Vesti

* Pročitajte SADRŽAJ i "klik"-om na naslov pročitajte sve vezano za temu, model koji Vas interesuje...
* Stalna tema, RC shop . Ovde možete pratiti šta se nudi, šta se prodaje od RC modela, opreme i delova...
* Dnevnik dešavanja - Sezona 2024 ...
* Uslužni radovi / test letovi Sezona 2023

2014. szept. 4.

Ovo mora da se zna!!!

Kako ste već mogli čitati u temi Kratka hobi biografija, u RC priči, u modelarstvu sam od 2008. godine. Od onda dosta modela sam napravio, poleteo, tu je bilo i padova, lomova, ali i prvih letova modela koji su prošli bez incidenata... Ova mi je šesta letna sezona i mislim da imam pravo a pogotovo potrebu, da napišem par reči, par saveta RC pilotima početnicima... Par meseci sam razmišljao kako da skockam ceo tekst, pa sam našao već napisanu temu na našem RC Fly4um-u. Taj tekst je napisao poznati modelar, moj mentor, Miroslav Terzić-Mirče. Pošto je tamo sve napisano kako treba, ja ću samo prekopirati taj tekst. Pa, da krenemo:

"Ovaj naš hobi je poprilično kompleksna stvar i nema improvizacija ni u jednom segmentu.

Pod tim podrazumevam sledeće stvari:
- nabavka modela i njegova izrada
- izbor i ugradnju komponenata
- razrada motora i finiširanje modela

Ovo je što se tiče pravljenja aviona...

Kad je model gotov tek tada treba obratiti mnogo pažnje na sledeće stvari:
- paljenje i štelovanje motora
- pregledanje kompletnog modela tokom i posle razrade motora

Kad se prodju ove faze, TEK TADA SE IDE NA LETENJE...

Da bi i letenje bilo uživanje prvo morate ispoštovati sve gore navedeno.

Potom, oprema koju koristite mora biti:
- adekvatna
- ispravna
- uvek dostupna na terenu, smeštena na istom mestu

Tek sada dolazi letenje koje traži veoma mnogo ozbiljnosti...

Sad ću taksativno da opišem sve o čemu sam malo pre pisao...

- Nabavka modela i njegova izrada.

Modelari moraju biti svesni svojih ali, i performansi modela koje imaju ili žele da imaju.
Kod nas je sujeta veoma izražena i naravno da svi sve mogu a, pogovo znaju, ali...
I u školu idete od prvog razreda, pa srednja škola, pa faks...
Možda je neko "vunderkid"  pa, je krenuo odmah u šesti razred, ali ja još takvog nisam sreo...

Motor kad kupite, imate prvo od 50 ccm, zoljicu, pa, 125 pa, možda 500 ccm a, Kawasaki, Honda ili Yamaha od 180 konja je tek posle mnogo godina vožnje...
Mislim, može Yamaha i odma' ali varijanta da će se poginuti ili ostati bogalj je OGROMNA...

E, tako je i u modelarstvu...

Mnogo modelara pokušava da preskače neke kategorije, posle shok flyera bi odmah modele od 2 - 3 metra... šta je to 100 ccm motor... sitnica...

Ono što je mnogo gore i opasnije (naravno da neću imenovati ali, prepoznaće se mnogi) u velike, skupe, ozbiljne modele (po svakom pitanju pa, i bezbednosti svih na livadi) stavljaju se JEFTINE RC KOMPONENTE.
Ne može se u model od 2,2 metra sa 50 ccm motorom staviti kineski servo od 10 evra...
NE MOŽE BRATE...
Ne mogu na jake digitalne servoe bezvezni, tanki produžni kablovi...
Ne mogu RC uredjaju od pre Hrista, oprema koja je padala, baterije malih kapaciteta, stare baterije...
Mnogo toga nemere ba...

Mogu da razumem želju svih da imaju velike atraktivne modele ali, to ima svoju cenu...

Izrada modela i ugradnja delova je takodje veoma bitna...

Bilo je slučaja kad je model pobegao ali, uz nevidjeno mnogo sreće je nadjen... Šta je bilo? Ispala baterija koja napaja prijemnik i servoe iz prijemnika...
Znam slučaj kad je, od vibracija, ispao kristal iz prijemnika...
A, znam i neke kojima je model "pobegao" i nikad ga više nisu našli...

Takve stvari NE SMEJU da se dešavaju...

Bio svedok tri frapantna primera...

Prvi je da je jedan naš drugar kupio polovan model ali, u veoma dobrom stanju.
Prodavac je skinuo svoje servoe ali, je ostavio svoje svoje polugice na komandnim površinama...
I sad šta se desilo, servoi koji su bili korišteni, bili su od firme JR a, kupac je stavio Hitec-e.
Model je čista slučajnost spasila.  Nisu ga poleteli jer nešto nije moglo na stanici da se našteluje. Tokom "čačkanja" videli da su JR polugice veće nego osovinice na Hitec servoima. Ne mnogo, ali sasvim dovoljno da preskaču...
Možeteli da zamislite šta bi bilo da je model poleteo i šta bi se desilo kad bi se prvi put opteretio, recimo, horizontalac? Naravno, polugica bi preskočila i model bi se srušio i sve bi se raspalo...
Takvi propusti ne smeju da se dešavaju...

Drugi slučaj je da je kolega poleteo jedan ganc nov model i čim ga je malo brže "poterao" došlo je do flatera na repnim površinama. Odmah zaokret, sletanje i imamo šta da vidimo...
Umesto da se koriste bužiri sa bovdenima pri povezivanju servoa i komandnih površina ili umesto da se servoi postave blizu komandnih površina pa, da polugice budi kratke i krute, stavljana je dugačka karboska cev na čijem jednom kraju izlazi žbica od 2 mm, 20-tak santimetara dugačka a, na drugom (kod komandnih površina) čak dve žbice, za svaku polovinu horizontlca koje su još pri tom na dva mesta savijene...
KATASTROFA...
Karbonska cev ja ukrućena samo na jednom mestu u trupu i landara sama po sebi kroz ceo trup a, sa njom i sve ostalo...
Horizontalci imaju ogroman luft i naravno da odmah javlja flater...

Treći primer je najdrastičniji...

Model je velik, težak, drugi start sa motorom koji je na njemu...
Motor poprilično loše naštelovan...
U prvom startu koji je bio pre desetak dana po poletanju model je dosta pumpao.
Šta je u pitanju?
Težište, loše utrimovan model, matora stanica koja nema pola funkcija što sad imaju novi moderniji uredjaji... na kraju krajeva i pilot je leteo zadnji put pre par godina...

I sad šta se dešava, motor nije natrimovan kako treba, mislim radi, ali bi morao da radi bolje.
Servo sauga je pod kabinom, koja mora da se sa dva šrafa odšrafi i skine, da bi se dao ili isključio saugh...
Kad smo krenuli da palimo motor, ne radi pobudjivač za svećicu, prazna baterije...
Konačno je motor upalio, ali da ga ugasimo ne može... Stanica nema trotl cut, kad se spusti trimer, motor i dalje radi...
Naravno karburator je pod kapotažom i ne može mu se prići...

No, evo ga prvi start... ne znaš ko se više boji, pilot, model ili mi prisutni... poletanje OK ali, u vazduhu model pumpa, preleteo je blizu i nisko preko svih prisutnih (usrali smo se) motor ne radi baš najbolje... Slete nekako...

Drugi start, da li ste dopunili gorivo - pitam ja, odgovor, ne treba ja ću samo kratko... E, baš je tako i bilo...
Posle na jedvite jada, upalismo motor koji dosta loše radi, iglama se ne može prići, motor ne može da se ugasi...
Ja rekoh dajte ga iskusnom RC pilotu da proba... ma kakvi, nema teorije, čovek će sam... OK...

Polete, model nema pun gas i motor baš loše radi. Posle minut motor se ugasi na najgoroj visini, ni za zaokret ni da ga pustiš pravolinijski... Trenutak odluke, oštar zaokret i naravno sa te male visine klasičan stoling... Ne treba da kažem da se sve raspalo...

Zašto je pao? Nestalo je čorbe...

E, da Vam se ovakve stvari ne bi dešavale modelarstvu se mora prilaziti VEOMA OZBILJNO I STUDIOZNO...

Ne želim ja sad da budem tu neki jako pametan, samo bih voleo mladim modelarima , početnicima da dam par saveta...
Verujem da svi ovo već znaju. Ipak smo u Srbiji, ali neka...

Znači, nabavku modela smo "obradili".
Model mora biti primeren znanju modelara.
Mnogo znači pomoć starijih kolega koji vam mogu pomoći oko same izrade a, pogotovo oko prvih leteova i trimovanja.
Ne pravite se pametni nego pitajte...
Budite strpljivi, nabavite deo koji nemate, brže je sačekati poštara da vam donese neki mali deo, nego posle da vam donosi ceo model...
Prepravljajte ARF i ostale modele. Sve šta vam se učini da može bolje, kruće, jače, lakše ODMAH PREPRAVITE...
Modeli nisu Sveto pismo da baš sve mora kako je proizvodjač napisao i rekao...

Kod izbora i ugradnje komponenata postoji jedno pravilo: koliko para toliko muzike...
Sve što se stavlja u i na model mora biti kvalitetno i primereno veličini i nameni modela.
To ne znači baš uvek i najskuplje, ali sigurno nije ni najjeftinije...

Znam, znam, svi vole da uštede ali, ne može uvek...

Evo par primera, recimo, gorivo samo kupovno...
Svedok sam mnogih "patnji" sa paljenjem, štelovanjem i korištenjem glow motora, kad ljudi sami mućkaju "čorbu"...

Motori - postoji par firmi koje prave kvalitetne motore i mnogo firmi koje prave motore...
Kinezi, neka hvala... O ovome sam već dosta pisao u svojim tekstovima...
Loš materijal, loša završna obrada, ne mogućnost da se lepo našteluju, stalno raštelavanje... su smo neke od karakteristika kineskih motora...
Naravno, ovakvi motori su jeftini i masovno se kupuju a, posle kuknjava...
Kad kupite OS Max, Saito, YS i kad kupujete fabrička goriva onda nemate problema sa motorom... Sve radi savršeno...
I kod benzinaca postoji par proverenih firmi...
Kvalitet košta, nekad i ne mnogo više, ali u eksploataciji vam se svaki evro vrati...


Kad ste sve konačno sastavili, motor je na mestu, servoi nemaju lufta, sve radi glatko i lako došlo je vreme da se pali motor. Neko to radi na modelu, neko na probnom stolu.

Sve u svemu kad se motor postavi na model, moj princip je sledeći...

Pošto živim u kući i imam garažu model danima stoji sastavljen. Izguram ga, vežem, upalim motor i pustim da radi...
Komšiluk pizdi ali, baš me briga...
Sve u svemu, naštelujem motor, palim ga, gasim, turiram... I tako par dana po rezervoar dva dnevno... U medjuvremenu, sve proveravam, stanje u trupu, pod kapotažom, da li se nešto odvrće, stavljam loktit na šrafove, dotežem, ojačavam ako nešto treba...
Tek kad SVE dobro iz proveravam, motor radi "do bola" idem na letenje...

Za prve letove neki iskusan RC pilot svakako vam mora pomoći..

Kad počnete samostalno da letite svoju novu "pticu", pamet u glavu...

Stigli smo do kraja i do opreme koja vam treba da bi i vreme na livadi bilo prijatno.

U mom start boksu su sve neophodne stvari kojima mogu da opslužim svoje modele. Neću nabrajati pojedinačno šta je tu sve ali, ću reći da se te stvar NE VADE iz start boksa. Tako da mi se ne može desiti da odem na livadu pa, da sam zaboravio nešto kod kuće...

Pristalica sam teorije da se modeli NE ŠTELUJU i NE NAMEŠTAJU na terenu...
Dobro, može nešto sitno, da se namesti igla na karburatoru ili tako nešto, ali da se model ulepljuje, budži, da se menjaju delovi na livadi... NEMA TEORIJE...
Lepo se ode kući, u radionicu pa, natanane...

O svemu ovome što sam pisao može i mnogo detaljnije ali, i ovako sam već preterao...

Pozdrav

Mirče "

Sve ovo što je gore napisano, sasvim je na mestu. Tu bi još ja dodao malo o modelima na elektro pogon, gde isto modelar, RC pilot početnik, može gadno da se zezne. 

Postoje jeftini RTF (Ready To Fly) modeli, gde dobijate sve u kutiji. Sa njima nema problema ako je poznati proizvođač u pitanju, ali to košta malo više. Tu upadaju u priču jeftini modeli, koji su sastavljeni sa jeftinim delovima, a na to još dolazi neiskustvo u letenju, i tu vam ne gine posađivanje modela već na prvom izlasku na teren...

Na žalost, u početku i ja sam imao prilike da neiskustvo osetim na džepu, pa sam postao strpljiv i nisam poleteo model ako nisam bio siguran da će to leteti kako treba...

Postoje RC simulatori, gde vrlo jednostavno, i ako imate volje, brzo naučite osnove letenja. Koristite simulatore, uzmite redovan model, i uz prisustvo iskusnog RC pilota, biće napredovanja...

Znam, sve gore pisano je možda dosadan tekst, ali kako vreme prolazi, videćete i sami da će vam se isplatiti svaki savet od iskusnog modelara, RC pilota...

=================================================

Tema ne baš pozitivnog karaktera, ali mislim da treba pričati, pisati i o ovakvim stvarima, momentima. 
Naime, ako pratite blog, u toku ste sa dešavanjima u našoj radionici, i znate, da se radovi na modelu Stuka se privode kraju. Konkretno, stigli smo do momenta da se izaberu više elise, po propisima proizvođača, pa proverimo, izmerimo vučne sile, da vidimo koja elisa je najbolja za model, sa kojom elisom dobijemo najveću vučnu silu, a da ne preopteretimo motor. Na dvorištu smo sastavili model, i upalio sam da radi malo. 


Nakon 2-3 minuta ga zaustavim, da bi nakačio instrument za merenje vučne sile, i da pripremim instrument za merenje obrtnog momenta. Opet sam hteo da upalim model, mada nešto nisam uspeo, pa sam na daljinskom dodao malo gasa. Nakon više "šamara" po elisi on se upali, ali pošto sam dodao gas, zavrteo je na većim obrtajima. Taman sam krenu da se pomerim iza modela kad pukne nešto, u istom momentu me pogodi u koleno i po ruci. Samo sam ugasio motor u momentu, ali bolovi, neopisivi. Jedva sam mogao da stojim na desnoj nozi, dok neću da vas la
žem, rukavice sam polako sa strahom u sebi skidao sa ruke jer nisam znao šta me čeka ispod. Pošto smo videli da su udarana mesta čitava, "delovi" su na mestu, Erika je očistila rane i vezala



Uveče smo opet pogledali ranu, pa nisam bio nešto oduševljen sa prizorom



Prst natečen, rana se vidi na slici. Koleno isto natečeno. Sutradan već nisam imao tolike bolove, ali nisam mogao da koristim desnu ruku, a i teško sam hodao. Ovako, na trećem dan mi je već malo bolje...




Razlog povrede je sledeće:

Otkinula se elisa sa svim šrafovima, i na nekih 5000obrt./moment sa 40cm me udario. Ako uzmemo u obzir da je motor od 50cc, a elisa 23" (58,4cm) dužine, to udari, redovno. Problem smo našli. Kad sam kupio motor i namontirao da na prbni stalak, sve je bilo u redu. Čak i prvi put, kad sam ga upalio na modelu. Ovaj put, pošto smo bili pri kraju sa sastavljlanjem modela, postavio sam na osovinu motora i veliku podlošku. Razlog popuštanja elise, evo na fotkama:





Ni dan danas mi nije jasno kako su popustili navoji, a ni to, kako je sila mogla da iskrivi šrafove?!


U buduće za fiksiranje elise koristim isklučivo imbus šrafove.


Dakle opet ponavljam sebe, ČUVAJTE SE!!! Kad se startuje motor, nikoga ne smete imati pored sebe ili u pravcu elise, sa strane. Ako dolazi do ovakvog slučaja, zbog vučne sile i obrtnog momenta, elisa kreće prema napred i prema desno. znači, ako neko stoji iza modela, male su šanse da ga nešto pogodi. U ovom slučaju, elisa nakon što me udarila, nastavila je da leti dalje, i pala je na neki 8-10m od modela, dok delovi elise su bili na sve strane. Da nisam imao rukavice, ova povreda bi bila puno ozbiljnija. Na temu "šta bi moglo da bude?", bolje da ne razmišljam. Nakon oporavka nastavljam, nastavljamo gde smo stali. 

====================================================================

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése