Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Na dnu stranice imate modifikovanu anketu, pogledajte, glasajte ...
* Stalna tema, RC tezga . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* O radovima na modelu Stuka pročitajte ovde ...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2017 ...
* Nov međuprojekat, Air Tractor ...
* Nov model u floti, Sundowner ...
* Uslužni radovi / test letovi u Sezoni 2017 ...


2014. jan. 10.

Junkers Ju-87 Stuka - VII deo

Eto, ukoračili smo u 2014.-tu godinu, pa da otvorim novu, već sedmu stranicu. Za otvaranje nove stranice se vezuje još jedan razlog, a to je, da sam konačno doneo odluku šta da bude sa krilima... U početku, ako ste pažljivo čitali, pisao sam da ću krilo praviti od tri dela, centroplan i dve uške, radi lakšeg skladištenja, transporta, i sastavljanja modela na terenu, ali... Iako sam sve uradio kako su iskusni modelari preporučili, kakva sam našao rešenja na stranim RC forumima, ipak fiksiranje uški na centroplan ne funkcioniše kako treba, ili meni nije uspelo
Čak i kad sve stegnem do panja, krila imaju malo lufta, što u kombinaciji sa motorom od 62 cc, i nije baš najbolja kombinacija, a na to treba da dodamo i sile pri letu modela. Više meseci sam izgubio tražeći neko dobro rešenje, ali, nisam uspeo rešiti problem...
Sastavio sam krilo, sa šrafovima sam fiksirao uške za centrolpan (rebro br. 5 i 6), i taj luft je nestao. 
Problem je to da kad će biti model skroz završen, tako neću moći da ga sastavljam, rastavljam. Dok je bilo sve fiksirano, krilo sam probao u auto, i za par cm taman stane. Odluka je odmah pala, fiksiram krilo i problem je rešen. Jako puno vremena sam izgubio tražeći rešenje, a i volja je par puta otišla od celog modela. Pošto za mene ne postoji nemoguće, zato se nisam predao. Ova opcija je bila poslednja na spisku, ali morao sam ovako rešiti. 
U koren, gde ću lepiti površine, poravnao sam iste, i ulepio sam ojačanja na odstojnike elerona i flapsova
Dok se sušio lepak, počeo sam sa plankiranjem donje površine krila
Kad sam odšmirglao koren krila, opet sam satavio krilo da proverim odstojanje uški od tla. Pošto je sve kako treba, mogao sam da ih zalepim. Sa dvokomponentnim lepkom sam namazao sve potrebne povriše, sastavio sam uške i centroplan a zatim sam stegnuo sve šrafove
Sutradan sam proverio spojeve, i sve je fiksirano kako treba da bude
Da bih mogao završiti izlazne ivice, treba da isplankiram donju površinu krila blizu izlaznih ivica
Plank se širi, a rebra polako nestaju...
Napravio sam otvore za poklopce servoa elerona i flapsova. Okvir, na šta će da nalegne poklopac, napravio sam od čamove letvice
Kad se osušio lepak, opet plank, sa obe strane
Pa još malo planka...
Na pravom avionu, u levom krilu ima svetlo. I ja ću ga ugraditi. Rešenje je vrlo jednostavno. Razmontirao sam malu baterijsku lampu...
Napravio sam okvir za poklopac svetla...
... i nastavio sam sa plankiranjem
Za sledeći korak će me grditi iskusni modelari, da preskačem neke radnje, ali šta da se radi, volim kad se vidi napredak na modelu. Prešmirglao sam donju površnu krila...
... i naneo sam prvi sloj akrilnog gita
Kad sam počeo šmirglanje akrilnog gita, onda sam video da će biti jako puno prašine. Nastavio sam u garaži uz nošenje maske...
Nastavak plankiranja centroplana
Pošto neke postove postavljam i na RC forume, sa mađarskog foruma su mi obratili pažnju da nisam trebao pokriti ceo plank sa akril gitom... Nakon provere na još par mesta video sam da sam pogrešio  Mirče mi je rekao redosled slojeva nakon planka, ali izgleda da tu nešto nisam dobro razumeo. Znači uzeo sam šmirglu i posle sat i po uspeo sam da stignem do planka...
I to je bila samo jedna strana. Pošto ruke već nisam osetio, nalepio sam letvu sa prednje strane krila, od čega treba da se oblikuje napadna ivica
Sutradan sam odšmirglao i drugu stranu krila...
Letvu, od čega ću obikovati napadnu ivicu, prvo sam odšmirglao do planka...
... a zatim ga oblikovao
U sledećem koraku napravio sam male blokove od balze, što sam nalepio na krajeve krila...
... što sam i obradio, prvo sa Dremelom, a posle ručno sa šmirglom
Oblikovanje se nastavlja...
Na repu, na pokretnim površinama počeo sam sa ojačavanjem površine epoxy smolom - staklenom tkaninom. Prvo sam sa akril gitom doterao spojeve planka, pa sam celu površinu izšmirglao. 
Posle sam naneo i staklenu tkaninu
Posle 24h višak tkanine sam odsekao i opet sam prešmirglao sve presvučene površine. Dok čekam da mi stigne tkanina, radim na drugim delovima...
Na krilu, sa leve strane isekao sam mesto gde ću ugraditi svetlo. Za svetlo sam napravio mali okvir, što po potrebi mogu izvaditi. Kad se svetlo stavi na mesto, ovako izgleda
Kad sam sve uklopio, pomoću planka od balze zatvorio sam kutiju svetla
Na pravim avionima Ju-87B, gde se prelama krilo, treba da dođe jedno uzdužno ojačanje. Od 10mm debele balze isekao sam oblik krila...
... što sam nalepio, a kasnije i oblikovao
Hteo sam da radim dalje na detaljima krila, ali... Pojtoji jedan slogan: "tri put meri, jednom seci..." Pa ja sam više puta merio, ali ipak sam uspeo da promašim mesto za svetlo 
Nakon provere više slika o pravim avionima video sam da ga moram pomeriti malo prema kraju krila. Juče sam 70% i odradio
Dok se sušio lepak ispod planka, počeo sam sa oblikovanjem krajeva horizontalnog stabilizatora. Kad sam sve odradio, video sam da nisam dobio potrebnu debljinu i oblik kakav sam želeo...
... pa sam odšmirglao taj deo. Nalepio sam deblje parče balze od čega ću već moći izvući potreban oblik
Nazad na krilo... Odsekao sam višak planka i nalepio sam napadnu ivicu
Obeležio sam sredinu horizontalnog stabilizatora, da bih znao dokle treda da ga odšmirglam. E, sad mi se već sviđa izgled krajeva
Pošto sam drvenariju završio na repu modela, mogu da ga presvlačim sa staklenom tkaninom - epoxy smolom. Pre nego što sam počeo, izmerio sam model

Prvo sam uradio gornje površine horizontalnog stabilizatora i desnu stranu vertikalnog stabilizatora

... par dana kasnije i donju površinu i levu stranu
Opet krilo... Na oba krila treba da se nagradi kućište mitraljeza. Prvo sam napravio unutrašnji deo na šta sam nalepio malu letvu. Ta letva prolazi kroz plank i nalepio sa ga na unutrašnji deo napadne ivice
Kućište sam napravio od balza letvica

Kolege sa mađarskog RC foruma su mi skenuli pažnju na deo na lomu krila, tačnije, da je zadnji deo pljosnat
Dremel je odradio grublji deo, a ostalo sam već ručno odšmirglao
Završava se i kućište mitraljeza
Nakon obrade kućišta mitraljeza, na nekim mestima, sa akril gitom doterao sam površinu celog krila da bih mogao da nanesem staklenu tkaninu/epoxy smolu
Pošto me je obišao kolega, moj mentor, Mirče, sastavio sam model da pogleda gde, šta još treba da uradim
Uške krila sam presvukao sa staklenom tkaninom (18g./m2) / epoxy smolom
Dosta sporo, ali ipak, radi se na modelu...
Treća, noćna smena je za mene zakon. Ne zove me niko, mogu mirno da radim. Ovaj put, presvukao sam i centralni deo krila
Od 5mm debele balze isekao sam letve od čega sam izradio kočnice (dive brakes), što dolaze ispod krila, koje su pravi avioni koristili pri bombardovanju
Po planu, ove kočnice mogu da budu u funkciji, ali ja ću ih samo fiksirati uz krilo
Nakon određivanja tačnog položaja odstojnika, presekao sam plank da bi ih ulepio na svoja mesta

Opet paralelno radim na trupu i krilu...
Na trup sam nalepio letve od kojih sam izdradio prelaz trupa na krilo. Da bi lakše savijao letve, taj deo sam napravio od više tanjih letvi od balze
Dok su se sušile letve, sa epoxy smolom-staklenom tkaninom počeo sam presvlajčenje donje površine krila
Krilo sam vratio na trup da bih lakše nalepio ostale letve
Nakon malog šmirglanja, evo rezultata:

Evo, prošli su svi praznici, šta više, već pišemo februar 2015, pa da nastavim sa temom oko modela Stuka...

Na žalost, presvlačenje donje površine krila se nije uspeo, pa sam morao svu tkaninu da ogulim. Problem je bila mešavina epoxy smole i niska temperatura prostorije... No, svaka škola se plaća, radimo dalje...

Juče, u društvu Tamaša i Karolja, opet smo presvukli donje površine krila
Ujutru sam odmah otišao do radionice da proverim kako sve to izgleda, i zadovoljan sam
Višak smole sam odšmirglao prvo sa grubom, pa sa finom šmirglom


+



















Za sad, urađene su uške krila. Sastavio sam trup i krilo da vidim gde još treba da doteram spojeve
Na centroplanu sam dolepio potrebne letve da bi lepo izgledao prelaz krila na trup, kako kod napadne ivice, tako i kod izlazne ivice...
... i malo sam "spustio" šrafove u centroplan koji fiksiraju krilo za trup
Došao je red da nanesem staklenu tkaninu i epoxy smolu na donju površinu centroplana. Dok je kolega Tamaš izmešao smolu, ja sam postavio staklenu tkaninu...
...pa je sledelo mazanje
Za sutradan se osušila smola i mogao sam da prešmirglam celo krilo

Nastavak radova, možete pratiti u temi Junkers Ju-87 Stuka - VIII deo .

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése