenu prošlost koje bi trebalo da se sećamo s velikim poštovanjem..."

Prvi interkontinentalni let

- Davne 1927. godine, posle više pokušaja da bude osnovana nacionalna avio-kompanija u tadašnjoj Kraljevini, jedino što je preostalo pilotima iz Aero-kluba “Naša krila” koji su leteli tokom Velikog rata bilo je da ponude nešto narodu čime bi prikupili novac neophodan za kupovinu prvih aviona i organizaciju kompanije – kaže za naš blog Dragan Lazić, profesionalni pilot, master inženjer vazdušnog saobraćaja i osnivač Vazduhoplovnog udruženja “Golden Wings”. - Pilot Tadija Sondermajer sa ratnim drugom Leonidom Bajdakom napravio je let iz Pariza preko Beograda, južne Azije do Bombaja i nazad do Beograda. U to vreme takav poduhvat bio je vredan pažnje i izvan granica tadašnje Kraljevine. Bio je to prvi interkontinentalni let.


Na povratku sa puta od 14.500 kilometara koji je trajao 89 sati, Sondermajer i Bajdak sleteli su na tadašnji Bežanijski aerodrom gde ih je čekalo 30.000 Beograđana.
Posle Drugog svetskog rata, sva dela nastala u vreme Kraljevine ne samo da bivaju samo zaboravljena, već su i brisana, jer se stvarala nova istorija... Tako je privremeno zaboravljeno i ime Tadije Sondermajera, heroja Velikog rata, pilota, prvog vazduhoplovnog inženjera, osnivača nacionalnog Aero-kluba “Naša krila”, prve nacionalne avio-kompanije “Aeroput” (danas “Air Serbia”), predsednika Svetske vazduhoplovne sportske federacije FAI, sina velikog ratnog hirurga...

Tadija Sondermajer
Rekonstrukcija istorijskog leta na proleće 2019.

Poslednjih nekoliko godina mnogo se radilo na vraćanju imena iz naše istorije. Udruženje linijskih pilota Srbije postavilo je 2017. bistu ispred Sondermajerove rodne kuće u Palmotićevoj u Beogradu, na Novom Beogradu dodeljena je ulica sa njegovim imenom, a Vazduhoplovno udruženje “Golden Wings” od tada intenzivno radi na organizaciji rekonstrukcije leta Pariz - Bombaj - Beograd.
Let je planiran za april - maj 2019. godine, na godišnjicu originalnog leta. Uprkos tome što su želeli da koriste avion srpske proizvodnje, stvari se nisu odvijale onako kako su iz “Golden Wingsa” zamislili: sudarili su se sa birokratijom, suočili sa nedostatkom razumevanja i podrške... Ali, nisu želeli da odustanu –naprotiv! A kad se udruže jaka želja, snažan motiv i istrajnost, rezultat – uprkos brojnim preprekama - ne može da izostane.
- Na letu ćemo koristiti novi avion fabrike BRM Aero iz Kunovica u Češkoj. Avion tipa „Bristell Aircraft“ kojim ćemo leteti koristio je pre dva meseca 17-godišnjak iz Australije, koji je obleteo kontinent i upisao se u Ginisovu knjigu rekorda kao najmlađi kojem je to pošlo za rukom – otkriva Lazić i najavljuje da će „Bristell Aicraftom“leteti više od 15.000 kilometara iznad terena koji nije baš pitom.
Ali, izazov je veliki, a on je kao pilot i te kako spreman da uradi rekonstrukciju istorijskog leta i tim činom oda počast velikom Sondermajeru. U tome će mu pomoći supruga Marina, ultramaratonka koju dobro znamo kao učesnicu 4K trke u Italiji. Marina će biti navigator na istorijskom letu, a naziv aviona kojim će Dragan leteti je 4K - vrhovi koji su potrebni da se stigne do cilja. Simbolika naziva leta je dvostruka; jer, i trka na kojoj je Marina učestvovala nosila je predznak 4K.
Marina i Dragan Lazić

Dragan Lazić je pilot koji ima veliko profesionalno iskustvo. Zaposlen je kao Counter Drug pilot u Civil Air Patrol USAF, a u Americi su, i kad je o vazduhoplovstvu reč, stvari potpuno drugačije postavljene nego kod nas...
- Mladi piloti u Srbiji su mahom deca bez iskustva i vazduhoplovnog entuzijazma koju roditelji “guraju” da što pre dođu do posla u avio-kompanijama. U Americi postoji pravilo da piloti tek sa 1.500 sati letenja mogu da konkurišu za saobraćaj. Takvim činom piloti su primorani da stiču iskustvo i razmišljaju o letenju pre nego o novcu. Nadam se da će se posle rekonstrukcije istorijskog leta nešto promeniti i kod nas, da ćemo najviše razmišljati o bezbednosti, jer se na tome temelji posao u vazduhoplovstvu – ističe Dragan.

Nastavak teme, sledi...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése