Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2017. dec. 6.

Stearman Pt-17 Kaydet


Nove tehnologije su prisutne i u modelarstvu. Najnoviji hit su proizvodi, u ovom slučaju modeli aviona, koji su rađeni na 3D štampaču


Mašina sa kotura vuče plastičnu žicu, i po unapred zadatom programu ređa male tanke žice od 0,4mm jedan iznad drugog, što se posle stopi u jednu celinu. Od vrste letelice zavisno, krilo, trup, repne površine su od određenog broja odštampanih delova.



Inače softver potiče od dobro poznate firme 3D LabPrint




Od njih za 30-40USD dobijate program i sve instrukcije za štampanje i sastavljanje njihovih modela. Imaju u ponudi jedno desetak raznih modela.

Kolega, prijatelj, Vladimir iz Bele Crkve mi je poslao prvi odštampani primerak od  modela dvokrilnog aviona Stearman Pt-19 Kaydet. Ovo je još jedna zajednička saradnja sa njegovom firmom, Kopter shop



Od alata vam treba CA lepak, aktivator sprej, šmirgla, skalpel, krpa 


Pogledao sam na sajtu 3D LabPrint-a kako to oni rade, nisam poverovao da to toliko lako ide...

Kad je sve na jednom mestu, to izgleda ovako



Kad radim neki nov, za mene nepoznat model, onda pratim instrukcije proizvođača. Radove sam počeo sa sastavljanjem gornjeg krila



Kako izgleda proces lepljenja, pogledajte:


Kako sam i već napisao, lako, i jednostavno. Naravno, treba da se obrati pažnja, da su spojevi u bruci, da ne bi bilo na kraju neprijatnih iznenađenja



U sledećem koraku sam hteo da sastavim dolje krilo, ali pošto mi nisu poslati svi delovi, nastavio sam sa repnim površinama



Poređao sam delove trupa


Kao i kod krila, i ovde relativno brzo ide sastavljanje


Segment po segment i to je to. Kad sam došao da se postavlja prednja dva segmenta, onda sam stao, jer tamo prvo mora da se sastavi držač motora i da se ugrade servoi...

Nalepio sam horizontalni stabilizator



Tu jako treba paziti na uglove, jer posle nema ispravljanja


Evo opet jednog kratkog video priloga:


Sa unutrašnje strane prvog segmenta ulepio sam matice, u šta će se fiksirati držač motora



U međuvremenu mi je Vladimir poslao delove i mogao sam sastaviti donje krilo i elerone




Kod sastavljanja krila, napravio sam jednu grešku, i spoj sam morao raseći. Boga mi, baš sam se namučio. Na žalost ta greška, tačnije, svaka greška se primećuje kod ovih modela


Radove sam nastavio na držaču motora





Pošto je motor veličine 3542, tu su već i kablovi malo deblji. Dosta malo mesta ima za kablove, pa sam morao pomoću lemilice da ugrejem deo gde izlaze kablovi i da ga malo proširim. Druga opcija bi bila da kablovi idu van držača, ali bi kvario izgled scale motora


Iza motora je prostor za bateriju, za ESC, i za prijemnik. Iznad je poklopac, koji se skida, i tu imate pristup elektronici. Poklopac se sastavlja iz tri dela



U drugi segment treba da se ulepi tri matice za šta će se fiksirati glavni trap


Zalepio sam i prednje segmente, i proverio sam kako poklopac naleže



Spajanje prednjeg segmenta sa zadnjem tek nakon ugradnje servoa kormila pravca i dubine...

Došlo je vreme za stajni trap i točkove, 


koji su isto odrađeni od plastike. U unutrašnji deo ide čak i opruga





Kako se vidi na snimku, opruga i spone lepo rade svoj posao


Nastavio sam sa trupom. Pomoću lemilice povadio sam ploče gde treba da ulaze sedišta i instrument tabla



Kod ovog modela sam koristio specijalne papirne šarke koje se lako ulepe sa CA lepkom. Prvo sam maorao da ih isečem na meru


Ulepio sam ih u kormilo dubine i pravca


Sastavio sam i repni točak


Nakon što sam proverio da li je sve na svom mestu,


ulepio sam šarke u horizontalni i vertikalni stabilizator i fiksirao sam repni točak koji se okreće zajedno sa kormilom pravca


Namestio sam servoe repnih kormila


Pre nego što sam i njih fiksirao, izvršio sam kontrolu istih


Pošto je sve ispravno, mogao sam da spojim prednji deo trupa sa zadnjim


Za svaki slučaj, još jednom sam proverio pravac rada motora, 


kablove sam fiksirao pomoću jednog obruča, i namontorao sam ga na trup



U donje krilo uvukao sam produžne kablove za servo



Morao sam malo došmirglati elerone, pa sam i njih mogao fiksirati u krila, isto uz pomoć papirnih šarkica



Od 1mm čelične šipke, napravio sam servo linkove



Nakon kontrole ispravnosti servoa, pomoću vrućeg silikona fiksirao sam ih 



Oba krila su bila spremna za montiranje


U nastavku, namontirao sam donje krilo i stajne trapove,


a zatim sastavio sam upornice i postavio sam gornje krilo




Sa tim, model je gotov. Nakon provere centra težišta, model je bio spreman za probni let


Za fotke i za pomoć oko sastavljanja modela posebna pohvala ide lepšoj polovini. Erika stalno prati radove i vrlo rado učestvuje u projektima.

Namestio sam otklone, ulepio sam čičak trake za fiksiranje baterije, ESC-a, prijemnika



Izmerio sam i poletnu težinu modela, što iznosi 2.250g sa baterijom 4S 4000mAh



Nakačio sam ga i na wattmeter,


Sa drvenom sport elisom 11x7 sam izmerio 36,05A i 526W


dok sa plastičnim  slow fly elisom 11x5 sam merio 38,20A i 544W.


Na kraju, pala još po koja fotka 






Došao je i taj momenat, tačnije taj dan. 


Subota, 03.06.2017., dan stvoren da se isproba model


Gde bi drugde, nego na sportskom aerodromu Čenej


Prvo par fotki sa zelene površine,


pa u društvu sa Pt-19



i u društvu velikih dvokrilaca




Nakon poziranja, ubacio sam bateriju, i došlo je momenat da poletim model. Prvo sam napravio mali krug po zemlji, da vidim kako se ponaša. Namestio sam ga u pravac i polako dodavao gas, kad na nekih 50% čuje se zvuk nekog loma


Da, kako vidite, polomio se segment gde je fiksiran motor



Na sreću, model se još nije odlepio os zemlje, inače bi bilo čupavo da ga spustim bez loma, lomova.

Malo sam razočaran, ali šta je tu je. Vladimir je odštampao nov nosač motora, ali od plastike drugog proizvođača. 


Model je vraćen na radni sto


Da bih imao lakši pristup, skinuo sam gornje krilo i scale motor sa njega


Ušrafio sam motor u nov držač


Nakon što sam ga stavio na trup, i pokušao da ga pokrenem, primetio sam da se motor teško okreće. Kablovi su nalegli na zvono motora


Tačno se vidi da ostaje trag od izolacije kablova


Skinuo sam držač, i opet sam u ruke uzeo taj koji se polomio. Pošto imam sve delove, zalepio sam ih. Za kablove sam napravio otvora, da ih sa spolja provučem. 


Otvor sam obradio sa lemilicom, da ne bi krenulo da puca. Sa spolja sam ga premazao sa lepkom. 


Vratio sam gornje krilo, i proverio sam kako to funkioniše



Sve je bio u najvećem redu


Jedina mana je da se vide kablovi od motora. U svakom slučaju, dok ne bude bilo odštampanih delova, malo većih prečnika, može i ovako da služi.


Sad se pitate zašto nisam postavio taj crni držač? Odgovor je jednostavan. Ako bih njega ostavio, isto bi morao probušiti. Za tog nisam imao scale motor , a sa starog ne bih mogao da skinem a da se ne polomi nešto. Ovako, sa lepkom ojačan sigurno će bolje da funkcioniše. 

Ukazala se prilika da poletim model, na žalost snimka nema, već je bio sumrak. Ponašanje modela se svidelo, mada let je bio relativno kratak.

Vikend, vreme toplo, ali bez vetra. Mi izašli da probamo model, kad ono, pri ubrzanju opet pukne držač motora  


Izvadio sam motor iz modela


kako se vidi i na slici, jedan kablić se isčupao iz njega


Motor je popravljen, opet mi je bio od pomoći kolega Zoltan iz Ade. Ponekad je potrebno praviti malo pauze sa pojedinim modelima, pa lakše se nađu rešenja


Opet sam skinuo stari, polomljen držač motora. Vladimir mi je poslao druge delove, koji su štampanim većom temperaturom. Ipak, ostavio sam stari držač, sa malom modifikacijom


Pošto ne bih želeo da se ošteti motor, ili osovina motora, rešio sam da ipak koristim parče špera


Kako se vidi na slici, okrenuo sam motor. Unutar trupa sam napravio držač od špera i na njega sam fiksirao motor


Zamenio sam i servo kormile pravca, prošli put se oštetio


Nakon pregleda elektronike postavio sam krila na trup


Samim tim, model je bio spreman za treći pokušaj test leta. Narednog vikenda, odneo sam ga na Čenej. Postavio sam bateriju, i krenuo na poletanje... 

Malo dotrimovanja na kormilu visine, i model leteo kao na šinama 
Konačno, nakon više radnih sati provedenih, rešavajući problem oko kidanja držača motora, problem je rešen, i model je poleteo, i leteo, leteo, leteo.


Ponašanje modela sasvim je na mestu. Prilikom poletanja treba dosta da radite sa kormilom pravca, zbog obrtnog momenta (model hoće da pobegne na levo, kao što se vidi i na snimku). Ne sme se preterivati sa minimalnom brzinom, ali na pola gasa vrlo lepo leti. Prilikom zaokreta nije na odmet malog dodavanja gasa. Kod zaokreta, ako radite i sa kormilom pravca, sam zaokret će biti lepši. Ako vam stanica podržava miksove, onda to možete namestiti i unapred. "roll" uradi bez problema, ali zahteva malo veću brzinu. Ovaj put nisam pokušavao odleteti ostale figure.

Iako nisam hteo mešati materijale, u smislu plastika i šper, ovaj put je ta odluka bila neophodna. Generalno u početku sam bio pun negativnih utisaka u vezi modela, na kraju na neki način me je ipak oduševio. Ali ruku na srce, za mene balza ostaje uvek balza. 

Sezona 2018.

Već odavno smo ukoračili u 2018-tu sezonu, ali osim helikoptera T-Rex 450, nisam leteo ništa, sve do 20.05.2018. kad je bio RC okupljanje 
RC AIR SHOW  Valjevio - Divci


Naravno, nosio sam i ovog lepotana da vide ljudi kako on izgleda


Popodne, kad se već malo smirio vetar, poleteo sam ga


Poletanje, krugovi, po neki roll, sve po pravilu...


Njemu treba malo duzi prilaz, sletanje blago, bez ikakvih problema


Kad ono, na kraju se prevrne


Ma ja već popizdeo. Ovo mu bio drugi, mogu da kazem uspešan let, ali na kraju je morao da se prevrne. Kad sam prišao, vidim da su se popustili matice koji drže glavni trap na trupu


Njih sam ulepio


i vrato sam trap na mesto


Ono što sam još primetio, da levi točak malo teze se okretao. Moguće da je i to bio razlog prevrtanja. Ako tako gledam, onda sam imao sreću da se točak nije blokirao prilikom ubrzanja. Točak sam malo popustio, model je opet spreman za letenje...

Sezona 2019.

Nakon dve sezone i par letova došao je momenat da se povadi motor, esc i prijemnik iz modela. Elekronika se prabacuje u model At-802


U vezi modela nemam ništa loše da kazem, mada i on ima, imao je svojih mana


U svakom slučaju, vrlo mi dobrodošao ovaj projekat. Prvenstveno zbog načina sastavljanja, pa ugradnji komponenti. Jeste, bilo je loših momenata, ali pošto sam uspeo dovesti model u letno stanje, sa tim da razbijem sve negativne kritike u vezi modela, već mi se isplatilo


Pošto nisam imao nameru da letim više model, rešio sam da ga poklonim. Odluka je pala da dam kolegi Slobodanu iz Valjeva. Da li će ostati u njegovoj floti ili će završiti u aero klubu Valjevo, videćemo. Kod mene bio nekih dve sezone, sa ukupno 6-8 letenja.

U sastavu naše flote 2017. - 2019.

===============================================

Foto album

====================================================================

7 megjegyzés:

  1. Imam štampač, odštampao sam par modela.

    U prvi mah izgleda super stvar, ali...
    Kad sam sastavio Spitfire-a trebalo je dodati olova na prednji deo trupa. Model je relativno mali i pretežak je.
    Leti kao tane i svako grublje sletanje je garantovani lom.
    Sve je veoma krho, pogotovo trup.

    Što se tiče štampe, za recimo Egde-a od 3D lab firme, treba preko 40 sati da radi štampač!!!

    Cena?
    Ako gledate kroz materijal, nije velika, recimo model vas košta 20-tak evra.
    Ali kad se setite da 5 dana puno radno vreme radi mašina, onda je pitanje koliko model realno treba da košta.

    Kako god okreneš, moje mišljenje je da je priča interesantna, ali promašena...

    U svakom slučaju, pohvale za Vldimira, koji je odštampao 15-tak modela i podelio svojim kupcima i prijateljima...

    VálaszTörlés
  2. Mirče, u pravu si. To se podrazumeva, da ovi modeli daleko nisu za pilote početnike. Kako se ponaša pri poletanju, sletanju, ostaje da vidimo. Što se mene tiče, ja sam već posle par minuta rada na ovom modelu rekao, da je za mene balza ono pravo. I to ne može ni jedan drugi materijal da zameni. Sa druge strane, ako imate sve delove, ovo spičkate u roku od par sati. Sve je to stvar ukusa :) U svakom slučaju, test ili testovi slede :)

    VálaszTörlés
  3. Ja sam se Spitu dva puta radovao, jednom kad sam ga napravio, a mnogo više kad sam ga prodao, bolje reći poklonio, jer sam ga dao džabe, samo da se rešim setapa...

    VálaszTörlés
  4. Eto i mene sa iskustvima oko 3d printa.Delim Mircetovo misljenje,da je za gradnju avio modela,cist promasaj.Barem ovaj vid stampe na nasim hoby printerima.Ima boljih printera ali mnogo skupljih i za njih ne mogu da kazem nista ali materijali koje mi koristimo na hoby printerima nisu bas za pohvalu.PLA koji je pogodan je krt.Jos tu ima udeo temperatura jer se materijal krivi i vitoperi. Na primer nije pogodno da se model nosi u autu leti i u njemu boravi neko vreme na suncu.

    VálaszTörlés
  5. Eto još jednog komentara :) Ako ima još neko iskustva, i prati blog, neka slobodno napiše. Svaki komentar je dobrodošao.

    VálaszTörlés
  6. Pa sto se tice stapanja po meni je ta stvar da se ismodeluje prototip i vidi kako to deluje ,funkcionise pa da se to baci u proizvodnju a sa druge strane moze lepo da koristi pri izradi pozitiv kalupa za livenje stakloplastike

    VálaszTörlés