Avijacija nije nebezbedna ali je, kao i more, strašna. Ne oprašta bilo kakvu nepažnju ili nehat.
Naš novi partner, Vazduhoplovno udruženje Golden Wings Team. Preko mog bloga ću da vam prenesem njihove poduhvate, zadatke.
Podvig srpskog avijatičara: Novi let za istoriju!
Pilot Dragan Lazić sprema rekonstrukciju istorijskog leta Pariz – Bombaj
- Beograd koji je davne 1927. izveo osnivač naše prve avio-kompanije.
![]() |
Dragan Lazić |
Svaki put kad sa beogradskog Aerodroma “Nikola Tesla” krenemo u inostranstvo,
želja nam je da stignemo što brže, udobnije i bezbednije. Kad iz
inostranstva sletimo u Surčin, žurimo da što pre stignemo kući i
zagrlimo porodicu i prijatelje. Život bez aviona danas je skoro nezamisliv. Ali, gotovo niko od nas i ne pomisli ko je bio inicijator osnivanja prve nacionalne avio-kompanije, a još manje znamo kako je njen osnivač podstakao narod da pre više od 90 godina prikupi novac za osnivanje “Aeroputa” čiju je tradiciju 1947. nastavio čuveni JAT, a potom i “Air Serbia”.
Priča
koja sledi vraća nas u ne tako davnu, ali nažalost zaboravljenu
prošlost koje bi trebalo da se sećamo s velikim poštovanjem..."
Prvi interkontinentalni let
- Davne 1927. godine, posle više pokušaja da bude osnovana nacionalna avio-kompanija u tadašnjoj Kraljevini, jedino što je preostalo pilotima iz Aero-kluba “Naša krila” koji
su leteli tokom Velikog rata bilo je da ponude nešto narodu čime bi
prikupili novac neophodan za kupovinu prvih aviona i organizaciju
kompanije – kaže za naš blog Dragan Lazić, profesionalni pilot, master inženjer vazdušnog saobraćaja i osnivač Vazduhoplovnog udruženja “Golden Wings”. - Pilot Tadija Sondermajer sa ratnim drugom Leonidom Bajdakom napravio je let iz Pariza preko Beograda, južne Azije do Bombaja i nazad do Beograda. U to vreme takav poduhvat bio je vredan pažnje i izvan granica tadašnje Kraljevine. Bio je to prvi interkontinentalni let.
Na povratku sa puta od 14.500 kilometara
koji je trajao 89 sati, Sondermajer i Bajdak sleteli su na tadašnji
Bežanijski aerodrom gde ih je čekalo 30.000 Beograđana.
Posle
Drugog svetskog rata, sva dela nastala u vreme Kraljevine ne samo da
bivaju samo zaboravljena, već su i brisana, jer se stvarala nova
istorija... Tako je privremeno zaboravljeno i ime Tadije Sondermajera, heroja Velikog rata, pilota, prvog vazduhoplovnog inženjera, osnivača nacionalnog Aero-kluba “Naša krila”, prve nacionalne avio-kompanije “Aeroput” (danas “Air Serbia”), predsednika Svetske vazduhoplovne sportske federacije FAI, sina velikog ratnog hirurga...
![]() |
Tadija Sondermajer |
Poslednjih nekoliko godina mnogo se radilo na vraćanju imena iz naše istorije. Udruženje linijskih pilota Srbije postavilo je 2017. bistu ispred Sondermajerove rodne kuće u Palmotićevoj u Beogradu, na Novom Beogradu dodeljena je ulica sa njegovim imenom, a Vazduhoplovno udruženje “Golden Wings” od tada intenzivno radi na organizaciji rekonstrukcije leta Pariz - Bombaj - Beograd.
Let je planiran za april - maj 2019. godine, na godišnjicu originalnog leta. Uprkos tome što su želeli da koriste avion srpske proizvodnje, stvari se nisu odvijale onako kako su iz “Golden Wingsa” zamislili: sudarili su se sa birokratijom, suočili sa nedostatkom razumevanja i podrške... Ali, nisu želeli da odustanu –naprotiv! A kad se udruže jaka želja, snažan motiv i istrajnost, rezultat – uprkos brojnim preprekama - ne može da izostane.
- Na letu ćemo koristiti novi avion fabrike BRM Aero iz Kunovica u Češkoj.
Avion tipa „Bristell Aircraft“ kojim ćemo leteti koristio je pre dva
meseca 17-godišnjak iz Australije, koji je obleteo kontinent i upisao se
u Ginisovu knjigu rekorda kao najmlađi kojem je to pošlo za rukom – otkriva Lazić i najavljuje da će „Bristell Aicraftom“leteti više od 15.000 kilometara iznad terena koji nije baš pitom.
Ali, izazov je veliki, a on je kao pilot i te kako spreman da uradi rekonstrukciju istorijskog leta i tim činom oda počast velikom Sondermajeru. U tome će mu pomoći supruga Marina, ultramaratonka koju dobro znamo kao učesnicu 4K trke u Italiji. Marina će biti navigator na istorijskom letu, a naziv aviona kojim će Dragan leteti je 4K - vrhovi koji su potrebni da se stigne do cilja. Simbolika naziva leta je dvostruka; jer, i trka na kojoj je Marina učestvovala nosila je predznak 4K.
![]() |
Marina i Dragan Lazić |
Dragan Lazić je pilot koji ima veliko profesionalno iskustvo. Zaposlen je kao Counter Drug pilot u Civil Air Patrol USAF, a u Americi su, i kad je o vazduhoplovstvu reč, stvari potpuno drugačije postavljene nego kod nas...
-
Mladi piloti u Srbiji su mahom deca bez iskustva i vazduhoplovnog
entuzijazma koju roditelji “guraju” da što pre dođu do posla u
avio-kompanijama. U Americi postoji pravilo da piloti tek sa 1.500 sati letenja mogu da konkurišu za saobraćaj. Takvim činom piloti su primorani da stiču iskustvo i razmišljaju o letenju pre nego o novcu.
Nadam se da će se posle rekonstrukcije istorijskog leta nešto promeniti
i kod nas, da ćemo najviše razmišljati o bezbednosti, jer se na tome
temelji posao u vazduhoplovstvu – ističe Dragan.
Nastavak teme, sledi...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése